• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۸۹ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8908-07125

/رفتار اقتصادي خانوارها همگام يارانه‌ها/ جامساز: خانوارها پول يارانه‌ها را هدر ندهند

/رفتار اقتصادي خانوارها همگام يارانه‌ها/
جامساز: خانوارها پول يارانه‌ها را هدر ندهند

خانوارها بايد هزينه‌هاي خود را مديريت كنند و پول يارانه‌ها را هدر ندهند.

دكتر محمود جامساز ـ اقتصاددان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره چگونگي رفتار اقتصادي خانوارها در مواجه با قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اظهار كرد: با توجه به متنوع بودن طبقات درآمدي در جامعه‌ ما كه بيشتر افراد و جمعيت ايران در طبقات پايين درآمدي اجتماع قرار دارند، ميل نهايي به مصرف بسيار بالاست.

وي افزود: براي طبقه‌ مرفه جامعه، هدفمندسازي تفاوت چنداني نمي‌كند ولي طبقه پايين جامعه كه 50 درصد جمعيت را تشكيل مي‌دهند و چند ميليون نفر نيز در جامعه زير خطر فقر قرار دارند، به دليل بالا بودن ميل نهايي به مصرف تمام يارانه‌هاي دريافتي از دولت را به سرعت هزينه مي‌كنند.

جامساز بيان كرد: به هر ميزان که يارانه به حساب خانوارها واريز شود چنانچه مجوز برداشت آن نيز داده شود به همان نسبت تقاضاها افزايش مي يابد. اين در حالي است که به نظر نمي‌رسد عرضه موجود بتواند پاسخ تقاضاهاي جديد را بدهد لذا بايد منتظر افزايش قيمت‌ها بود.

اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر اين‌كه اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها نياز به مقدمات علمي و اساسي دارد، گفت: اجراي اين قانون بحثي است كه از مدت‌ها پيش با هدف ايجاد عدالت اقتصادي و اجتماعي در جريان بوده است ولي آزادسازي قيمت‌ها به صورت ناگهاني، زمينه‌ را براي ايجاد تورم بيشتر هموار مي‌کند و لذا فراواني محصول بايد به گونه‌اي باشد كه جلوي اين تورم را بگيرد و اين امري است که بايد از قبل پيش‌بيني شده باشد.

جامساز افزود:‌ اگر يارانه‌ها صرف توليد مي‌شد، توليدكنندگان در صدد توليد، عرضه و اشتغال‌زايي بيشتر برمي‌آمدند و قيمت‌ها نيز به تبع افزايش توليد ناخالص داخلي کاهش مي‌يافت.

جامساز با تاكيد بر اين‌كه پس از هدفمندسازي يارانه‌ها به دليل هزينه‌ بيشتر طبقه متوسط جامعه ضعيف‌تر مي‌شود گفت: در مرحله اول اجراي قانون طبقه‌ پايين جامعه خوشحال مي‌شوند ولي ممکن است اين شادماني ديري نپايد و پس از آن وضعيت مصرفي آنان نيز مجددا به حالت قبل باز گردد.

وي ادامه داد: مديريت مصرف بسيار مهم است ولي در طبقات پايين درآمدي اين مديريت وجود ندارد. وقتي مديريت بهينه اعمال نشود، پول يارانه توسط سرپرست خانوار به مخارج غير ضروري منتهي مي‌شود. بنابراين ممكن است نتواند نيازهاي اصلي‌تر خانواده را به قيمت واقعي تهيه كند.

اين كارشناس اقتصادي تاكيد كرد: طبيعتاً مصارف خانوارهاي كم درآمد با پرداخت يارانه‌هاي نقدي افزايش مي‌يابد و اين زمينه‌ساز ايجاد اختلال در تغذيه و نحوه‌ زندگي آن‌هاست.

وي با بيان اين‌كه مديريت مصرف در خانوارهاي كم درآمد بسيار حائز اهميت است، بيان كرد: كارشناسان اقتصادي در صدا و سيما و ساير رسانه‌ها بايد خانوارها را با مديريت هزينه آشنا و در جهت روشن كردن آن‌ها برآيند تا پول يارانه‌هاي نقدي را هدر ندهند و همچنين از اين يارانه‌ها سوء مصرف نكنند.

جامساز در پايان به خانوارها توصيه كرد: يارانه‌هاي نقدي دريافتي را دقيقاً در جهت کالاهاي ضروري و مورد نياز که قيمت‌هايشان واقعي شده‌اند هزينه کنند و براي هزينه‌ها مديريت لازم را اعمال كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha