• جمعه / ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8903-12238
  • خبرنگار : 71219

با گذشت يك‌ماه هنوز خبري از كتيبه‌ي مسجد وكيل نيست مروري بر سرقت از برخي مجموعه‌هاي تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي

با گذشت يك‌ماه هنوز خبري از كتيبه‌ي مسجد وكيل نيست
مروري بر سرقت از برخي مجموعه‌هاي تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي

حدود يك‌ماه از سرقت كتيبه‌ي تاريخي مسجد وكيل شيراز مي‌گذرد، اما با وجود پي‌گيري‌ها انجام‌شده، هنوز خبري از پيدا شدن آن نيست.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود يك‌ماه پيش، يك كتيبه‌ي سنگي شاخص كه به قرون اوليه‌ي دوران اسلامي متعلق بود، شبانه از مسجد وكيل شيراز سرقت شد.

اين كتيبه كه در فهرست آثار ملي ثبت شده است، در مسجد وكيل قرار داشت كه متولي آن نه سازمان ميراث فرهنگي، بلكه سازمان اوقاف و امور خيريه است. به همين دليل، پس از ماجراي سرقت، بحث‌هاي مختلفي مبني بر اين‌كه مسؤوليت حفاظت از اين كتيبه و كتيبه‌هاي ديگري كه در مسجد وجود دارند، با سازمان ميراث فرهنگي است يا سازمان اوقاف، مطرح شد و به‌نظر مي‌رسد، تا كنون نتيجه‌ي مشخصي نداشته است.

پس از سرقت كتيبه، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ در يك نشست خبري با تأكيد بر اين‌كه نكته‌ي مهم در اين مسأله، سرقت كتيبه است، گفت: مسجد وكيل در اختيار سازمان ميراث فرهنگي نيست و ما آن‌جا فقط وظيفه‌ي نظارتي داريم. به همين دليل، دستگاهي كه در آن‌جا مسؤوليت دارد، بايد همه‌چيز را برعهده بگيرد. سازمان ميراث فرهنگي مسؤوليت اماكني را برعهده مي‌گيرد كه در اختيار دارد.

البته اين نخستين‌باري نيست كه اثري تاريخي سرقت شده و پيش از اين، حتا در برخي مكان‌هاي تحت نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز چنين مسأله‌اي تكرار شده است.

يكي از اين موارد، سرقت از تخت جمشيد (پارسه)، يكي از شاخص‌ترين سايت‌هاي تاريخي كشور است؛ در روزهاي پاياني سال 1387 تكه‌سنگي در تخت جمشيد توسط كاردار سفارت كره جنوبي از اين محوطه خارج شد، البته مأموران بازرسي فرودگاه شيراز توانستند اين سنگ را در ميان وسايل او پيدا كنند.

همچنين در آذرماه 1386 درحالي‌كه سرنوشت تابلوهاي سرقت‌شده‌ي استاد فرشچيان از مجموعه‌ي تاريخي سعدآباد نامشخص بود، خبر سرقت سه تابلوي خطي از آثار احمد نيريزي و ميرزا غلام‌رضا متعلق به دوره‌هاي صفوي و قاجار از موزه‌ي رضا عباسي منتشر شد.

يكي ديگر از سرقت‌هاي مربوط به آثار تاريخي كه البته اثر سرقت‌شده به مدد خود سارق پيدا شد، در بهار سال 1388 رخ داد و رونوشت كتاب قانون ابن سينا با 350 سال قدمت از موزه‌ي همدان سرقت شد و پس از يك‌ماه، اين اثر تاريخي ناگهان دوباره به موزه بازگردانده شد.

بهمن‌ماه سال 1384 نيز پس از آن‌كه در خبري اعلام شد، هشت مهر متعلق به هزاره‌ي اول پيش از ميلاد كه شش عدد از آن‌ها از جنس مفرغ كشف‌شده از لرستان و دو عدد ديگر از نوع مهر استامپي با دسته‌ي برنجي و نقره‌يي بودند، در موزه‌ي ملي مفقود شدند، ‌قائم‌مقام وقت رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد كه اشياي يادشده، در يكي از بخش‌هاي موزه پيدا شدند.

سرقت‌هاي يادشده چند نمونه از اتفاق‌هاي ناخوشايندي است كه در مكان‌هاي تحت نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رخ داده‌اند؛ اما با بحث‌هايي كه پس از سرقت كتيبه‌ي مسجد وكيل مطرح شدند، حال بايد علاوه بر وضعيت حفاظت از مجموعه‌هايي كه در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هستند، شرايط حفاظت از بناهاي تاريخي كه توليت آن‌ها با نهاد ديگري است نيز مورد توجه قرار گيرد، زيرا سرقت‌هاي سال‌هاي گذشته نشان‌ مي‌دهند كه حتا در اختيار گرفتن كامل مسؤوليت يك محوطه يا اثر تاريخي، شرايط لازم را براي مصون ماندن آثار از دست‌برد يا آسيب‌هاي جبران‌ناپذير ايجاد نمي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha