• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8903-17915
  • خبرنگار : 71012

«ممد نبودي ببيني...» پايان سريال «در چشم باد» و نگاه منتقدان و معتقدان به اثر جوزاني

سريال «در چشم باد» جمعه(28 خرداد ماه)‌ در حالي به پايان رسيد كه مسعود جعفري جوزاني(كارگردان و نويسنده سريال) با به كارگيري صحنه‌هايي مستند از آزادسازي خرمشهر، سعي كرده بود در كنار پيش‌برد قصه، به نوعي تماشاگرش را با واقعيت آن چه در سوم خرداد ماه1361 رخ داد، همراه كند. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، «در چشم باد» بر خلاف روال معمول اين سريال كه به روايتي‌ در بستري تاريخي مي‌پرداخت، در آخرين قسمت‌ها، صحنه‌هاي بازسازي شده از جنگ را با تصاويري مستند تركيب كرده بود كه البته در مواردي اين صحنه‌ها با هم تطابق نداشتند. اين صحنه‌هاي مستند برخي شخصيت‌هاي مطرح جنگ از جمله شهيد باقري و بيژن نوباوه را به تصوير مي‌كشيد. هم‌چنين مستند معروف از اصابت گلوله بر پيشاني آرپيجي‌زن ايراني كه بارها در تلويزيون به تصوير كشيده شده بود، ضمن پخش در قالب سريال، در قسمت پاياني «در چشم باد» بازسازي شد. آخرين قسمت از سريال «در چشم باد» هم‌چنين با حضور مصطفي زماني (بازيگر مهمان سريال «در چشم باد» كه نقش پسر بيژن ايراني را بازي مي‌كرد) همراه بود كه براي دقايقي كوتاه در سريال حاضر شد بود. پايان سريال جوزاني نيز با پخش تصاويري از آزادسازي خرمشهر همراه بود كه با سرود حماسي «ممد نبودي ببيني...» تلفيق شد. «در چشم باد» كه عنوان «فاخر» سريال تلويزيون را با بودجه‌اي 12 ميلياردي به يدك مي‌كشد، طي پنج سال ساخته شد؛ اين مجموعه‌ي تلويزيوني كه از تير ماه سال گذشته به روي آنتن رفت، در حدود يك سالي كه پخش شد، با نقدهاي مثبت و منفي بسياري همراه بود. هر چند كه خود كارگردان به ندرت نقدهاي منفي خصوصا درباره ريتم اين سريال را قبول مي‌كرد. او مي‌گويد: اگر يكي به من بگويد 12 ميليارد صرف چنين سريالي شده‌است، مي‌گويم « معجزه است»؛ اين اتفاق تنها در كشور ما مي‌تواند بيفتد. از جمله افرادي كه درباره سريال «در چشم باد» اظهار نظر مي‌كند خود رييس سازمان صدا و سيماست. ضرغامي در گفت‌وگوي كوتاهي كه با ايسنا دارد گرچه قضاوت درباره‌ي ميزان تاثير‌گذاري و نتيجه‌گيري درباره اين سريال را به بعد از پخش آن موكول مي‌كند، اما اين نكته را هم يادآور مي‌شود كه به اعتقاد وي براي يك كار خوب هر چقدر هم كه پول پرداخت كني، مي‌ارزد، ولي براي يك كار بد و غيرمرتبط با اهدافي كه برايش تعيين مي‌شود، كمترين پول را هم پرداخت كني زياد خواهد بود. مهدي فرجي، مدير شبكه اول سيما هم از «در چشم باد» و ريتم آن دفاع مي‌كند.او با بيان اين كه «در چشم باد» حرف‌هاي اساسي در تاريخ معاصر مي‌زند، در اين زمينه اظهار مي‌كند: من چندان به ريتم كند اين سريال معتقد نيستم؛ اما فكر مي‌كنم جاهايي ريتم، كند به نظر مي‌رسد كه ضرورت قصه ايجاب مي‌كند و هر جا كه اين ضرروت وجود ندارد، ريتم تند مي‌شود و ماجراها و حوادث بسياري رخ مي‌دهد. در مجموع در حال حاضر از سريال «در چشم باد» اقبال خوبي شده‌است و مخاطبان زيادي هم دارد. سريال «در چشم باد» در زمان مديريت جعفري جلوه در سمت مدير شبكه اول سيما و عباس اكبري در مقام مدير گروه حماسه و دفاع شبكه اول ساخته شد و در مقطعي، اكبري پس از رضا انصاريان و حبيب‌الله كاسه‌ساز، به عنوان تهيه‌كننده معرفي شد. اكبري كه حال در مقام مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول شناخته مي‌شود، با تاكيد بر اين كه ساخت سريال «در چشم باد» بر مبناي آزمون و خطا پيش نرفته است، در اين باره به ايسنا مي‌گويد: اين گفته باب است كه مي‌گويند كاري را در تلويزيون شروع كن؛ وقتي شروع كردي آن قدر طول بده و تلويزيون هم مجبور است، پول بدهد. اما «در چشم باد» بر مبناي چنين تفكري ساخته نشد. فرج‌الله سلحشور، كارگردان سريال «يوسف پيامبر(ع)» كه از تماشاي سريال مسعود جعفري جوزاني لذت برده‌است، در عين حال تاكيد مي‌كند كه مسؤولان تلويزيون بودجه «در چشم باد» را نادرست اعلام كرده‌اند و هزينه ساخت اين سريال 2 تا 3 برابر آن چيزي است كه اعلام شده‌است. او در عين حال مي‌گويد: اگر سريال «در چشم باد» به دنبال به تصويركشيدن مستندات بود و از جذابيت‌هاي ظاهري پرهيز و جذابيت را در درون‌مايه و روح حوادث جست‌وجو مي‌كرد، بهتر مي‌شد. منتقدان نيز در خلال پخش اين سريال اظهار نظرهايي را درباره ساخته مسعود جعفري جوزاني داشته‌اند. شاهين امين در مقام منتقد مي‌گويد: فضاسازي، بازيگري و امور فني و اجرايي «در چشم باد» خوب است، اما مشكل اصلي آن ريتم كند داستاني فيلمنامه است. او اضافه مي‌كند: دراين سريال بيش از اندازه بر برخي از جزييات تمركز شده‌است؛ به‌گونه‌اي كه برخي ديالوگ‌ها و سكانس‌ها مانند مهماني‌ها بسيار طولاني هستند؛ در صورتي كه چنين صحنه‌هايي مي‌توانست خيلي كوتاه‌تر باشد. شهرام جعفري‌نژاد، منتقدي ديگر است كه نظري مشابه امين را دارد و مي‌گويد: بسياري از سكانس‌هاي «در چشم باد» كشدار هستند. صاحب‌امتياز و مديرمسؤول مجله «صنعت سينما» يكي از امتيازات «در چشم باد» را ميزانسن‌هاي كارگردان مي‌داند و مي‌افزايد: علاوه بر آن مسعود جعفري جوزاني با وجود تعدد شخصيت‌هاي سريال و تنوع سبك نقش‌آفرينان آن، توانسته بازي آنان را يكدست كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha