• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8908-02734
  • خبرنگار : 71062

/حج، تجلي وحدت/ معطلي در فرودگاه‌هاي عربستان فرصتي براي گپ دوستانه‌ي حجاج خارجي

/حج، تجلي وحدت/
معطلي در فرودگاه‌هاي عربستان فرصتي براي گپ دوستانه‌ي حجاج خارجي

انتظار‌هاي طولاني زائران در سالن‌هاي ترانزيت فرودگاه‌هاي مدينه و جده فرصتي براي احوال‌پرسي‌هاي گرم و دوستانه‌ي زائران كشورهاي مختلف با يكديگر شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، با وجود آن‌كه روزهاي نخست اعزام زائران به عربستان است؛ اما فرودگاه‌هاي جده و مدينه، روزهاي پرترافيكي را مي‌گذرانند و فرود هواپيماها در هر ساعت، امان اين فرودگاه‌ها را بريده است.

تعمير فرودگاه مدينه از سال پيش آغاز شد، بنابراين امسال فقط دو ترمينال آن ظرفيت پذيرش هواپيماهاي خارجي حجاج را دارند. به همين دليل، معطلي در اين فرودگاه شايد كمي بيش‌تر از فرودگاه جده باشد.

بسياري از زائران با وجود آن‌كه هواپيماي آن‌ها در فرودگاه نشسته است، مجبورند ساعت‌ها داخل هواپيما منتظر بمانند تا سالن ترانزيت خالي شود كه گاهي اين انتظار تا دو ساعت طول مي‌كشد.

عكس‌برداري از چشم و چهره و انگشت‌نگاري از زائران هم رسم دو سه ساله‌ي فرودگاه‌هاي عربستان شده كه اين هم عاملي است براي معطلي‌هاي بيش‌تر زائران در داخل هواپيما و يا سالن ترانزيت. البته مسؤولان حج و زيارت معتقدند كه مدت ايستايي زائران در اين فرودگاه‌ها كم‌تر شده است.

مسعود مجردي ـ رييس ستاد مدينه ـ نيز چند روز پيش به خبرنگاران اعزامي به حج، گفته بود: با تلاش‌هاي انجام‌شده، مدت زمان ايستايي حجاج در فرودگاه مدينه به يك ساعت كاهش يافته است.

شلوغي فرودگاه‌هاي جده و مدينه و معطل شدن زائران و هم‌چنين پروازهايي كه با تأخير از ايران انجام مي‌شوند، عاملي شده‌اند تا رفت زائران كمي طولاني‌تر شود.

تأخير و معطلي‌هاي پروازهاي حج، داستان تكراري هر سال شده است، طوري‌كه مسؤولان هم دو سه ساعت تأخير را عيب نمي‌دانند و مجالي براي بحث و پي‌گيري آن ندارند.

البته بسياري از زائران نيز به اين معطلي‌ها اعتراض ندارند، چون مشتاق اين سفرند و مانند تمام سفرهاي زيارتي، سختي‌هاي آن را به جان مي‌خرند. البته اين معطلي‌ها، بخصوص در فرودگاه‌هاي مدينه و جده كه زائران در آن‌ها يك قدم به خانه‌ي خدا نزديك‌تر شده‌اند، براي برخي افراد فرصتي است تا با زائران كشور‌هاي ديگر احوال‌پرسي كنند. سوري‌ها از جمله‌ي اين زائران هستند كه تلاش مي‌كنند، با زائران كشور‌هاي مختلف و بخصوص ايراني‌ها گپي دوستانه داشته باشند. حتا اگر زبان‌شان را ندانند، تلاش مي‌كنند با ايما و اشاره اين ارتباط را برقرار كنند تا از اوضاع و احوال‌شان، كشورشان و دولتمردان‌شان باخبر شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha