• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8903-15551

پدرام رضايي‌زاده: مشكل قيمت كتاب نيست؛ فرهنگ كتاب‌خواني است

پدرام رضايي‌زاده:
مشكل قيمت كتاب نيست؛ فرهنگ كتاب‌خواني است
پدرام رضايي‌زاده معتقد است: مشكل اصلي در كشور ما بيش‌تر از اين‌كه قيمت كتاب باشد، فرهنگ كتاب‌خواني است؛ اين‌كه كتاب خواندن براي مردم مهم باشد و آن را جزو برنامه‌ي روزانه‌ي خود بگذارند. اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: وقتي مردم نسبت به كتاب احساس نياز نكنند، اگر قيمت آن پايين هم باشد، هيچ تأثيري در ترغيب آن‌ها به كتاب و كتاب‌خواني ندارد. او در ادامه افزود: تيراژ كتاب‌ها در كشور نشان مي‌دهد كه ما با يك تعداد مخاطب مشخص مواجه‌ايم. به عبارت ديگر، يك كتاب در حوزه‌اي معين مي‌تواند توجه يك‌سري افراد را جذب كند و به تيراژ‌هاي بالا برسد؛ اما اغلب كتاب‌ها با تيراژ معمولي هزار يا دوهزار نسخه، نهايتا به چاپ دوم مي‌رسند. رضايي‌زاده با بيان اين‌كه قيمت كتاب در كشور نسبت به سال‌هاي بالا رفته است، گفت: در حوزه‌ي ادبيات داستاني، قيمت‌ها مناسب است؛ ولي قيمت كتاب‌هاي حوزه‌ي علوم اجتماعي يا هنر خيلي بالاست. او در اين‌باره متذكر شد: قيمت كتاب در كشورمان در مقايسه با كشورهاي ديگر خوب است؛ اما وقتي آن را با درآمد مردم مقايسه مي‌كنيم، نمي‌توانيم ادعا كنيم كه قيمت آن پايين است. اين داستان‌نويس همچنين درباره‌ي تبليغ كتاب اظهار كرد: كتاب‌هايي كه شهرداري منتشر كرده و در مترو و اتوبوس و غيره پخش مي‌كند، اگرچه بيش‌تر جنبه‌ي سرگرم‌كننده دارند، مي‌توانند اذهان عمومي را با كتاب آشتي دهند. تلويزيون به عنوان يك رسانه‌ي تأثير‌گذار مي‌تواند مردم را به سوي كتاب‌خواني تشويق كند؛ اما در تلويزيون هم بخشي كه به‌طور گسترده و تأثير‌گذار به تبليغ كتاب بپردازد، وجود ندارد. او افزود: اكنون فضاي مجازي (وبلاگ‌ها و سايت‌ها) در امر تبليغ و معرفي كتاب خوب عمل مي‌كنند و بخش عمده‌اي از اين بار را به دوش مي‌كشند. رضايي‌زاده در عين حال گفت: هنوز هم بهترين راه تبليغات، ارتباط چهره‌ به ‌چهره‌ و رودرروست و همچنان اين شيوه‌ي سنتي كار خودش را به خوبي انجام مي‌دهد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha