• شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8907-09652

دستيار اول مهران مديري در «قهوه تلخ»: نداشتن دلهره‌ي آنتن كيفيت اين سريال را افزايش داده‌است بينندگان مجموعه‌هاي نمايش خانگي حساب شده‌تر از تلويزيون هستند

دستيار اول مهران مديري در «قهوه تلخ»:
نداشتن دلهره‌ي آنتن كيفيت اين سريال را افزايش داده‌است
بينندگان مجموعه‌هاي نمايش خانگي حساب شده‌تر از تلويزيون هستند

دستيار اول مهران مديري و برنامه‌ريز «قهوه تلخ» ارايه‌ي سريال در شبكه‌ي پخش خانگي را يك جريان فرهنگي شكل گرفته در ماه‌هاي اخير ايران مي‌داند و معتقد است كه فقط پخش يك اثر از تلويزيون، باعث نمي‌شود كه مردم آن را ببينند بلكه وقتي مردم براي ديدن يك اثر، مستقيم هزينه مي‌كنند، يعني براي آن اثر ارزش قائل‌اند.

شبنم وثوقي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين مطلب كه نداشتن دلهره‌ي آنتن در شبكه‌ي پخش خانگي، باعث افزايش كيفيت در اين مجموعه شده است، بيان كرد: هميشه تعجيل، كيفيت را پايين مي‌آورد؛ چون سرعت،‌ دقت را پايين مي‌آورد و وقت داشتن، به مجموعه كمك مي‌كند تا همه چيز به شكل بهتري جلوه‌گر شود؛ به ويژه در مجموعه‌هايي با ابعاد «قهوه تلخ» كه به شكل تاريخي هستند و گريم و لباس سنگين دارند، آماده‌سازي صحنه‌ها امري زمان‌بر است؛ در چنين كارهايي داشتن زمان مناسب، مي‌تواند كيفيت كار را بالا ببرد.

وي توضيح داد: نمايش خانگي شكلي جديد از ارائه محصولات فرهنگي در كشور ما است كه مواجهه با آن براي مردم جديد و جذاب است؛ البته يك جريان فرهنگي جديد، هميشه تبعاتي هم به همراه دارد.

وثوقي تصريح كرد:‌ در اين جريان فرهنگي جديد كه طي ماه‌هاي اخير در ايران شكل گرفته، مردم براي خريد يك سريال انتظار مي‌كشند و اين نشان مي‌دهد كه فقط تلويزيون و يك شبكه‌ي سراسري، باعث نمي‌شود كه مردم دائم مقابل تلويزيون بنشينند و تلويزيون نگاه كنند؛ مردم ايران به دنبال محصولات فرهنگي هستند و به اعتقاد من، اين امر نشان از درك بالاي مردم دارد كه به اثري ارزش مي‌گذارند و مستقيم براي آن هزينه مي‌كنند و آن را در سبد خريد هفتگي‌شان مي‌گذارند.

برنامه‌ريز سريال «قهوه‌ي تلخ» همچنين درباره‌ي كار كردن مهران مديري با يك گروه ثابت در مجموعه‌هاي طنز خود توضيح داد:‌ كار با يك گروه ثابت براي كارگرداني كه در كار خود به نوعي مولف است و حرفي براي گفتن دارد و مردم نيز حرف او را خوب مي‌فهمند، مزايايي دارد. مهران مديري كار طنزش را به گونه‌اي ارائه مي‌دهد كه اگر اسم او را روي اثري نبيني‌، باز متوجه مي‌شوي كه اين اثر متعلق به مهران مديري است؛ به جهت اينكه او نگاه خودش را به مقوله‌ي طنز دارد.

وثوقي بيان كرد: اين گروه ثابت، مثل پيچ ومهره‌هاي يك ساعت با هم هماهنگ شده‌اند تا نفر اول كه مهران مديري است، بتواند درست‌تر و راحت‌تر كار خود را به پيش ببرد. اين گروه حساسيت‌هاي يكديگر را مي‌شناسند و براي آشنا شدن با كوچكترين و بزرگترين مسائل گروه جاي بحثي باقي نمي‌ماند و همه با روحيات يكديگر آشنا هستند و مي‌دانند كه چگونه همكاري كنند تا بهترين محصول ساخته شود و به اعتقاد من حسن گروه ثابت، بيشتر از عيب آن است.

دستيار اول كارگردان سريال «قهوه تلخ» در ادامه افزود: وقتي كارگرداني مولف و صاحب سبك است، فرد جديد در گروه خيلي نمي‌تواند تاثيرگذار باشد؛ چون نگاه او شكل گرفته و مردم نگاه او را نيز مي‌شناسند.

وي درباره محتواي مجموعه «قهوه تلخ» گفت:‌ تاريخي بودن اين فيلم بستري است كه شكل جديدي از طنز را ارائه دهد و بهانه‌ي خوبي است تا شكل ديگري از طنز را ببينيم.

وثوقي در پاسخ به اين پرسش كه طنز اين سريال تا چه ميزان انتقاد به روزگار فعلي است؟ بيان كرد: موضوع كارهاي طنز هميشه انتقاد است و ما در يك چارچوب، برخي ضعف‌ها را بزرگتر نشان مي‌دهيم كه البته اين ضعف‌ها در همه‌ي ما هست و خيلي گزنده به نظر نمي‌رسد.

او يادآور شد:‌ طنز در شكل مطبوعاتي‌اش نيز مثل كاريكاتور، كارش پررنگ كردن موضوعاتي است كه براي ما مساله هستند و فرقي نمي‌كند كه مسائلي چون حسادت و مشكلات اخلاقي، در كجاي تاريخ باشند؛ گاه بهتر است كه اين مسائل در يك ژانر كاملا متفاوت تصوير شوند تا بهتر آنها را ببينيم.

دستيار اول كارگردان سريال «قهوه تلخ» توضيح داد:‌ قرار نيست كه در اين مجموعه مثل كارهاي قبلي مهران مديري، لهجه‌ي خاصي ارائه شود و فقط تحت تاثير فضاي تاريخي كه شاه، ملكه،‌ دختر شاه و صدراعظم در آن هستند، گاه ديالوگ‌ها پر طمطراق مي‌شوند.

وثوقي براي مقايسه جذابيت‌هاي نمايش خانگي و پخش اين سريال از شبكه سراسري تلويزيون بيان كرد: نمايش خانگي جذابيت‌هاي خاص خود را دارد؛ با اين وجود، شبكه سراسري در خانه همه است و همه مردم چه بخواهند و چه نخواهند يك سريال را مي‌بيند، اما در نمايش خانگي بينندگان انتخاب شده‌تر و حساب شده‌تر هستند و اين گونه ديده شدن، ارزشمند است.

به گزارش ايسنا، شبنم وثوقي براي اولين بار است كه با مهران مديري همكاري مي‌كند. او پيش از اين در سريال «پنجمين خورشيد» به كارگرداني علي رضا افخمي نيز برنامه‌ريز بود. او ليسانس كارگرداني سينما و فوق ليسانس ادبيات نمايشي دارد و مستندسازي و فيلم‌نامه‌نويسي نيز انجام داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha