• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8906-17795
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

/همه چيز در مورد زنبور عسل/10 زنبور عسل ايراني با نام علمي Apis mellifera meda

زنبور عسل ايراني با نام علمي Apis mellifera meda يکي از زيرگونه‌هاي زنبور عسل معمولي است.

دکتر شهاب قاضي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: موطن اصلي زنبور عسل ايراني با نام علمي Apis mellifera meda کشور ايران است و اين نامي است که Goetze پروفسور دانشگاه بن آلمان بر روي زنبورهاي نژاد ايراني گذاشته است و کلمه meda را از نام سلسله پادشاهان ماد که قبل از هخامنشيان در ايران حکومت مي‌کردند، گرفته است.

وي افزود: شکل ظاهري اين نوع زنبور به اين صورت است که سه حلقه اول شکم به رنگ سياه بوده و بقيه حلقه‌ها به رنگ مايل به قهوه‌اي ديده مي‌شوند.

قاضي گفت: زنبور عسل ايراني در مناطق سردسير به خوبي شرايط آب و هوايي سرد را تحمل مي‌کند، علاوه بر اين رشد جمعيت اين نژاد در اوايل بهار خوب است و تا خرداد ماه به بيشترين شمار خود مي‌رسد.

وي تصريح کرد: اين نژاد، زنبوري صرفه جو بوده و زمستان را با حداقل ذخيره به پايان مي‌رساند و جمعيت کلوني آن در زمستان به پايين‌ترين حد خود مي‌رسد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه رازي کرمانشاه، گفت: تعداد نيش‌زني اين نژاد تا حدودي زياد است که علت آن اين است که هيچ نوع فعاليت علمي براي بهتر کردن نژاد اين نوع زنبورها به عمل نيامده و زنبورهاي موجود در روستاهاي ايران عملا با زنبورهاي وحشي فرق زيادي نداشته و تمام حالات آن‌ها را از خود نشان مي‌دهند.

قاضي ابراز اميدواري کرد: اگر زنبورهاي اين نژاد را تحت کنترل دقيق قرار دهيم و چندسالي به تحقيق و انتخاب آنها بپردازيم، کم کم خواهيم توانست بعضي از خواص بد آن‌ها از جمله تعداد نيش زني زياد را تعديل کرده و خواص خوبشان را حفظ و حتي بهتر کنيم.

وي در ادامه گفت: امروزه زنبوري براي يک منطقه قابل توصيه است که بهترين نتايج اقتصادي را داشته باشد نه اين‌که بر اساس ملاحظاتي از قبيل رسومات، منشا بومي، رنگ و يا شکل حفظ شده باشد.

قاضي تاکيد کرد: اگر يک نژاد خارجي بعد از آزمون دقيق روي يک منطقه به عنوان نژاد برتر مورد قبول واقع شود، کل منطقه بايد توسط آن نژاد جايگزين شده و اين چيزي است که در برخي از کشورها اتفاق افتاده است.
انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha