• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8907-15793

انتقاد برخي از مقامات آمريكايي از توافق‌نامه هسته‌يي آمريكا با ويتنام

دو مقام پيشين كنگره آمريكا مخالفت خود را با يك توافق‌نامه هسته‌يي كه مذاكره درباره آن بين آمريكا و ويتنام جريان دارد و ممكن است تا ماه آينده نهايي شود اعلام كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين توافق‌نامه اجازه همكاري بيش‌تري را در زمينه فن‌آوري هسته‌يي به آمريكا و ويتنام مي‌دهد؛ اما ويليام هندون و جان لو بوتيلير ـ دو عضو جمهوري‌خواه پيشين كنگره آمريكا ـ نگراني‌هاي خود را درباره بخشي از اين توافق‌نامه اعلام كرده و گفتند كه اين توافق‌نامه شامل محدوديت‌ها در زمينه غني‌سازي اورانيوم نمي‌شود.

به گزارش خبرگزاري شينهوا، اين دو مقام پيشين آمريكايي تاكيد كردند كه اين توافق‌نامه مي‌تواند خطر اشاعه هسته‌يي را افزايش دهد و علاوه بر آن احتمال اين كه مواد هسته‌يي به دست افراد تندرو بيفتد را تقويت مي‌كند و علاوه بر آن با سياست‌هاي آمريكا تضاد دارد.

هندون در يك كنفرانس خبري در واشنگتن گفت: ما قصد داريم قابليت غني‌سازي اورانيوم كه مي‌تواند به تسليحات هسته‌يي منجر شود و يا حتي بدتر از آن مواد هسته‌يي را به دست تروريست‌ها بياندازد به ويتنام مي‌دهيم.

دولت ويتنام اعلام كرده است كه قصد دارد از اين فن‌آوري براي مقاصد صلح‌آميز استفاده كند.

باراك اوباما ـ رييس‌جمهور آمريكا ـ در يك سخنراني در پراگ در آوريل سال 2009 اعلام كرد كه آمريكا قصد دارد در راس تلاش‌ها براي عاري‌سازي جهان از تسليحات هسته‌يي قرار گيرند.

وي در بهار سال جاري يك نشست هسته‌يي بزرگ را در واشنگتن برگزار كرد كه شركت‌كنندگان در آن توافق كردند كه در عرض چهار سال امنيت مواد هسته‌يي آسيب پذير را در مرزهاي‌شان تامين كنند. آن‌ها علاوه بر آن روي آن چه اوباما مسووليت كشورها براي حفظ امنيت موثر مواد هسته‌يي و تاسيسات هسته‌يي تحت كنترل‌شان خواند توافق كردند.

جدا از منتقداني كه معتقدند توافق‌نامه هسته‌يي آمريكا با ويتنام با پيشنهاد اوباما در زمينه جهاني عاري از تسليحات هسته‌يي در تضاد است، برخي ديگر بر اين عقيده‌اند كه اين اقدام نشان دهنده استانداردهاي دوگانه آمريكا خواهد بود.

منتقدان مي‌گويند كه آمريكا براي جلوگيري از دستيابي برخي كشورها به فن‌آوري هسته‌يي تلاش بسياري مي‌كند، اما همان سياست‌هاي قاطعانه را بر برخي از كشورهاي ديگر اعمال نمي‌كنند.

بر اساس گزارش‌هايي كه در رسانه‌هاي آمريكايي منتشر شده است، مناقشه‌اي در دولت آمريكا درباره اين كه آيا ماده‌اي را در اين توافق‌نامه قرار دهد تا ويتنام را از غني‌سازي اورانيوم باز دارد در واشنگتن جريان دارد.

دولت اوباما اين ماده را كه به "استاندارد طلايي" معروف است در توافق‌نامه هسته‌يي آمريكا با امارات قرار داد و اين كشور را از توليد سوخت هسته‌يي در خاك خود باز داشت، اما چنين استانداردي را در زمينه ويتنام رعايت نكرده است. برخي ناظران بر اين عقيده‌اند كه اين توافق‌نامه با ويتنام بخشي از تلاش‌هاي استراتژيك گسترده‌تر آمريكا براي تمركز بيش‌تر بر روي آسياست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha