كلي ظرفيت خالي داريم، ولي باز هم با چينيها قرارداد ميبندند! مديرعامل شركت واگنسازي تهران: وزارت صنايع ومعادن به داد سازندگان داخلي برسد
مديرعامل شركت واگن سازي تهران گفت: وزارت صنايع و معادن با تخصيص اعتبار به سازندگان داخلي به داد آنها برسد. بايد شرايط براي واگنساز داخلي به گونهاي باشد كه با بستن قرارداد بتواند از بانك صنعت و معدن وامي با بهره مناسب بگيرد.
عبدالرضا شاملو - مديرعامل شركت واگن سازي تهران - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بهرهبرداران اگر فكر ميكنند با قرارداد بستن با سازنده چيني ميتوانند سريعتر به نتيجه برسند، اشتباه مي كنند.
او تصريح كرد: يك سال پيش از بستن قرارداد با چينيها براي ساخت 315 واگن قطار شهري، مترو تهران با شركت واگن سازي تهران براي ساخت 65 دستگاه قطار شهري قرارداد بست كه امسال 30 دستگاه از اين تعداد را به آنها تحويل خواهد داد؛ در صورتي كه بعد از دو سال تاكنون سازنده چيني هيچ اقدامي صورت نداده است.
وي دليل سفارش بهرهبرداران به واگن سازان داخلي را اين گونه توضيح داد: هر چند بهرهبرداران متوليان صنعت نيستند، اما معمولا بيشتر از آن كه به فكر رونق صنعت داخلي باشند، فكر انجام قرارداد خود هستند تا نزد مردم بدقول نشوند.
او با بيان اينكه توانايي افزايش شيفت كاري را داريم، اما در صورت تحويل به موقع سفارش، كارفرما توانايي پرداخت به موقع اعتبارات را ندارد، افزود: در صورت افزايش ظرفيت و شيفتهاي كاري اگر پرداخت مطالبات از سوي كارفرما پرداخت نشود، قادر نيستيم حقوق كارگران را به موقع پرداخت كنيم.
وي با بيان اينكه بهرهبردار نبايد وضعيت توليد فعلي واگنساز را مبنا قرار دهد، توضيح داد: وقتي سفارش به شركت داده ميشود، شايد در ابتدا ظرفيت كارخانه پر باشد (كه البته اين طور نيست) اما بايد در نظر گرفت وقتي قراردادي بسته ميشود، اولين سري از واگنها 18 ماه بعد تحويل داده ميشود، چرا كه براي وارد كردن قطعات از خارج چيزي حدود 13 تا 14 ماه زمان نياز است.
شاملو بدقولي واگنسازان را يكي ديگر از دلايل دادن سفارش به سازندگان چيني دانست و گفت: اگر چه بهرهبرداران به استناد تجارب گذشته، ذهنيت بدي از واگنسازان داخلي دارند، اما سازنده داخلي مشكلاتي دارد كه خارجيها ندارند.
وي ادامه داد: وقتي با سازنده چيني قرارداد بسته ميشود، به راحتي با اعتبار اسنادي (LC) گشايش يافته ميتواند از بانكهاي كشورش وام با بهره كم دريافت كند و به كمك اين حمايتها قطعات خود را به راحتي و به موقع وارد كند؛ در صورتي كه براي واگنسازان داخلي اين قراردادها با بهره بانكي 16 تا 20 درصد آن قدر هم سودآور نيست.
او دليل طولاني شدن پروژهها از سوي واگنسازان داخلي را عدم امكان استفاده از منابع اعتباري داخل كشور دانست و تصريح كرد: با گشايش LC براي بهرهبردار خارجي تمام مبلغ قرارداد در اختيارش قرار ميگيرد، اما در صورت بستن قرارداد با سازنده داخلي، تنها پيش پرداختي به او داده ميشود.
وي اظهار كرد: براي كمك به سازندگان داخلي بايد مبلغ پيش پرداخت را افزايش داد و با پيشرفت كار بهرهبردار به سازنده داخلي ميان پرداختي نيز بپردازد.
مديرعامل واگنسازي تهران با بيان اين كه با توليد 65 دستگاه قطار مترو تهران تا پايان سال 1390، تمام ظرفيت كارخانه ما درسال 1391 خالي ميماند، اظهار كرد: با توليد 14 واگن مترو و 6 واگن دو طبقه در يك شيفت كاري هشت ساعته، طي يك ماه باز هم چيزي حدود 30 تا 40 درصد از ظرفيت كارخانه خالي است.
شاملو 43 درصد از محصولات ساخته شده توسط واگن سازي تهران را ساخت داخل دانست و افزود: تنها قطعات با تكنولوژي بالا (High Tech) مورد نياز را از اروپاي غربي وارد ميكنيم و اين در حالي است كه قيمت فروش ما 10 تا 15 درصد از قيمت چيني پايينتر است.
وي در مورد تعداد شاغلان اين كارخانه نيز گفت: 630 نفر به طور مستقيم و با استناد به قراردادهايي كه با 65 قطعهساز داريم و حدود سه هزار نفر هم به طور غير مستقيم مشغول به كارند كه در صورت استفاده از 30 تا 40 درصد از ظرفيت خالي اين كارخانه به همين مقدار تعداد شاغلان افزايش مييابد.
او در مورد قانون استفاده از حداكثر توان داخلي نيز گفت: اگرچه اين قانون در مترو تهران به خوبي اجرا شد، اما متاسفانه در همهي موارد به طور كامل اجرا نميشود.
وي در ادامه افزايش تعرفه واگنهاي وارداتي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اين كار علاوه بر رقابتپذير كردن قيمتهاي داخلي موجب سفارش كار از سوي بهره بردار به سازنده داخلي ميشود.
وي با تاكيد براينكه سازندگان داخلي بايد تواناييهاي خود را افزايش دهند، افزايش تعرفهها را تا سقف معيني قابل قبول دانست و توضيح داد: نبايد شراط به گونهاي باشد كه مصرفكننده مجبور شود از سازنده داخلي كالاي مورد نياز خود را به دو برابر قيمت خريداري كند. افزايش تعرفه بايد به سازنده داخلي كمك كند؛ نه اين كه قيمتها را براي مصرف كننده افزايش دهد.
مديرعامل واگنسازي تهران در مورد سند ملي صنعت حمل ونقل ريلي نيز توضيح داد: شايد اهداف اين سند رسيدن به توان حداكثري نباشد، اما اگر اين سند با همين حداقلها اجرا شود، ميتواند بخش زيادي از مشكلات واگنسازان را رفع كند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات