• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8906-14721

بيانيه مشترك رهبران ديني شركت كننده در نشست ديني مركز گفت‌وگو اديان قرائت شد

پيش‌نويس بيانيه مشترك رهبران ديني و انديشمندان مسلمان، مسيحي آشوري، مسيحي ارمني، يهودي و زرتشتي شركت كننده در نشست ديني با عنوان "ظرفيت‌هاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي در جوامع بشري" راجع به محكوميت توهين به كتاب مقدس مسلمانان قرائت شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين بيانيه آمده است؛

رنج و مرارت ناشي از تجربه‌هاي تلخ گذشته به انسان امروز آموخته است كه نقض حقوق انساني و توهين و تحقير كرامت او ريشه بسياري از خشونت‌ها، بي‌عدالتي‌ها و فقر و ترس و ناامني در جهان اسلام و در قوانين اساسي كشورها و اسناد بين‌المللي حقوق بشر ضرورت رعايت حقوق انساني و نفي هرگونه ظلم و ستم و تبعيض مورد تاكيد قرار گيرد.

با توجه به اين واقعيت مجمع عمومي سازمان ملل طي قطعنامه 126/48 سال 1995 را به عنوان سال جهاني بردباري اعلام كرده بود و به پيشنهاد يونسكو 16 نوامبر روز امضاي اساسنامه آن سازمان، به عنوان روز جهاني بردباري اعلام گرديد. همچنين، ماده 20 ميثاق حقوق سياسي و مدني به صراحت از نفرت مذهبي سخن گفته و اعلام كرده است "هرگونه حمايت از نفرت ملي، نژادي و ديني كه منجر به تحريك به خشونت، تبعيض يا خصومت شود توسط قانون ممنوع خواهد شد."

از طرفي، براساس قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل مورخ 28 مارس 2007 و ساير قطعنامه‌هاي مرتبط تمامي كشورها مي‌بايست در چارچوب سيستم قانوني و قانون اساسي خود تضمين‌هايي را براي جلوگيري از ارتكاب اعمالي انزجارطلبانه، تبعيض نژادي، ايجاد خوف و ترس و تخريب چهره اديان قرار دهند.

متاسفانه برخي دولت‌هاي مدعي رعايت موازين بين‌المللي با اتخاذ رويكردي ابزاري و گزينشي نسبت به نقض مكرر تعهدات بين‌المللي خود اصرار دارند و چنانكه مي‌دانيم خانم مركل صدراعظم آلمان با دادن جايزه در ماه مبارك رمضان به كاريكاتوريست توهين كننده به ساحت پيامبر اسلام(ص) اقدام كرد و بعضي از مقامات آمريكايي در قبال تهديد به قرآن سوزي و اقدام برخي از افراطيون در قرآن سوزي از احتمال به خطر افتادن جان سربازان خود سخن راندند.

با توجه به اين رويدادهاي نگران كننده، ما رهبران ديني و انديشمندان مسلمان، مسيحي آشوري، مسيحي ارمني،‌ يهودي و زرتشتي شركت كننده در نشست ديني با عنوان " ظرفيت‌هاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي در جوامع بشري" كه در تاريخ 23 شهريور ماه 1389 برابر با 14 سپتامبر 2010 برگزار شد، تحولات مرتبط با حوادث نفرت‌انگيز اهانت به قرآن كريم را بررسي كرده و توصيه‌هاي ذيل را اتخاذ كردند:

1- رهبران حاضر در اين نشست ضمن محكوميت شديد اين اقدام نفرت‌انگيز و ضد بشري، نگراني عميق خود را از بروز اين حوادث تاسف‌بار و شيطاني ابراز كرده و اين اقدامات نابخردانه را خطري براي مناسبات دوستانه و برادرانه بين پيروان اديان و تهديدي براي صلح و آشتي ميان ملت‌ها مي‌دانند.

2- شركت‌كنندگان از بيانيه‌هاي صادره از سوي دولت‌ها و رهبران ديني و موسسات مذهبي در خصوص محكوميت اين اقدامات مشمئز كننده و دعوت به احترام متقابل و تفاهم استقبال مي‌نمايند.

3- شركت‌كنندگان هشدار مي‌دهند كه بي‌تفاوتي در مقابل اين حوادث، افراطي‌گري و كژانديشي ديني را تشديد كرده و پيامدهاي آن براي تمامي جوامع زيان‌بار و خطرناك است.

4- شركت‌كنندگان در اين نشست تاكيد دارند كه دامن زدن به كينه و نفرت مذهبي يكي از اشكال اسلام هراسي و اسلام‌ستيزي است و باتعهدات دولت‌هاي عضو در زمينه حقوق اساسي بشر و آزادي دين و وجدان تعارض دارد. بنابراين مصرانه از دولت‌ها و مجامع بين‌المللي مي‌خواهند كه تدابير سياسي و اقدامات قانوني مقتضي را براي محو پديده اسلام هراسي و بيگانه ستيزي اتخاذ و به ويژه از دولت‌هاي غربي مي‌خواهند كه حقوق اساسي جوامع مذهبي را رعايت نمايند.

5- رهبران ديني حاضر در اين نشست، از مومنان و نهادها و موسسات ديني درخواست دارند كه با پيروي از پيامبران الهي در گسترش محبت و مهر و دوستي نسبت به همنوعان خود كوشا بوده و نسبت به محو دسيسه‌هاي شيطاني هوشياري خود را حفظ نمايند.

6- شركت‌كنندگان ضمن استقبال از گفت‌وگوهاي ديني براي صلح و همزيستي بين جوامع ديني، تاكيد دارند كه براي همكاري بيشتر و تنظم برنامه‌اي مشترك براي مقابله با كينه و نفرت و افراطي‌گري و دين ستيزي،‌ كميسيوني را تشكيل خواهند داد.

در خاتمه شركت‌كنندگان از اقدامات جمهوري اسلامي ايران و به خصوص سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و مركز گفت‌وگوي اديان در اعتلاي مناسبات دوستانه و برادرانه بين جوامع ديني و مذهبي قدرداني مي‌نمايند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha