• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8906-12883
  • خبرنگار : 71191

استوانه‌اي كه با خود پيامي از قعر تاريخ دارد... گزارش ايسنا از آيين رونمايي و گشايش نمايشگاه منشور حقوق بشر كوروش

استوانه‌اي كه با خود پيامي از قعر تاريخ دارد... 
گزارش ايسنا از آيين رونمايي و گشايش نمايشگاه منشور حقوق بشر كوروش

مراسم رونمايي از منشور كوروش كبير و آيين گشايش نمايشگاه منشور كوروش، عصر يكشنبه ـ 21 شهريور ماه ـ در موزه‌ي ملي ايران با حضور رييس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مراسم با حضور رييس دفتر رييس جمهور، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، رييس موزه بريتانيا، رييس بخش خاورميانه موزه بريتانيا، رييس موزه‌ملي ايران و تعدادي از سفراي كشورهاي مختلف، نمايندگان مجلس و اساتيد دانشگاه همراه بود.

بقايي : منشور كوروش ارمغاني از سرزمين ايران

معاون رييس‌جمهور در آيين رونمايي از منشور حقوق بشر كوروش كبير گفت: سرافرازي نخستين بيانيه جهاني حقوق بشر براي فرهنگ كشوري است كه سراسر پهنه پهناور آن از كهن‌ترين روزگاران بوده كه امروز و پس از هزاران سال، مردمان جهان در آرزوي فراهم ساختن آن هستند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به اعتقاد حميد بقايي، منشور كوروش ارمغاني است از سرزمين ايران براي جهاني كه از جنگ و خشونت خسته شده و از آن رنج مي‌برد.

معاون رييس جمهور به نمايش درآمدن منشور حقوق بشر بعد از گذشت 40 سال در ايران را يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين سازمان در سال 89 خواند و افزود: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سال 89 را علي‌رغم همه مشكلات، با موفقيت‌هاي زيادي در دست سپري كردن دارد.

وي ادامه داد:‌ طبق گزارش سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي گردشگري، علي‌رغم ركود جهاني و پايين بودن نرخ رشد ساير كشورها، صنعت گردشگري ايران با نرخ رشد 8/3 درصد روبه‌رو بوده است. برگزاري نشست آتي وزراي عضو شوراي سازمان جهاني گردشگري ملل متحد (UNWTO) در ايران و ثبت دو اثر مهم بازار تبريز و بقعه شيخ صفي اردبيل در فهرست آثار يونسكو نيز از ديگر دستاوردهاي اين سازمان در سال 89 تاكنون به شمار مي‌رود.

حميد بقايي ، عصر امروز ـ21 شهريور ماه ـ در موزه‌ي ملي ايران، با اشاره به بخش‌هايي از كتيبه آشور بانيكال و كتيبه نبوكد نسر دوم كه درباره‌ي كشتارها و از بين بردن عوامل مردم بوده است گفت: در طول تاريخ جنگ‌هاي زيادي به دلايل مختلف رخ داده است و اصلي‌ترين قربانيان اين جنگ‌ها مردم عادي بوده‌اند. در گذشته‌هاي دور مردم شهر شكست خورده از دم تيغ گذشته يا به اسارت برده مي‌شدند و خانه‌ها و اموالشان به غارت مي‌رفت. چنين رفتاري با ملت يا قوم مغلوب امري عادي بود و اين رفتار هم‌اكنون نيز به اين رويداد‌هاي غيرانساني و ظالمانه تنها متعلق به آن روزگاران نيست. امروزه نيز دنيا با چنين ستم‌ها و خشونت‌هايي روبه‌روست.

وي ادامه داد: به راستي چه تفاوتي ميان رفتار بشر تمدن امروز با بشر سه هزار سال قبل وجود دارد و چه عاملي باعث شده كه استوانه‌اي گلي به نام منشور كوروش به اين پايه از شهرت برسد. استوانه‌اي كه با خود يك پيام از قرن تاريخي دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پاسخ به اين پرسش را توجه به شان و منزلت انسان به عنوان اشرف مخلوقات الهي دانست و ادامه داد: ماجرا از اين جا آغاز مي‌شود كه علي‌رغم رفتارهاي زشت و ناپسند پادشاهان آن دوران و حكمرانان امروز جهان، قرن‌ها پيش يعني به سال 500 ميلاد مسيح، سربازان سپاه ايران پس از ورود مقتدرانه به شهر بابل به جاي فرمان كشتار غارت و ويرانگري، فرمان رعايت حقوق مردم شهر از شهريار خود دريافت كردند و فرمانده‌ي پيروز جنگ به آنان دستور داد تا با مردم خوش‌رفتاري كنند. شايد بتوان گفت اين نخستين رفتار انساني است كه برگرفته از فرهنگ و فطرت پاك الهي سربازان ارتش پيروز با دشمن مغلوب است. شاه بيت اين فرمان بزرگ احترام به آزادي و رعايت حقوق و تكريم شـان و منزلت انسان است.

او گفت: مقام، جنسيت و رنگ پوست در مرز‌بندي انسان‌ها نقشي ندارد، بلكه اين همان دستور و خواست خداوند است كه در اديان الهي به‌خصوص دين مبين اسلام مورد تاكيد و سفارش قرار گرفته است و اين همان منش و رفتار انساني است كه ايرانيان بارها و بارها در طول تاريخ به‌خصوص هشت سال دفاع مقدس از خود ظهور و بروز داده‌اند.

او با اشاره به جمله‌اي از اين فرمان كه در آن آمده است «من برده داري را برانداختم و به بدبختي آنها پايان بخشيدم» اظهار كرد: از مهم‌ترين نقاط تاريك تاريخ بشر برده‌داري و به زنجير‌كشيدن آنهاست. گفته مي‌شود ميان سال‌هاي 1500 تا 1800 ميلادي حدود 15 ميليون انسان به جرم رنگين‌پوستي به آمريكا منتقل شدند. عاقبت زماني كه در سال 1862 قانون لغو برده‌داري به تصويب رسيد، تصويب اين قانون خود سرمنشاء نزاعي بزرگ شد. جنگي كه ويراني و تلفاتي بيش از 600 هزار نفر را به دنبال داشت و تا جايي پيشرفت كه پرچمدار آن نيز ترور شد.

بقايي ادامه داد: اما تاريخ به ياد دارد در 25 قرن پيش، حاكم وقت،‌ بنا به خواست جامعه ايراني در اقدامي كم‌نظير برده‌داري را بي هيچ مخالفت و مقاومتي لغو و احترام به حقوق بشر را در اعلاميه‌اي به صورت استوانه‌اي گلي صادر كرد.

معاون رييس جمهور در پايان تاكيد كرد: با وجود اين كه منشور كوروش را «نخستين اعلاميه حقوق بشر» مي‌دانند اما نوآوري چنين فرماني تنها از كوروش نبوده و تنها اين فرمان فرآيند فرهنگي ايراني است. فرهنگي كه هرگز دستور به غارت و ويراني نداده است.

رحيم‌مشايي:منشور كوروش درس انسانيت مي‌دهد

رييس دفتر رييس جمهور نيز در نمايشگاه منشور حقوق بشر كوروش در موزه ملي ايران گفت: امروز منشور كوروش مايه فخر و مباهات هر انساني از هر قوم و قبيله، نژاد و سرزمين است كه به ارزش‌هاي الهي و انساني افتخار مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم مشايي، ادامه داد: ارزش و قيمت منشور كوروش بعد از 2 و نيم هزار سال، در صحنه بين‌المللي و جامعه جهاني نه تنها كم نشده است، بلكه شايد امروز بيش از هميشه تاريخ ذي‌قيمت است و شايد امروز بشريت بيش از هر زمان تاريخي به توجه و عنايت به مفاد آن محتاج است.

به اعتقاد وي، آن چه كه منشور كوروش را بزرگ و قيمتي مي‌كند و از آن گوهر مي‌سازد توجه به ارزش‌هاي اصيل الهي و انساني است.

او افزود: امروز براي ملت بزرگ ايران روز بزرگي است. ملت بزرگي كه از اصلي‌ترين پايه‌گذاران تمدن بشري و آشكار كننده حكمت متعالي آفرينش و خلقت است.

رييس دفتر رييس جمهور افزود: جامعه بشري امروز محتاج آن است كه اين سند تاريخي را نصب‌العين قرار دهد و بر مبناي آن براي توسعه ثبات، صلح، امنيت، دوستي و محبت برنامه‌ريزي كند. ملت ايران امروز افتخار تاريخي خود را مرور مي‌كند و از اين مرور براي پيگيري‌هاي ماموريت‌هاي بزرگ تاريخي، غرور ذخيره مي‌كند.

رحيم مشايي افزود: بزرگ شمردن ايران امروز تكليف تاريخي مردان و زنان ايراني است. اما اين تعظيم و تكريم نه از پي آن است كه ايرانيان فخر بفروشند، بلكه مردمان جهان در پي هويت مشترك انساني‌اند و مقصود آن است كه در اين تكريم اين ماموريت الهي به درستي بازشناخته و درك شود.

به اعتقاد وي، منشور كوروش، جمع وفاق، آزادي، اعتقادات ارزشمند آسماني و توحيدي، الزامات انساني و بشري، ضرورت مبارزه يا ستم، گسترش عدالت همه جانبه، تعظيم و تكريم نفس انسان با الغاي برده‌داري است كه هر كدام مي‌تواند از منشور يك سند ماندگاري تاريخي بسازد.

رييس دفتر رييس جمهور افزود: 131 سال پيش منشور ظاهر و كشف و ديده شد و 2 هزار و 400 سال كم و بيش از فنا و نابودي محفوظ ماند. امروز منشور كوروش سند آشكاري براي انسان‌هاي جهان است كه بدانند اگر 2 هزار و 500 سال پيش اين انديشه‌هاي بزرگ براي اجتماع بزرگ انساني يك ضرورت تمام عيار بود، امروز انديشه هويت جهاني قابل فهم و درك است. منشور كوروش درس انسانيت مي‌دهد.

او با اشاره به نمايش منشور حقوق بشر كوروش در ايران گفت:‌ دولت دهم كه حوزه فرهنگ و هنر را در اولويت برنامه‌هاي خود دارد امروز در كارنامه‌اش يك كار ديگر در اين زمينه را به ثبت رسانده است.

آزاده اردكاني: منشور كوروش سند شعور ايرانيان

رييس موزه ملي ايران نيز در اين مراسم گفت: موزه ملي ايران چندين ماه سعي داشت با تلاش و پيگيري‌هاي زياد، علي‌رغم دشواري‌ها و سختي‌ها، لوح دفاع از حقوق بشر را در معرض ديد ايرانيان قرار دهد كه خوشبختانه اين كار انجام شد.

به گزارش ايسنا، آزاده اردكاني افزود: همچنين دو لوح ارزشمند ديگر كه در اين راستا كشف شده بودند و تاييدكننده آرمان‌هاي منشور كوروش بودند نيز به نمايش درآمدند؛ اين از آن جهت بااهميت است كه نشان مي‌دهد اين منشور تنها براي مردم شكست خورده از قدرت ايرانيان نوشته نشده است.

وي افزود: آن چه خدمت‌گزاران عرصه ميراث فرهنگي كشور را بر آن داشت كه تلاشي مجدانه در اين زمينه داشته باشند، درخواست‌هاي مكرر فرهيختگان و مردم بود. ما مردمي سرافراز، متمدن، خيرخواه و صلح‌جو، به پشتوانه سابقه‌اي به طول تاريخ هستيم.

اردكاني گفت: منشور كوروش سند شعور ايرانيان و گواه انديشه‌هاي بلند انساني و روح آزادي و آزادي‌خواهي ماست.

چفيه بر گردن تاريخ‌سازان ايران

به گزارش ايسنا، همزمان با افتتاح نمايشگاه «منشور حقوق بشر كوروش» نمايشي نمادين از سه دوره‌ي تاريخي و حماسه‌آفرين ايران اجرا شد، كه در آن كوروش كبير، كاوه‌ آهنگر و يك بسيجي نمادهاي تاريخي خود را به اهتزاز در آوردند و رييس‌جمهور به نشانه‌ي افتخار، به گردن هريك از آن‌ها چفيه‌اي آويخت.

منشور حقوق بشر كوروش، جمعه 19 شهريور ماه از موزه‌ي بريتانيا به فرودگاه امام خميني(ره) تهران وارد و به مخزن موزه‌ي ملي ايران منتقل شد، اين منشور به مدت چهار ماه در ايران خواهد ماند و زمان نمايش عمومي آن از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به زودي اعلام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha