• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8906-08788
  • خبرنگار : 71021

عضو جامعه‌ي تورگردانان: امسال ميزان ورود گردشگران بد بود تشكيل كميته‌ي بحران براي تغيير وضع گردشگري ضرورت دارد

عضو جامعه‌ي تورگردانان:
امسال ميزان ورود گردشگران بد بود
تشكيل كميته‌ي بحران براي تغيير وضع گردشگري ضرورت دارد
عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران معتقد است: تشكيل كميته‌ي بحران براي تغيير وضعيت گردشگري كشور ضرورت دارد. حسين احمدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آمارهاي مربوط به ورود گردشگران در پنج‌ماه نخست امسال كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با 3 / 38 درصد رشد نسبت به سال پيش اعلام شده است، اظهار كرد: اين آمارها بايد با هدف‌گيري نسبت به يكسري عوامل و پايه‌هاي دخيل در خدمات‌دهي به مسافران مانند هتل‌ها و آژانس‌ها تهيه شوند. اگر منبع آمارگيري گردشگران، وزارت امور خارجه باشد كه مهمانان دولتي و تجار را هم در آمار محاسبه مي‌كند، آمار گردشگران كشوري مانند فرانسه در سال دوبرابر رقم كنوني مي‌شود. البته وقتي آمارهايي با عنوان «نفرسفر» و «نفرماشين» داده مي‌شود، چنين آمارهايي هم براي ورود گردشگران خارجي ارائه مي‌شود. وي تأكيد كرد: هدف اصلي از دادن آمار گردشگران، سوددهي است. اگر 50ميليون گردشگر هم داشته باشيم، اما درآمد و سوددهي در كار نباشد، فايده‌اي ندارد. احمدي ادامه داد: من به‌عنوان يك آژانس‌دار فقط در سه‌ماه نخست سال پيش حدود يك‌هزار گردشگر خارجي به كشور وارد كردم؛ اما از ابتداي سال تا كنون حتا 100 نفر هم نتوانستم بياورم، چون گردشگران تحت تأثير تبليغات رسانه‌هاي غربي قرار دارند. او گفت: آمارهايي كه آژانس‌ها از گردشگران ورودي مي‌دهند، واقعي و دقيق است، چون سه سالي مي‌شود كه تورگردانان از پرداخت ماليات معاف شده‌اند و براي دادن آمارهاي واقعي هيچ نگراني ندارند. بنابراين خيلي راحت مي‌توانند آمار تورهاي ورودي را از آژانس‌ها بگيرند. اين تورگردان معتقد است: به‌نظر مي‌رسد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اين‌كه از دادن آمار عقب نماند، اين آمارها را مي‌دهد. البته كم و زياد بودن تعداد گردشگراني را كه اعلام شده‌اند، تأييد و تكذيب نمي‌كنم، اما سازمان مي‌تواند آمار درست‌تري را از هتل‌ها و آژانس‌ها بگيرد. او با اشاره به اين‌كه گردشگران زماني به كشوري سفر مي‌كنند كه از نظر سياسي و اجتماعي آرام باشد، اظهار كرد: امسال ميزان ورود گردشگران خارجي به كشور نه‌تنها خوب نبود، بلكه خيلي هم بد بود. وي در ادامه گفت: بحران در تمام كشورها وجود دارد، چند سال پيش تركيه با بمب‌گذاري مواجه شد و چندي پيش نيز اوضاع داخلي تايلند مختل شده بود؛ اما اين كشورها با هماهنگي‌هاي داخلي در مدت چندماه از بحران خارج شدند. آن‌ها قيمت‌هاي ويژه‌اي را براي تورهاي خود تعيين كردند و با جذب گردشگر، اوضاع ناآرام كشور خود را آرام جلوه دادند. احمدي افزود: درست است كه در كشور ما رقابت وجود ندارد، ولي با اين حال مي‌توانيم توافق‌هايي را حاصل كنيم و با كاهش نرخ خدمات هتلي و جذب گردشگر بيش‌تر، وجهه‌ي ايران را در دنيا بهتر نشان دهيم، چون اكنون خيلي‌ها علاقه دارند به ايران سفر كنند؛ اما قيمت تورهاي ايران بسيار گران است، به‌طوري كه نرخ‌هاي امسال نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد افزايش داشته است. كدام‌يك از كشورهاي همسايه كه به جذب گردشگر فكر مي‌كنند، چنين كاري را انجام مي‌دهند. او اظهار كرد: علاوه بر مسائل سياسي، قيمت نيز در جذب گردشگر نقش مهمي دارد. امسال آمار سفر از ايران به تركيه بيش‌تر بود،‌ چون اين كشور قيمت‌ تورهاي خود را كاهش داده بود. اكنون براي تور يك هفته‌يي ايران بيش از دوهزار دلار گرفته مي‌شود. آيا هزينه‌ي سفر به تركيه هم اين‌قدر است؟ عضو جامعه‌ي تورگردانان ادامه داد: سال پيش در حاشيه‌ي نمايشگاه بين‌المللي گردشگري برلين، وقتي سفير ايران در آلمان نشستي را با آژانس‌داران درحالي‌كه حميد بقايي ــ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ــ نيز در آن‌جا حضور داشت، برگزار كرد، موضوع قيمت‌هاي بالاي تورها مطرح و براي افزايش نرخ ارز در ايران پيشنهادهايي داده شد، اما اتفاقي نيفتاد. وي گفت: اگر مسائل سياسي، وضعيت حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري و دعوت از آژانس‌داران خارجي را كنار بگذاريم تا وقتي هماهنگي در كاهش نرخ‌ها اتفاق نيفتد، در گردشگري دگرگوني ايجاد نمي‌شود. اين تورگردان ادامه داد: متأسفانه در گردشگري از نظر و تفكر دست‌اندركاران گردشگري و بخش خصوصي استفاده نمي‌شود. در 20 سالي كه در اين صنعت فعاليت داشتم، هيچ‌وقت مسؤولان دولتي با بخش خصوصي تعاملي نداشته‌اند و معمولا اگر بخش خصوصي حرفي زده است، گمان كرده‌اند، فقط به‌خاطر حفظ منافع اين حرف‌ها مطرح مي‌شود و صرفا يك انتقاد است، درحالي‌كه چون اعتماد و هماهنگي ميان اين دو بخش در اين سال‌ها نبوده، موفقيتي حاصل نشده است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعامل خوبي با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بخش خصوصي ندارد، به همين دليل، وضعيت گردشگري تغيير چشم‌گيري نكرده است. احمدي اظهار كرد: در تركيه حدود هفت هشت سال است كه اگر هتلي گردشگر جذب كند، حدود 10 دلار جايزه مي‌گيرد و ماليات آن هم كسر مي‌شود؛ ولي ما نه‌تنها چنين شرايطي را در كشور نداريم، بلكه آژانس‌هايي كه گردشگر وارد مي‌كنند نيز چند سالي است جايزه‌ي صادراتي خود را دريافت نكرده‌اند. او با اشاره به نبود مديريت بحران در بخش گردشگري، افزود: انتظار داريم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با مشاركت تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مرتبط، يك كميته‌ي‌ بحران را ايجاد كند. ما پس از انتخابات سال 88 و كاهش تعداد گردشگران تحت تأثير جريان‌هاي داخلي و سياه‌نمايي‌هاي رسانه‌هاي غربي، كميته‌اي را با موضوع مديريت بحران در جامعه‌ي تورگردانان تشكيل داديم و پيشنهادها و راه‌كارهاي برون‌رفت از اين شرايط را نيز به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه كرديم؛ ولي هيچ اتفاقي رخ نداد. اين عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران هم‌چنين با اشاره به تورهايي كه براي سفراي خارجي در ايران برپا مي‌شود، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با صرف هزينه‌هاي بسيار، از سفراي كشورهاي خارجي مقيم ايران دعوت مي‌كند تا در تورهاي داخلي به‌منظور آشنايي با ظرفيت‌هاي گردشگري و سرمايه‌گذاري در كشور شركت كنند؛ اما برخي سفارتخانه‌ها از آژانس‌هاي خود مي‌خواهند كه تور به مقصد ايران برپا نكنند، چطور وقتي با بخش فرهنگي اين سفارتخانه‌ها ارتباط برقرار مي‌شود، چنين اتفاق‌هايي بايد رخ دهد؟! وي در ادامه به وضعيت تعامل‌هاي گردشگري ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين اشاره كرد و افزود: اين پرسش جدي مطرح است كه ما با كشورهايي كه روابط و تعامل‌هاي جديدي را با آن‌ها آغاز كرده‌ايم، چقدر تعامل گردشگري داريم؟ آيا در كنار دفاتر نفت و صنايع، در اين كشورها دفتري براي فعاليت‌هاي گردشگري باز كرده‌ايم و تا كنون چه اقداماتي براي توسعه‌ي روابط گردشگري با اين كشورها انجام داده‌ايم؟ آيا نبايد در اين كشورها تبليغي انجام دهيم تا گردشگران آن‌ها به ايران سفر كنند؟! احمدي اضافه كرد: سال پيش هيأتي اقتصادي از ايران به برزيل سفر كرد و سازمان هماهنگ‌كننده‌ي اين برنامه، در نامه‌اي از ما درخواست كرد براي همراهي اين گروه، 5 / 2ميليون تومان علي‌الحساب پرداخت كنيم. اين مسأله واقعا نشان مي‌دهد، تفكر مديريتي وجود ندارد. بسياري از مردم آمريكايي لاتين علاقه دارند به ايران سفر كنند، ولي ما براي جذب آن‌ها چه كرده‌ايم و چه شرايطي را تسهيل كرده‌ايم؟ انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha