• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 8903-06728

/حمله رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه"/ - شهيد و زخمي شدن 100 تن - درخواست حماس براي انتفاضه جهاني - بسنده كردن آمريكا و اروپا به ابراز تاسف

/حمله رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه"/
- شهيد و زخمي شدن 100 تن
- درخواست حماس براي انتفاضه جهاني
- بسنده كردن آمريكا و اروپا به ابراز تاسف

درپي حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به كشتي‌هاي "ناوگان آزادي غزه" كه در نخستين ساعات بامداد امروز (دوشنبه) و با استفاده از قايق‌هاي جنگي و هلي‌كوپتر صورت گرفت، 20 تن از سرنشينان اين ناوگان از جمله 15 شهروند تركيه‌اي به شهادت رسيده و 80 تن ديگر زخمي شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حمله وحشيانه و غيرقابل توجيه نيروهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان مذكور كه حامل كمك‌هاي بشردوستانه و فعالان خارجي براي اعلام همبستگي با مردم مظلوم و محاصره شده غزه بود، به رغم محكوميت گسترده‌ از سوي بسياري از كشورهاي عربي و مسلمان و نيز گروه‌هاي فسلطيني، تنها با ابراز "تاسف" و "شوكه شدن" آمريكا، اروپا و سازمان ملل و درخواست آنها براي توضيح بيشتر از سوي رژيم صهيونيستي، رو‌به‌رو شد.

شبكه خبري الجزيره نيز گزارش داد كه سرنوشت سرنشينان بازداشت شده ناوگان آزادي هم چنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

ناوگان مذكور متشكل از شش فروند كشتي بود كه يك فروند با هزينه كويت، يك فروند كشتي با تامين مالي الجزائر و يك فروند كشتي باري ديگر با هزينه‌ سوئد و يونان و دو فروند ديگر براي مسافران اختصاص يافته است كه يكي از آن دو با اشاره به تعداد اسيران فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي "قايق 8000" ناميده شده كه متعلق به كميته اروپايي لغو محاصره است و يك فروند كشتي مسافربري بزرگ تركيه مي‌باشد.

ناوگان آزادي حامل 750 فعال بين‌المللي در قالب 9 كشتي از بيش از 40 كشور مي‌باشد كه 44 تن از شركت‌كنندگان از شخصيت‌هاي رسمي، پارلماني، سياسي، اروپايي و عربي هستند كه 10 تن از آنان از نمايندگان پارلمان الجزائر مي‌باشند.

هم‌چنين اين ناوگان حامل بيش از 10 تُن كمك‌هاي پزشكي، ‌مصالح ساختماني، چوب و 100 باب منزل پيش ساخته براي كساني كه منازلشان را در جنگ اخير غزه تخريب شده و 500 دستگاه ويلچر براي معلولان نوار غزه است.

اين كاروان از روز شنبه از بندر آنتالياي تركيه راهي غزه شده بود. 600 تن از اين فعالان از اعضاي پارلمان‌هاي خارجي هستند و قرار بود كمك‌هاي پزشكي، دارويي و غذايي را به نوار غزه منتقل كنند.

در اين كاروان هياتي از فلسطيني‌هاي ساكن سرزمين‌هاي 48 از جمله شيخ رائد صلاح، رئيس جنبش اسلامي و حنين زعبي، عضو پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) نيز حضور داشت.

در اين كاروان هم‌چنين كشتي‌هايي از آمريكا،‌ يونان، فرانسه، ايتاليا، آلمان، مالزي و ونزوئلا و همچنين تعدادي از فعالان حقوق بشر، نمايندگان جامعه مدني و خبرنگاران مشاركت دارند.

نيروهاي رژيم صهيونيستي تمامي سرنشينان اين ناوگان را دستگير كرده و به گفته‌ي منابع خبري اين رژيم زندان‌هايش را براي بازداشت‌شدگان اين ناوگان آماده كرده است.

در ميان زخمي‌هاي اين حمله رائد صلاح، رهبر جنبش اسلامي در اراضي 1948 وضعيت نامشخصي دارد كه اخبار ضد و نقيضي در خصوص وي منتشر شده است.

بنا به اخبار تاييد نشده منابع صهيونيستي احتمال دارد كه رائد صلاح بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسيده باشد.

عمروموسي، دبير كل اتحاديه عرب نيز ضمن محكوم كردن اين اقدام رژيم صهيونيستي، برگزاري نشست فوق‌العاده اتحاديه عرب را جهت پيگيري جنايت رژيم صهيونيستي عليه "ناوگان آزادي" خواستار شد و قرار است اين نشست فردا (سه‌شنبه) در قاهره برگزار شود.

رژيم صهيونيستي در توجيه اين اقدام جنايتكارانه مدعي شد كه ناوگان مذكور سلاح به غزه حمل مي‌كرده و درگيري در پي تلاش سرنشينان ناوگان براي حمله به نيروهاي اسرائيلي و گرفتن اسلحه آن‌ها آغاز شده است.

محكوميت عربي اسلامي  اين حملات در ميان ابراز تاسف اروپا، آمريكا

وزارت امور خارجه‌ي تركيه در اعتراض به اين اقدام، گابي لوي سفير رژيم صهيونيستي در تركيه، را احضار كرد و اعتراض شديد خود را نسبت به اين مساله اعلام نمود.

وزارت امور خارجه تركيه اعلام كرد كه حمله نيروهاي اسرائيلي به ناوگان حامل كمك‌هاي انساني به هيچ وجه قابل توجيه و پذيرش نيست و اسرائيل بايد در اين خصوص توضيح دهد.

جنبش حماس نيز از ملت‌هاي عرب و مسلمان و تمامي آزادگان جهان خواست تا با اعتراض به اقدامات وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه "ناوگان آزادي غزه"، مقابل سفارتخانه‌هاي اين رژيم در سراسر جهان انتفاضه به راه اندازند.

سامي ابوزهري، سخنگوي جنبش مقاوت اسلامي فلسطين (حماس)، در بيانيه‌اي حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه را جنايتي بزرگ دانست كه بيانگر ماهيت جنايتكارانه اشغالگران صهيونيست است.

دولت حماس در غزه نيز با صدور بيانيه‌اي حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به اين ناوگان را محكوم كرده و حمايت از جان سرنشينان كشتي‌هاي حامل فعالان خارجي را خواستار شد.

اسماعيل هنيه نيز صبح امروز در نشست كابينه، ضمن محكوم كردن جنايت رژيم صهيونيستي در حمله به "ناوگان آزادي غزه" خواستار اقدام فوري جامعه بين المللي در اين زمينه شد.

هنيه اظهار داشت: اين جنايت يك رسوايي سياسي و رسانه‌اي است و پيامدهايي براي اشغالگران به دنبال دارد، زيرا اين جنايت با توسل به قدرت نظامي ظالمانه عليه افراد بي‌دفاعي كه جز كمك‌هاي انسان دوستانه و امدادي به همراه نداشتند و خواستار رسيدن به غزه بودند، صورت گرفت.

هنيه خاطر نشان كرد:‌ ما به كساني كه در اين كاروان شركت داشتند و به شهداي آنان تبريك مي‌گوييم؛ كساني كه با توان مقابله خود و اصرار به رسيدن به غزه چهره واقعي اسرائيل را فاش كردند.

جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز رژيم اشغالگر را مسئول اين جنايت و پيامدهاي آن دانست.

اين جنبش در بيانيه‌اي اعلام كرد:‌ اين جنايت وجهه دشمن صهيونيستي را آشكار ساخته و به اين ترتيب هم‌دستي و يا سرپوش گذاري بر جنايات دشمن از سوي هيچ كس قابل پذيرش نيست.

در اين بيانيه آمده است: تا زماني كه اشغالگري در خاك فلسطين به قوت خود باقي باشد، منطقه و جهان از ثبات برخوردار نخواهد بود و جنايتي كه عليه ناوگان آزادي غزه روي داده، خطر حقيقي اشغالگران براي كل بشريت را جلوه‌گر مي‌سازد.

جمال الخضري، رئيس كميته مردمي مبارزه با محاصره غزه نيز ضمن محكوم كردن اين حملات، اقدام رسمي و مسئولانه جامعه بين المللي و كشورهايي كه فعالان آنها در اين ناوگان مشاركت داشته‌اند را خواستار شد.

اين مقام فلسطيني همچنين متوقف ساختن جنايات اشغالگران عليه غير نظاميان اين ناوگان‌ها را كه به صورت قانوني از كشورهايشان خارج شده و براي اعلام همبستگي با مردم محاصره شده غزه به اين منطقه آمده بودند، خواستار شد.

جمال الخضري همچنين تظاهرات مردمي در اراضي فلسطيني را در اعلام حمايت از فعالان خارجي در قبال اقدامات غير قانوني رژيم صهيونيستي خواستار شد و افزود:‌ اين فعالان چيزي جز كمك‌هاي بشر دوستانه و پيام‌هاي انساني براي نجات ساكنان محاصره شده غزه به همراه نداشتند و اشغالگران از موضع ضعف و ترس به آنها حمله نمودند نه از موضع قدرت و شجاعت.

كميته اروپايي لغو محاصره غزه نيز ضمن محكوميت حمله بامداد امروز نظاميان صهيونيست به كشتي‌هاي ناوگان آزادي غزه، اعلام كرد كه اين حمله هزينه‌هاي سياسي و رسانه‌اي سنگيني براي دولت عبري به همراه خواهد داشت.

اين در حالي است كه وزارت امور خارجه تركيه در بيانيه‌اي نسبت به پيامدهاي ناشي از حمله صهيونيست‌ها به ناوگان آزادي غزه هشدار داده و اعلام كرد:‌ پيامدهاي اين امر بر روابط دو جانبه قابل اصلاح نيست.

در اين بيانيه از رژيم صهيونيستي خواسته شده تا تمامي پيامدهاي ناشي از اين حمله را بپذيرد.

منابع خبري مختلف نيز اعلام كردند كه يونان و اسپانيا سفيران رژيم صهيونيستي را در اعتراض به حمله اين رژيم به ناوگان آزادي، به وزارت‌خانه‌هاي خارجه خود احضار كردند.

هم‌چنين اين سايت خبري به نقل از "زياد ثابت" از مسئولان امور آموزش در وزارت آموزش و پرورش دولت حماس، گزارش داد كه فردا (سه‌شنبه) تحصني سراسري در تمامي سازمان‌هاي آموزشي از جمله مدارس دولتي برگزار خواهد شد.

در ادامه‌ي محكوميت حمله‌ي امروز (دوشنبه) صبح نيروهاي دريايي و هوايي رژيم صهيونيستي به كاروان بين‌المللي كمك‌رساني به غزه، نماينده پارلماني حزب الله لبنان اعلام كرد:‌ حمله اسرائيل به ناوگان آزادي غزه، جنايتي ضدبشري است.

حسن فضل الله، نماينده پارلماني حزب الله لبنان، رژيم صهيونيستي را مسئول حفظ جان فعالان بازداشت شده در اين كشتي‌ها اعلام كرد و گفت‌: آنها در نزد اسرائيل گروگان هستند.

فضل الله عنوان داشت:‌ اين جنايت ضد بشري كه اسرائيل مرتكب شده از پيش طراحي شده بود.

خبرگزاري فرانسه گزارش داد: سعد الحريري، نخست وزير لبنان نيز اعلام كرد كه حمله اسراييل به ناوگان آزادي، نوار غزه را با گامي بسيار خطرناك و جنون آميز روبرو ساخت.

سعد الحريري از جامعه جهاني خواست به منظور پايان دادن به تجاوزات اسراييل و جلوگيري از به خطر انداختن صلح بين‌المللي، وارد عمل شود.

شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر نيز امروز در سخنراني خود در همايش اقتصادي در دوحه، از جامعه جهاني خواست در پي حمله اسراييل به ناوگان آزادي در راستاي شكستن تحريم نوار غزه گام‌هاي جدي‌تري بردارند.

امير قطر گفت: حمله خونبار اسراييل عليه ناوگان آزادي همانند حمله دزدان دريايي است. در حالي كه اين ناوگان آزادي حامل كمك‌هاي انساني براي نوار غزه بود.

وي ادامه داد: تمام كساني كه از آزادي و عدالت و دموكراسي دم مي‌زنند، بايد عملا براي شكستن تحريم وارد عمل شوند تا خون انسان‌هاي آزاده هدر نرود.

خبرگزاري سوريه نيز به نقل از يوسف احمد، نماينده اين كشور در اتحاديه عرب، برگزاري نشست فوق‌العاده به منظور بررسي تجاوزات اسراييل عليه ناوگان آزادي را خواستار شد.

يوسف احمد در پيامي رسمي به اتحاديه عرب، برگزاري اين نشست را خواستار شد.

تلويزيون سوريه نيز اعلام كرد: پارلمان سوريه امروز نشست فوق‌العاده‌اي را براي بررسي تجاوزات اسراييل برگزار مي‌كند.

دولت يونان كميته‌اي اضطراري براي بحث و بررسي حمله اسرائيل به ناوگان آزادي غزه تشكيل داده است و در اعتراض به اين حمله، مانور خود با رژيم صهيونيستي را كه قرار بود انجام شود، لغو كرد.

چند نماينده پارلمان يونان و ديگر كشورهاي اروپايي در اين ناوگان حضور دارند.

گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان نيز با ابراز نگراني شديد نسبت به حمله‌ي صهيونيست‌ها به ناوگان آزادي غزه، تاكيد كرد كه اين وزارت‌خانه تلاش مي‌كند تا به جزئيات علل اين حادثه دست يابد.

شيخ عكرمه صبري، خطيب مسجدالاقصي نيز ضمن محكوميت اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان كمك‌هاي بشر دوستانه، اظهار داشت‌: ما شكستن محاصره نوار غزه و بازگشت سالم فعالان بين‌المللي به كشورهايشان را خواستاريم.

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز اظهار داشت كه از اين اقدام اسراييل شوكه شده و توضيح فوري درخصوص اين حمله و تعيين عاملان آن را خواستار شد.

وزارت خارجه اتريش نيز ضمن محكوم كردن اين حملات، سفير رژيم صهيونيستي را براي ارائه پاره‌اي توضيحات احضار كرد.

حاتم عبدالقادر، مسئول پرونده بيت‌المقدس در جنبش فتح نيز نشست فوق‌العاده اتحاديه عرب براي بررسي جنايت رژيم صهيونيستي عليه ناوگان آزادي را خواستار شد و تاكيد كرد: ايهود باراك، وزير جنگ رژيم صهيونيستي كه با خونسردي مرتكب جنايت جنگي مي‌شود، بايد به دادگاه بين‌المللي تحويل داده شود.

اخوان المسلمين مصر نيز حمله رژيم صهيونيستي به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه به نوار غزه را محكوم كرد.

اخوان المسلمين مصر خواستار بازگشايي گذرگاه رفح و اخراج سفير رژيم صهيونيستي از قاهره شد و از كشورهاي عرب و جهان اسلام و مردم دنياي آزاد خواست به دولت‌هاي خود براي توقف حملات غير انساني به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشر دوستانه به غزه فشار آوردند.

هم‌چنين اين گروه از اتحاديه عرب و سازمان ملل خواست مسئوليت جان فلسطينيان و غير نظاميان حاضر در اين كشتي‌ها را بر عهده گيرند.

اسپانيا كه رياست اين دوره‌ي اتحاديه اروپا را برعهده دارد نيز حمله رژيم صهيونيستي به فعالان حقوق بشر و كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه به غزه را محكوم كرد و اين اقدام را رويدادي غير قابل قبول و بسيار جدي توصيف كرد.

يكي از مقامات بلندپايه اسپانيايي و مسئول امور اتحاديه اروپا اظهار داشت: ما سفير اسراييل را در مادريد براي ارايه پاره‌اي از توضيحات احضار كرده‌ايم. البته ما در خصوص حملات انجام گرفته تحقيقات خود را آغاز خواهيم كرد.

گفته مي‌شود دو اسپانيايي در ميان 750 تن از مسافران كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشر دوستانه بوده‌اند.

مايكل مارتين، وزير امور خارجه ايرلند، حملات نيروي دريايي رژيم صهيونيستي به اين كشتي‌ها را محكوم كرد.

مارتين اظهار داشت: من عميقا از شنيدن خبر حمله نيروهاي اسراييلي به اين كشتي‌ها متاثر شدم.

ناوي پيلاي، كميسر حقوق بشر سازمان ملل نيز امروز اظهار داشت: من از شنيدن خبر حمله نيروهاي نظامي اسراييل به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه شوكه شدم.

وي اظهار داشت: شنيدن اين خبر كه اين كشتي‌ها با خشونت مواجه شدند، شوكه كننده است.

برنار كوشنه، وزير امور خارجه فرانسه نيز اظهار داشت، حمله اسراييل به اين كشتي‌ها وي را عميقا شوكه كرده است.

وي تاكيد كرد: هيچ چيزي نمي‌تواند چنين اقدام خشونت آميزي را بعد از كشته شدن دهها تن توجيه نمايد. ما اين اقدام را شديدا محكوم مي‌كنيم.

وزير خارجه فرانسه خواستار روشن شدن تمامي جوانب حاكم بر شرايط اين حادثه تراژيك شد و افزود: تحقيقات عميق بايد بدون تاخير در اين خصوص آغاز شود.

وزارت امور خارجه يونان اعلام كرد كه اين كشور به دنبال حمله رژيم صهيونيستي به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشر دوستانه، سفر رئيس نيروي هوايي رژيم صهيونيستي به اين كشور را لغو كرد.

استيون واناكر، وزير امور خارجه بلژيك، امروز اظهار داشت كه حملات مرگبار كماندو‌هاي اسراييلي به كشتي‌هاي كمك‌هاي بشر دوستانه اقدامي نامتناسب و خارج از اندازه است.

وي تاكيد كرد: اين حادثه بي‌نهايت باعث تاسف است. من بايد اطلاعات بيشتري در اين خصوص دريافت كنم تا اظهارنظر نمايم.

همچنين رژيم صهيونيستي به شهروندان خود نسبت به سفر به تركيه هشدار داد.  وزارت خارجه رژيم صهيونيستي امروز به شهروندان اسراييلي هشدار داد از سفر به تركيه خودداري كنند.

تركيه نيز اعلام كرد كه حمله نيروهاي اين رژيم به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشر دوستانه نقض قوانين بين‌المللي است.

اين كشور اعلام كرد كه در اعتراض به حملات مرگبار نيروي دريايي اسراييل به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشر دوستانه، سفير خود در سرزمين‌هاي اشغالي را فراخوانده است.

وزارت خارجه تركيه اعلام كرد: اسراييل حقوق بين‌المللي را زير پا گذاشته و هم اكنون بايد منتظر عواقب آن باشد.

از سوي ديگر و به گزارش خبرگزاري فرانسه، واتيكان نيز امروز نسبت به حمله نيروهاي صهيونيست به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه ابراز تاثر عميق كرد.

فدريكو لومباردي، سخنگوي واتيكان به خبرگزاري فرانسه گفت: واتيكان در خصوص حمله به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشر دوستانه كه در آن 20 تن از فعالان حقوق بشر طرفدار فلسطينيان كشته شدند احساس تاثر و نگراني عميق مي‌كند.

رائد فتوح، رئيس كميته ورود كالاها به نوار غزه، تاكيد كرد: اشغالگران صبح امروز به صورت غير منتظره اعلام كردند كه تمامي گذرگاه‌ها را بسته‌اند و اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي درياي غزه را منطقه نظامي بسته اعلام كرده است.

همچنين دبيركل اتحاديه عرب امروز به شدت از حمله نظامي مرگبار اسراييل عليه يك ناوگان آزادي غزه انتقاد و از آن به عنوان جنايت عليه يك ماموريت بشردوستانه ياد كرد.

عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب، در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: ما اين جنايت را كه عليه يك ماموريت بشر دوستانه انجام شد، محكوم مي‌كنيم.

وي گفت: اين ناوگان قصد داشت به مردم كمك كند و ماموريت نظامي نداشت. هر كسي بايد اين اقدام اسراييل را محكوم كند.

از سوي ديگر، خبرگزاري آلمان گزارش داد كه كارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد، خواستار پاسخگويي از سوي اتحاديه اروپا در مورد اين حادثه شد.

وي تصريح كرد كه اين موضوع بسيار مهم است كه به سرعت مشخص شود كه چه اتفاقي در اين رابطه افتاده است.

وزير امور خارجه سوئد هم‌چنين بيان داشت كه وي براي پاسخگويي شفاف در اين زمينه در تماس با كاترين آشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا است.

خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه كاترين آشتون از مقامات اسراييلي خواست كه يك تحقيقات كامل در مورد كشته شدن حداقل 10 تن در حمله به اين ناوگان انجام بدهند.

آشتون ضمن همدردي با خانواده‌هاي قربانيان و مجروحان اين حادثه، خواستار تحقيقات در مورد اتفاقات روي داده شده در اين حادثه شد.

يونان نيز سفير اسراييل در اين كشور را براي پاره‌اي از توضيحات احضار كرد تا از سلامت 30 يوناني سوار بر اين كشتي اطمينان حاصل كند.

محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، با محكوم كردن حمله نظاميان صهيونيست به "ناوگان آزادي غزه"، سه روز در اراضي فلسطيني اعزاي عمومي اعلام كرد.

محمود عباس حمله صهيونيست‌ها به اين ناوگان را محكوم كرده و آن را يك جنايت توصيف كرد.

وي عنوان داشت: ‌رهبران فلسطيني با توجه هر چه بيشتر اين مساله را پيگيري خواهند كرد.

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تاكيد كرد كه به اين مناسبت سه روز در اراضي فلسطيني اعزاي عمومي اعلام مي‌كنم.

در اين ميان، ويليام بييرتون، سخنگوي كاخ سفيد، سرانجام مهر سكوت واشنگتن در قبال جنايت رژيم صهيونيستي عليه ناوگان غزه را شكست و اظهار داشت: آمريكا به شدت از كشته و زخمي شدن فعالان بين‌المللي سرنشين ناوگان آزادي متاسف است.

وي هم‌چنين تاكيد كرد: واشنگتن تلاش مي‌كند تا به اطلاعات لازم در خصوص علت وقوع اين حمله دست يابد.

نمايندگان دايم اتحاديه اروپا نيز براي حضور در نشست فوق‌العاده‌اي كه قرار است براي بررسي نحوه تعامل اتحاديه اروپا با خشونت‌هاي بوجود آمده در غزه در پي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي برگزار شود فرا خوانده شدند.

كاترين آشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با استقبال از انجام تحقيقات بين‌المللي براي بررسي علل وقوع اين حمله از مقامات رژيم صهيونيستي خواست تا ضمن پيگيري اين موضوع هر چه سريعتر درباره آن توضيح دهند.

وي بازگشايي هر چه سريعتر و غير مشروط گذرگاه‌هاي نوار غزه براي ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه به اين منطقه را خواستار شد.

رئيس پارلمان اروپا نيز اين اقدام را نقض آشكار و غير قابل قبول قوانين بين‌المللي از سوي رژيم صهيونيستي دانست.

حسني مبارك رئيس جمهور مصر نيز در بيانيه‌اي استفاده غير قابل توجيه و افراطي از زور و قدرت توسط رژيم صهيونيستي را در جريان اين حمله كه به شهادت تعدادي از سرنشينان بيگناه ناوگان آزادي منجر شد محكوم كرد و نسبت به اين مساله ابراز تاسف نمود.

مبارك همبستگي و همدردي ملت و دولت مصر را با ساكنان غزه اعلام كرده و بار ديگر تاكيد كرد: آشتي فلسطين تنها راه براي لغو محاصره غزه و پايان دادن به بحران انساني موجود در اين منطقه است.

نيكولا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه نيز استفاده نابرابر قدرت از سوي رژيم اشغالگر در حمله به ناوگان آزادي را محكوم نمود.

عبدالله گل، رئيس جمهور تركيه نيز در تماس تلفني با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به بررسي موضوع حمله رژيم صهيونسيتي به ناوگان آزادي پرداخت.

وي هم‌چنين طي بيانيه‌اي حمله رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي را محكوم كرد و گفت: من به شدت حمله اسراييل به كاروان كمك‌هاي انساني و هم‌چنين غير نظاميان بي‌گناه كه همراه اين كاروان بودند را محكوم مي‌كنم.

وي هم‌چنين در اين بيانيه از جامعه بين‌المللي خواست كه در مقابل اين حمله رژيم صهيونيستي ساكت نماند.

گل هم‌چنين ابراز اميدواري كرد كه مسئولان رژيم صهيونيستي به چنين اقداماتي پايان دهند.

رئيس جمهور تركيه در ادامه افزود: محاصره نوار غزه مساله بين تركيه و اسراييل نيست بلكه يك مساله بين‌المللي است. ما از اسراييل مي‌خواهيم كه براي برداشتن اين محاصره هر چه سريع‌تر اقدام كند.

وي هم‌چنين اظهار داشت: تركيه براي حمايت شهروندان خود كه كاروان آزادي را همراهي مي‌كنند، اقدامات لازم را انجام داده است.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه نيز به دنبال تجاوز رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي و شهادت چند شهروند ترك سفر خود به آمريكاي لاتين را ناتمام گذاشت

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه نيز براي برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفت.

علي الشامي، وزير امور خارجه لبنان كه كشورش رياست دوره‌اي شوراي امنيت را بر عهده دارد، از تلاش لبنان براي‌ ارائه پيش‌نويس قطعنامه محكوميت حمله به ناوگان آزادي‌ خبر داد. رئيس كميته امور خارجه دوماي روسيه اظهار داشت: ايده كاروان آزادي يك ايده انساني بود. اين اقدام سياسي نبود و هيچ توجيهي براي اقدام خشونت آميز نظامي عليه كساني كه در اين كاروان حضور دارند، وجود ندارد.

وي در ادامه نشست هر چه سريع‌تر كميته‌ي چهار جانبه صلح خاورميانه را خواستار شد.

توني بلر، نماينده كميته چهار جانبه صلح خاورميانه نيز از حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي به شدت ابراز تاسف و تعجب كرد.

نخست‌وزير اسبق انگليس اظهار داشت: من تاسف عميق و تعجب خود را نسبت به از دست رفتن جان امدادگران اعلام مي‌كنم. به يقين بايد تحقيقات كاملي در خصوص اين رخداد انجام شود.

وي افزود: من بار ديگر ديدگاه خود را مبني بر لزوم ايجاد يك راه بهتر و متفاوت براي كمك به مردم غزه و اجتناب از سختي و تراژدي كه در شرايط كنوني ايجاد شده اعلام مي‌كنم.

تظاهرات اعتراض‌آميز

صدها تن از مردم استانبول و از حاميان "ناوگان آزادي غزه" با برپايي تظاهراتي مقابل كنسولگري رژيم صهيونيستي در اين شهر، اعتراض خود را نسبت به حمله‌ي صهيونيست‌ها به ناوگان مذكور اعلام كردند.

تظاهركنندگان شعار مرگ بر اسرائيل سر داده‌اند.

در همين حال، تظاهركنندگان خشمگين تركيه منزل سفير رژيم صهيونيستي در آنكارا را محاصره كردند.

ساكنان غزه نيز در اعتراض به اين حمله به خيابان‌ها آمده و شعارهاي ضد صهيونيستي سر دادند.

تظاهركنندگان فلسطيني در اين تظاهرات كه به دعوت جنبش جهاد اسلامي فلسطين برگزار شد، با حمل پلاكاردهايي محاكمه سران جنايت‌كار صهيونيستي در دادگاه‌هاي بين‌المللي و تحرك فوري جامعه بين‌المللي به خصوص اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي عليه اين جنايت صهيونيست‌ها را خواستار شدند.

فلسطينيان با محكوم كردن سكوت حكومت‌هاي عربي، از مصر خواستند تا با بازگشايي گذرگاه رفح، پاسخ مناسبي به اين اقدام رژيم صهيونيستي بدهد.

سخنگوي گروه‌هاي مقاومت فلسطين در دمشق نيز اعلام كرد: هشت گروه فلسطيني امروز در اردوگاه اليرموك تظاهراتي را با حضور فلسطيني‌ها و سوري‌ها برگزار كردند و در برابر دفاتر سازمان ملل تحصن خواهند نمود.

خبرگزاري آلمان گزارش داد: تني چند از مسئولان جنبش حماس در سوريه نيز در اين تظاهرات حضور داشتند.

تظاهركنندگان تصاويري از شيخ رائد صلاح در دست داشتند. اين تظاهرات از منطقه يرموك به سوي ساختمان سازمان ملل در منطقه المزه در شمال شرق دمشق ادامه يافت.

نزديك به 2000 تن از مردم اردن امروز در اعتراض به حمله رژيم صهيونيستي به كشتي‌هاي مذكور راهپيمايي كردند و از دولت خواستند روابط خود را با اين كشور يهودي قطع كند.

اين تظاهرات به سمت دفتر نخست وزيري اردن منتهي شد و اين در حالي بود كه تهديدات شديد امنيتي براي جلوگيري از بروز خشونت در پايتخت اردن - امان - اتخاذ شده بود.

معترضان در اين راهپيمايي پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند و شعارهايي سر دادند كه در آن از موضع تركيه عليه رژيم صهيونيستي قدرداني مي‌شد.

فرافكني صهيونيست‌ها

اين در حالي است كه بن اليعازر، وزير صنايع و بازرگاني رژيم صهيونيستي كه براي حضور در نشست جهاني اقتصاد به دوحه قطر رفته، در اولين واكنش رسمي اين رژيم به حمله مذكور، نسبت به كشته شدن فعالان خارجي اين ناوگان ابراز تاسف كرد.

وزير صنايع رژيم صهيونيستي مدعي شد كه اين درگيري‌ها در پي تلاش فعالان براي گرفتن سلاح نيروهاي صهيونيستي و به دليل عدم كنترل وضعيت موجود آغاز شد.

سخنگوي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت:‌ پس از هشدارهاي مكرري كه به سازمان‌دهندگان اين حركت داده شد و عدم توجه آن‌ها به اين مطلب كه ما اجازه شكستن محاصره نوار غزه را بر اساس قوانين بين‌المللي به آنها نمي‌دهيم، نيروهاي ما صبح امروز با نزديك شدن به اين كشتي‌ها تلاش كردند آن‌ها را به صورت مسالمت‌آميز به مسير ديگري هدايت كنند.

وي افزود: اسرائيل از همه طرف‌هاي ذي ربط و كشورهاي مربوطه مي‌خواهد براي حل مسالمت‌آميز اين مساله وارد عمل شوند.

از سوي ديگر، ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه دستوري فوري به ساكنان سدروت و الكيبوتسات كه در همجواري نوار غزه قرار دارند داده تا به پناهگاه بروند.

ارتش اسراييل طي دستوراتي فوري به منظور جلوگيري از حمله احتمالي گروه‌هاي فلسطيني نوار غزه و حملات موشكي اعضاي مقاومت به ساكنان اين مناطق كه در همجواري نوار غزه قرار دارد، دستور داده است فورا به پناهگاه‌ها بروند.

ايهود باراك، وزير جنگ رژيم اشغالگر قدس نيز به ارتش اين رژيم دستور داد كه در سراسر سرزمين‌هاي اشغالي به حالت آماده باش كامل درآيد.

باراك به خاطر ترس از واكنش فلسطينيان ساكن كرانه باختري و اراضي اشغالي سال 48 و شليك موشك از نوار غزه به سوي شهرك‌هاي صهيونيستي، ارتش را به حالت آماده باش كامل در آورده است.

از سوي ديگر، نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه عمليات ممانعت از ورود "ناوگان آزادي غزه" تا زماني كه تمامي كشتي‌ها به بندر اسدود در بندر اسرائيل انتقال داده شوند،‌ همچنان ادامه دارد.

نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي تمامي گذرگاه‌هاي تجاري نوار غزه را در پي حمله به ناوگان آزادي غزه بستند.

از سوي ديگر، يك‌ سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي امروز مدعي شد كه وي نمي‌داند چه كسي دستور آتش به كماندو‌هاي نيروي دريايي داده است!

وي در مصاحبه راديويي تاكيد كرد: من نمي‌دانم چه كسي دستور آتش داده و هنوز بسيار زود است كه اين مساله مشخص شود!

دني ايالون، معاون وزير خارجه اسراييل نيز مدعي شد: فعالان حقوق بشر كه سوار بر كشتي‌هاي كمك‌هاي بشردوستانه بودند، با خود اسلحه حمل مي‌كردند!

در همين حال اخبار ضد و نقيضي درباره‌ي لغو سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي به آمريكا منتشر شده است.

قرار بود نتانياهو به دعوت باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، به واشنگتن سفر كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha