• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8905-06095
  • خبرنگار : 71049

/همايش ايرانيان خارج از كشور/ سعيدي: در ايران به حق خود را سربلند احساس مي‌كنيم ريچارد فراي: سال‌هاست كه خود را يك ايراني مي‌پندارم

/همايش ايرانيان خارج از كشور/
سعيدي: در ايران به حق خود را سربلند احساس مي‌كنيم
ريچارد فراي: سال‌هاست كه خود را يك ايراني مي‌پندارم

يكي از پيشكسوتان جراحي كشور گفت: ما در ايران به حق خود را سربلند احساس مي‌كنيم و دست نياز دراز نكرده و نمي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرخ سعيدي ـ عضو پيوسته فرهنگستان علوم پزشكي ـ صبح دوشنبه در "همايش ايرانيان خارج از كشور"، اظهار كرد: به عنوان يك جراح بازنشسته در ايران مشغولم و مقام اجرايي و سياسي ندارم و مي‌خواهم از اين جايگاه به شما خوشامد بگويم و اين كه اين وطن شماست.

سعيدي گفت: بايد بگويم كه مع‌ذالك ما پيشرفت داشته‌ايم، روي پاي خودمان ايستاده‌ايم و به پيشرفت‌هايي رسيده‌ايم. امروز در ايران بيش‌تر روستا جاده، برق، آب، گاز و تلفن دارند. بيش از 14 هزار كيلومتر جاده ساخته شده است. در بهداشت و درمان پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته‌ايم. اين‌ها همه بدون حضور مستشاران خارجي بوده است.

او ادامه داد: ما در ايران به حق خود را سربلند احساس مي‌كنيم و دست نياز دراز نكرده و نمي‌كنيم. شايد شما از خود بپرسيد آيا واقعا اين‌جا جاي زندگي است؟ بايد بگويم اين يك امر خصوصي است. اما اگر بخواهيم به معيارها و شاخص‌هايي براي رسيدن به پاسخ اين سوال برسيم با معرفي پرفسور فراي به شما كمك خواهم كرد.

سعيدي ادامه داد: 60 سال پيش براي تحصيل به آمريكا رفته بودم كه در دانشگاه با پرفسور فراي ـ ايران‌شناس دانشگاه هاروارد ـ آشنا شدم. اين رابطه‌ي 60 سال كماكان محفوظ مانده است اما بايد در ادامه به مقام والاي علمي او اشاره‌اي كنم. وي بيش از هر كس ديگري تاريخ و تمدن و مذهب ايران را به دنيا شناسانده است و در تمام مراحل خدمت خود بدون چشم‌داشت كار كرده است. عضو هيچ سازمان سياسي و دولتي نبوده و به‌طور خاص از سوي علي‌اكبر دهخدا لقب "ايران‌دوست" را دريافت كرده است. در ايران 15 جلد كتاب درباره‌ي سرزمين ما به چاپ رسانده است.

او اظهار كرد: پرفسور فراي از ويژگي خاص اخلاقي نيز برخوردارند. از همين رو از مقام رياست جمهوري خواسته‌اند تا پس از مرگ‌شان جسد وي در كنار زاينده‌رود دفن شود. اين درخواست مورد عنايت و موافقت مقام رياست جمهوري نيز قرار گرفته است و امروز در سن بالاي 90 سالگي او اين‌جاست تا شخصا سند خاكسپاري خود در كنار زاينده‌رود را تقديم رييس‌جمهور كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه ريچارد فراي كه به سختي و با عصا راه مي‌رفت در جايگاه قرار گرفت و به زبان فارسي و با بيان بسم الله الرحمن الرحيم ايراد سخنراني كرد.

وي گفت: براي من مايه‌ي افتخار است در ميان شما حاضر شده‌ام و در همايش ايرانيان خارج از كشور شركت كرده‌ام. از اين كه جزو مدعوين هستم سپاسگزارم.

فراي گفت: سال‌هاست كه خود را يك ايراني مي‌پندارم. از سال‌ها پيش با ايران‌زمين، زبان، فرهنگ، موسيقي و مردم آن آشنا هستم. تاريخ و فرهنگ درخشنده‌ي اين سرزمين را به همه‌ي مردمان دنيا رسانده‌ام. اين يك چالش بزرگ است كه آن را با دل و جان پذيرفته‌ام. براي اين كه اين نكته را ثابت كرده باشم به فكرم رسيد كه درخواست كنم پيكر من پس از مرگ در كنار زاينده‌رود و در شهر زيبا و تاريخي اصفهان نصف جهان دفن شود. از مقام رياست جمهوري كه اين تقاضا را پذيرفتند سپاسگزارم.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين پيش از سخنان سخنرانان ويژه اين همايش، گروه كنسرت كوچ با خوانندگي عليرضا عصار ـ خواننده پاپ كشور ـ برنامه اجرا كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha