• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8906-19999
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

/همه چيز در مورد زنبور عسل/11 بدن زنبورعسل داراي اسکلت خارجي است

عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه گفت: بدن زنبور عسل مشابه ساير حشرات داراي اسکلت خارجي است و اسکلت خارجي آن از قطعات و حلقه‌هاي سخت ساخته شده است.

دکتر شهاب قاضي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: کالبد يا بدن هر موجود زنده شامل مجموعه‌اي از ياخته‌ها، بافت‌ها، اعضا و اندام‌هايي است که به نحو خاصي و به صورت ثابت در قسمت‌هاي مختلف بدن و در ارتباط با يکديگر قرار گرفته‌اند به نحوي که اين مجموعه به بدن شکل خاصي را مي‌دهد و تداوم مطلوب زندگي موجود را باعث مي‌شود.

وي گفت: زنبور نيز مانند ساير موجودات براي زنده ماندن به رشد، توليد و توليد مثل نياز دارد و به همين منظور بايد قادر باشد که مواد غذايي و اکسيژن مورد نياز خود را از محيط زندگي به دست آورد و پس از مصرف آن توسط اندام‌هاي مختلف اين مواد را به تمام بافت‌ها و سلول‌هاي بدن خود برساند و در عين حال مواد زائد حاصل از سوخت و ساز بدن خود را دفع كند، همچنين بتواند تطابق لازم بين اندام‌هاي خود و محيط زندگي را به وجود آورد.

دکتر قاضي ادامه داد: زنبور عسل مشابه ساير حشرات و برخلاف حيوانات مهره دار داراي اسکلت خارجي و اسکلت خارجي آن از قطعات و حلقه‌هاي سخت ساخته شده است، به نحوي که اجزاي نرم بدن را احاطه کرده و آن را در مقابل آسيب‌ها و ضربات فيزيکي محافظت مي‌کند.

عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه گفت: حلقه‌هاي مختلف بدن زنبور عسل، بدن اين حشره را به سه قسمت سر، سينه و شکم تقسيم مي‌کند که چشم ها، شاخک‌ها و قطعات دهاني بر روي سر واقع شده‌اند و پاها و بال‌ها به عنوان ضمائم حرکتي بر روي قسمت سينه قرار گرفته‌اند و بخشي از دستگاه گوارش، اندام تناسلي خارجي و نيش در قسمت شکم قرار گرفته است.

قاضي ابراز داشت: سر يا جمجمه سخت زنبور عسل در جلوي بدن قرار دارد و شکل آن از روبه رو مثلثي و از عقب فرو رفته است و در همين ناحيه فرو رفته به وسيله يک اندام نرم که گردن ناميده مي‌شود، سر به قسمت سينه متصل مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha