• جمعه / ۲۵ تیر ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8904-06139

قربانعلي بيك: درمورد واگن‌سازان داخلي سياه نمايي زيادي شده ‌است ساخت كارخانه جديد واگن سازي به معني هدر دادن منابع كشور است

قربانعلي بيك:
درمورد واگن‌سازان داخلي سياه نمايي زيادي شده ‌است
ساخت كارخانه جديد واگن سازي به معني هدر دادن منابع كشور است
رييس كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، گفت: نتيجه تفاهم‌نامه جديد شركت قطار شهري تبريز با واگن‌ساز چيني بيشتر خريد خارجي با سهم كم توليد و انتقال تكنولوژي پايين است؛ ‌اگر چه قيمت واگن چيني با قيمت ساخت داخل برابر است، اما از جهت انتقال تكنولوژي و سهم داخل، اهداف ما را مطابق قانون محقق نخواهد كرد. عباس قربانعلي بيك در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد اين گفته مديرعامل شركت قطار شهري تبريز مبني بر اين كه طراحي واگن توسط چيني‌ها پايان يافته و آنان وارد فاز ساخت واگن شده‌اند، با تاكيد براين كه واگن‌ساز چيني تا بهمن سال گذشته هيچ گونه اقدامي انجام نداده بود، اظهار كرد: بدنه واگن مورد نظر ما بايد كربن استيل باشد، درحالي كه واگن‌ساز چيني، خطوط توليد بدنه آلومينيومي و استنلس استيل فعال دارد و تا زمان بازديد، واگن با بدنه فولاد كربن استيل طراحي نكرده بود؛ ضمن آن كه تا زماني كه پيش پرداختي براي آنان واريز نشود،‌ آنان شروع به كار نمي‌كنند. وي در مورد اين كه پيش پرداختي از طريق شركت مادر تخصصي حمل ونقل ريلي كشور واريز شده است نيز اظهار کرد: اگر چنين باشد اين اقدام از مسير بانك نبوده؛ چرا كه وزير صنايع ومعادن بدليل توانمندي صنايع داخلي اين مسير را متوقف کرده است. او همچنين زمان تحويل اولين سري واگن‌ها را از سوي سازنده چيني 24 ماه بعد از گشايش اعتبار ذكر كرد و گفت: صنايع داخلي مي توانند اين واگن ها را ظرف مدت كمتري با همان قيمت تحويل دهند. وي يادآوري كرد:‌ طبق توافق ها قرار شد كنسرسيوم داخلي متشكل از سازندگان توانمند داخلي و ساير بخش‌هاي توانمند خصوصي به رهبري ايدرو ساخت اين تعداد از واگن‌ مترو را برعهده گيرند، اما تاكنون چنين سفارشي به اين كنسرسيوم داده نشده است و ما منتظر تحقق آن هستيم. قربانعلي بيک تصريح كرد: برخي از مسوولان كه محصولات خارجي را بهتر از محصولات داخلي مي‌شناسند و به قضاوت صنعت ريلي مي پردازند، تاكنون حتي يك بار از صنايع داخلي بازديد نكرده‌اند؛ چنين ديدي موجب تعطيلي كارخانه‌هاي زيادي در كشور شده است. او با بيان اين كه صنعت ريلي با خون دل هاي زيادي راه اندازي شد، اما به جاي اين كه مانند صنايع نيروگاهي از آن حمايت كنيم، به تعطيلي آن كمك كرده ايم، يادآور شد: درمواردي كه شركت‌هاي خارجي متوجه عدم حمايت از صنايع داخلي از سوي ما شده‌اند، كالاي خود را تا سه برابر قيمت اروپايي به ما پيشنهاد داده اند و در اين شرايط قدرت چانه‌زني ما كاهش يافته است و در صورت عدم توجه ما به اين موضوع، اين اتفاق در تمام حوزه‌ها خواهد افتاد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اختيار بهره‌بردار بودن اعتبارات موجب تضعيف تصميم هاي وزارت صنايع ومعادن مي‌شود؟ گفت:‌اصل مسئله منفي نيست، اما نكته مهم اين است كه بايد سياست‌گذاري‌ها متمركز و هماهنگ با سياست‌هاي دولت ومجلس باشد. اين گونه نباشد كه هر شهري يك نوع قطار مترو براي خود سفارش دهد؛ چرا كه تعمير، نگهداري، بهره برداري و ارتقاي آن‌ها هزينه‌اي مضاعف به كشور تحميل مي کند. وي افزود: نمونه‌هاي بسياري در اين زمينه داريم كه به دليل عدم توجه به اين موضوع، پس از سفارش، ‌بيش از 50 درصد ناوگان پرهزينه بدون استفاده رها شده است؛ مانند اين است كه دو برابر پول بدهيم و نصف محصول را دريافت كنيم. رئيس كارگروه صنايع ريلي ايدرو در مورد قانوني بودن سفارش به واگن‌سازان خارجي با توجه به قانون استفاده از حداكثر توان داخلي اظهار كرد: اين ‌قانون تاكيد مي كند كه بايد بالاي 50 درصد از كار توسط صنايع داخلي انجام شود. اين در حالي است كه بعد از پيروزي انقلاب با افزايش كيفيت محصولات داخل و قابل رقابت بودن آن ها با محصولات اروپايي و چيني، در بخش ساخت واگن مترو قادريم بالاي 60 تا 70 درصد را در داخل توليد كنيم. وي با اشاره به اين كه به اين قانون در ايران چندان توجهي نمي‌شود، تصريح كرد: متاسفانه مسيرهايي انتخاب مي‌شود كه به ظاهر اين قانون در آن ها لحاظ شده است، اما در عمل قابل تحقق نيستند. به عنوان مثال ساخت يك كارخانه جديد واگن سازي به چندين سال زمان نياز دارد و علاوه بر آن، زمان اولين تحويل تا پايان آن سه سال به طول مي‌انجامد. مفهوم اين چندين سال اين است كه ظاهر قانون حفظ شده است، اما در پايان كار چون شركت آمادگي لازم براي انجام كار را ندارد، لذا با تكيه به توان خارج نياز خود را تامين مي‌كند و آن چه به صنايع داخل مي‌رسد تنها 20 تا 30 درصد از كار است. قربانعلي بيك با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر طراحي، ساخت داخل و استفاده از توانمندي‌هاي داخلي ‌خاطر نشان كرد: در ساخت واگن مترو به دليل اين كه سال‌هاست اين محصول را توليد مي‌كنيم، از چيني‌ها بالاتر هستيم. وي توجيه افراد مبني بر سفارش به واگن سازان خارجي به علت عدم تحويل به موقع از سوي سازندگان داخلي را رد كرد و با يادآوري اين كه حتي برترين شركت‌هاي برتر دنيا نيز گاهي در تحويل سفارش چند سال تاخير داشتند، تصريح كرد: در چند سال اخير در مورد واگن سازان داخلي سياه نمايي زيادي صورت گرفته است و سعي شده نقاط ضعف را برجسته كنند. اين در حالي است كه شركت هاي داخلي در مواردي چندين ماه از مشتري جلوتر هستند و محصولات آنها مانند واگن هاي خود كشش به ارزش 30 ميليارد تومان در كارخانه چندين ماه منتظر تحويل گيري است. وي با اشاره به اين كه در حال حاضر استفاده از ظرفيت توليد واگن‌سازان كشور حدود 20 درصد است، و خاطرنشان كرد: ساخت كارخانه‌ جديد علاوه بر اين كه به ساير واگن‌سازان خسارت مي زند، به دليل عدم سفارش كار، منجر به بيكاري، تعطيلي كارخانه و از بين رفتن سرمايه ملي مي‌شود. او در پاسخ به اين سوال كه اگر كارخانه جديد توسط بخش خصوصي ساخته شود، ممكن است وزارت صنايع ومعادن مجوز ساخت بدهد؟ گفت: اگر بخش خصوصي بدون تكيه به منابع دولتي چنين كاري را انجام دهد، بله؛ اما قطعا چنين چيزي اتفاق نخواهد افتاد، چرا كه مطمئنا بخش خصوصي متكي به منابع دولتي است. وي اطلاع‌رساني از توانمندي‌هاي واگن سازان داخلي، محدود كردن مجوز احداث كارخانه‌هاي جديد و عدم هم‌پوشاني كارخانه‌ها جديد در صورت احداث را از اقدامات حمايتي وزارت صنايع و معادن و ايدرو عنوان كرد. قربان علي بيك در پاسخ به اين سوال كه آيا درست است براي توسعه ملي‌، دست از حمايت توليدكنندگان داخلي برداشت؟‌ با بيان اين كه بايد دو روي سكه را ديد، تاكيد كرد: مساله مهمي كه جوانان با آن درگير هستند، اشتغال است و نمي‌توان به مردم گفت که با اين قطارها به راحتي مي‌توانيد در شهر تردد كنيد، اما ما شغل نداريم كه به شما بدهيم. چه كسي مي‌خواهد پاسخگوي اشتغال باشد؟ اين ديدگاه، قطره قطره فاجعه‌اي عظيمي از بيكاري به بار مي‌آورد كه با روش‌هاي ديگري مثل مهاجرت نيروي كار جبران‌پذير نيست. وي به طور مثال به تامين واگن مورد نياز قطار شهري مشهد اشاره كرد و گفت: هشت سال پيش با وجود پيشنهادات خوب، سازندگان داخلي مورد بي مهري قرار گرفتند. در حالي كه خط مذكور از چندين سال پيش آماده بهره برداري است، مسوولان مربوطه واگن مورد نياز را به اين دليل كه هر دفعه به طرف يك سازنده خارجي رفتند، نتوانستند تامين كنند و در نهايت اين مردم بودند كه خسارت ديدند. رئيس كارگروه صنايع ريلي ايدرو يكي از مشكلات واگن‌سازان داخلي را گشايش اعتبار دانست و اظهار كرد: يكي از مواردي كه باعث زيان‌دهي واگن سازان داخلي شده، اين است كه براي خارجي‌ها به راحتي گشايش اعتبار اسنادي صورت مي‌گيرد و آن ها مي‌توانند به راحتي ازبانك‌هاي كشور خود وام كم بهره دريافت كنند، در حالي كه واگن‌سازان داخلي از چنين مزايايي محروم هستند كه اين باعث مي‌شود توليدكننده داخلي وام با بهره بالا دريافت كند؛ به گونه‌اي كه 50 درصد هزينه‌هاي آن ها سود بانكي است. وي گشايش اعتبار ريالي را از موارد حل مشكل بالا بر شمرد، اذعان كرد: اين قانون ظرايفي دارد كه رعايت نمي‌شود يا مورد غفلت قرار گرفته است؛ در صورت بر طرف شدن اين موارد، اين قانون تاثيرگذاري بسيار بالايي براي حل اين مشكل دارد. وي در پايان دليل ايجاد چنين وضعيتي را ضعف اطلاعات تصميم‌گيران بخش صنعت ريلي دانست و تصريح كرد: بد نيست به اندازه كف پا توانمندي‌هاي صنعتي ريلي كشور را بشناسيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha