• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8905-06072
  • خبرنگار : 71049

/همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور/ جرج گالووي: وظيفه ماست كه از حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي دفاع كنيم

/همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور/
جرج گالووي:
وظيفه ماست كه از حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي دفاع كنيم

رهبر جنبش ضد جنگ انگلستان با بيان اين كه نبايد درباره كشورها با معيارهاي دوگانه رفتار كرد، گفت: وظيفه ماست كه از حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي دفاع كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جرج گالووي ـ رهبر جنبش ضد جنگ انگلستان و رييس حزب "احترام" ـ صبح دوشنبه در "همايش بزرگ ايرانيان خارج از كشور"، اظهار كرد: همان‌طور كه وزير خارجه‌ي ايران در سخنانش‌شان درباره‌ي اهميت قدرت منطق در مقايسه با منطق قدرت گفتند كه چه احمقانه است سياست‌هاي دولت‌هاي غربي از جمله كشور خود من كه موضوعات و مطالبي را به‌طور تهاجمي و تهديدآميز با ايران دنبال مي‌كند و جاي اين سوال است كه آيا قدرت منطق برتري ندارد تا منطق قدرت؟ به نظر من بديهي است به كشور بزرگ، باستاني و پيچيده و با تمدن منحصر به فردي در جهان مثل ايران كه به هيچ كشوري در 300 سال گذشته تجاوز نكرده است توجه كرد. تا جايي كه مي‌دانم درباره‌ي كشور خودم نمي‌توانم درباره تجاوز نكردن به كشورها ادعايي كنم چرا كه هر 300 روز يكبار جنگي را در جايي راه مي‌اندازد.

وي گفت: زماني ما امپراطوري‌اي داشتيم كه عملا بخشي از ايران را هم در بر مي‌گرفت. معلمم مي‌گفت امپراطوري بريتانيا به گونه‌اي است كه در آن آفتاب هيچ‌گاه غروب نمي‌كند. اما پدر بزرگ ايرلندي من مي‌گفت اين موضوع براي اين است كه خداوند هيچ‌گاه به انگليسي‌ها در تاريكي اعتماد نمي‌كند.

اين رهبر جنبش ضد جنگ انگلستان، ادامه داد: چگونه است كشوري كه خودش به تجاوز و به‌دست آوردن امپراطوري از طريق دزدي‌هاي دريايي محكوم است، به كشوري كه قصد صدمه زدن به كسي را ندارد و اصرار بر حقوق طبيعي خود مي‌كند تا كشور مستقلي بماند زور مي‌گويد.

گالووي تصريح كرد: البته اين به معناي آن نيست كه ما كه از گوشه و كنار دنيا در اين‌جا جمع شده‌ايم و با هر تصميمي كه در تهران گرفته مي‌شود موافق باشيم. ما ملزم نيستيم هر كاري كه ايران در هر جايي مي‌كند را بپذيريم اما وظيفه ماست كه از حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي دفاع كنيم. رفتار كشورهاي غربي درباره ايران عجيب است زيرا نبايد درباره كشورها با معيارهاي دوگانه رفتار كرد.

او با بيان اين كه در زمان انتخابات رياست جمهوري اخير ايران در سيميكس آريزوناي آمريكا بودم و مركز جمع‌آوري راي ايرانيان در اين ايالت و شهر را مشاهده مي‌كردم كه به رييس‌جمهوري ايران راي مي‌دهند، افزود: البته فكر نمي‌كنم رييس‌جمهور ايران در سيميكس اكثريت راي را به‌دست آورده باشد اما كشوري مثل ايران با وجود تبليغات گسترده‌ي غرب كه ايران را متهم به ديكتاتوري مي‌كند براي انتخاب رييس‌جمهورش از اتباع مختلفش در سراسر دنيا راي جمع مي‌كند و اين قابل تمجيد است؛ البته ممكن است نقص‌ها و ضعف‌هايي باشد. در هر دموكراسي ضعف و كمبود وجود دارد. در دموكراسي انگلستان هم اين‌گونه است اما حداقل در ايران انتخابات وجود دارد. برخي كشورهاي منطقه انتخابات ندارند كه بهترين دوستان آمريكا و انگليس هم هستند.

گالووي ادامه داد: سعي مي‌شود در دنيا تصوير بدي از ايران ارائه شود و پروپاگاندا درباره‌ي ايران شن در چشم افكار عمومي دنيا مي‌پاشد. بايد تلاش كنيم تا فضا را روشن كنيم و واقعيت را بنماييم و اين تلاش‌ها را متوقف كنيم.

اين فعال ضد جنگ انگلستان، با بيان اين كه بايد حملات و تهديدات و تجاوزها به تحريم و جنگ عليه ايران را متوقف كنيم، خاطرنشان كرد: اگر حمله‌ي نظامي به هر صورتي به ايران اتفاق بيفتد مطمئن نيستم در برخوردهاي بزرگ و تمدني كه صورت مي‌گيرد چه اتفاقي مي‌افتد. البته نمي‌دانم جورج بوش و تونلي بلر متولي كدام تمدن هستند. آن‌ها پيامبران پول و آز و حرصند. دنيا جاي خطرناكي مي‌شود اگر افراد ديوانه‌اي كه ما را به جنگ و اشغال در افغانستان و عراق بردند دوباره به حمله و جنگ به ايران ما را بكشانند بسيار خطرناك است. ما بايد قبل از اين كه دير شود اين روند را متوقف كنيم.

وي با اشاره به برنامه‌ها و سخنان باراك اوباما پس از روي كار آمدنش به‌خصوص سخنراني وي در قاهره، اظهار كرد: با احترام به باراك اوباما و با توجه به سخنان وي در قاهره كه آغاز جديدي براي تعامل بين آمريكا و جهان اسلام را نويد داد بايد بگويم عملا چنين سخناني پياده نشده است. كلمات اوباما زيبا بود اما در عمل چنين اتفاقي نيفتاد. مردم پاكستان جزو جهان اسلام هستند اما بر سر آن‌ها بمب مي‌ريزيد و آن‌ها را به قتل مي‌رسانيد و افراط‌گرايي را گسترش مي‌دهيد. افراط‌گرايي در نهايت مي‌تواند همه‌ي ما را ببلعد. اشغال شما در افغانستان به يك فاجعه تبديل شده است براي ملت افغانستان و حتي سربازان خودتان. تعداد بي‌شماري از مردم در افغانستان هر روزه كشته مي‌شوند و اين فاجعه است.

گالووي در ادامه خطاب به اوباما افزود: مردم فلسطين نيز جزو جهان اسلام هستند اما اجازه مي‌دهيد سرزمين‌شان نابود شود و از طريق استعمار، ديوار آپارتايد را مي‌سازيد و به كشتار مردم مي‌پردازيد. در عراق نيز اشغال شما و سياست‌هاي‌تان تشويق فرقه‌گرايي، شكاف و تفرقه، قتل و جنگ را نشان مي‌دهد. سياستي كه منجر به فاجعه مي‌شود. در ماه گذشته تعداد غيرنظاميان كشته شده در عراق بيش از تعدادي است كه در دو سال گذشته كشته شده‌اند. سوال اين است آقاي اوباما مي‌خواهيد چكار كنيد؟ مي‌خواهيد درباره‌ي تهديد آشكار نتانياهو و گروه آن كه مي‌خواهند مردم لبنان را مثل سال 2006 نابود كنند چكار كنيد؟

او ادامه داد: من اخيرا از لبنان آمده‌ام و آن‌جا يك دانشگاه تابستاني فلسطيني دارم و گروهي را به نام زنده باد فلسطين براي از بين بردن محاصره‌ي غزه تشكيل داده‌ايم و اميدواريم پنجمين مجموعه‌ي كشتي‌هاي كمك‌رساني به مردم غزه را بفرستيم و محاصره‌ي غزه را بشكنيم. در زماني كه لبنان بودم صحبت‌هاي لاريجاني ـ رييس مجلس شوراي اسلامي ايران ـ را در روزنامه‌ها خواندم. او گفته بود ايران به‌خاطر كمك به مردم لبنان و مقاومت لبنان به خود افتخار مي‌كند و من هم اين افتخار را دارم و همه بايد به آن افتخار كنيم. چرا كه اگر حزب‌الله و دوستان آن‌ها از جمله ايران نبودند امروز اسراييل به اشغال خود در جنوب لبنان ادامه مي‌داد و امروز هم آن‌جا بود.

وي خاطرنشان كرد: اميدوارم رهبران عرب نيز به اردوگاه پشتيباني از مردم فلسطين بپيوندند.

به گزارش ايسنا، گالووي كه وقت سخنراني‌اش به اتمام رسيده بود با تشويق حاضران به سخنراني خود براي دقايقي ديگر ادامه داد.

وي در ادامه گفت: اسراييل بيش‌ترين قطعنامه‌هاي سازمان ملل را نقض كرده است و از اجراي آن‌ها امتناع مي‌كند و نيز از پيوستن به ان. پي. تي خودداري مي‌كند. اسراييل مالك صدها كلاهك هسته‌يي و تكنولوژي موشكي است اما تهديد نمي‌شود بلكه جايزه هم مي‌گيرد و پول و پشتيباني ديپلماتيك هم دريافت مي‌كند در حالي كه ايران سلاح هسته‌يي ندارد و قصدي هم براي داشتن آن ندارد. اين در حالي است كه آژانس هم مي‌گويد دليلي براي اين كه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌يي باشد ندارد؛ اما مورد تهديد و تحريم قرار مي‌گيرد. اين معيارهاي دوگانه فضاي بين‌المللي و قواعد بين‌المللي را به سخره گرفته است. محمد البرادعي دو دوره رييس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود اما هيچ‌گاه نتوانست از مركز هسته‌يي اسراييل بازديد كند. اسراييل تنها دارنده سلاح هسته‌يي در خاورميانه است و بايد آن‌ها را از بين ببرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha