• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8903-02813
  • خبرنگار : 71021

رييس سازمان حج و زيارت خبر داد: آغاز اعزام زائران حج از 27 مهرماه افزايش هفت درصدي هزينه‌ي سفر حج دستگيري 52 نفر از عمره‌گزاران به جرم حمل مواد مخدر

رييس سازمان حج و زيارت خبر داد:
آغاز اعزام زائران حج از 27 مهرماه
افزايش هفت درصدي هزينه‌ي سفر حج
دستگيري 52 نفر از عمره‌گزاران به جرم حمل مواد مخدر

رييس سازمان حج و زيارت گفت: اعزام زائران حج تمتع از 29 مهرماه آغاز مي‌شود و پايان عمليات اعزام 18 آبان‌ماه است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي ليالي صبح امروز (سه‌شنبه، چهارم خردادماه) در نشستي خبري كه در سازمان حج و زيارت در آستانه‌ي فراخوان زائران براي نام‌نويسي حج تمتع در كاروان‌ها برگزار شد، با اشاره به اين‌كه مقدمات اين سفر براساس برنامه‌ي زمان‌بندي‌ تنظيم شده است، ادامه داد: پس از تنظيم موافقت‌نامه با طرف سعودي و دريافت سهميه‌ي زائران ايراني، مقدمات بعدي اين كار آغاز شد و اكنون براي 97هزار نفر، 100 درصد مسكن زائران در مدينه‌ي منوره و مكه‌ي مكرمه تأمين شده است.

او افزود: امسال براي 88هزار و 500 نفر رواديد زائر صادر مي‌شود و بقيه‌ي سهميه به مديران، خدمه‌ي كاروا‌ن‌ها، روحاني‌ها، ستادهاي حج و بعثه‌ي مقام معظم رهبري و هيأت پزشكي اختصاص مي‌يابد.

وي بيان كرد: در حوزه‌ي تغذيه و تداركات دو آشپزخانه در مكه و مدينه كه اكنون زائران عمره را پوشش مي‌دهند، در حج نيز فعال خواهند بود. براساس برنامه‌ي موجود 100 درصد زائران در مكه تحت پوشش تغذيه از طريق دو آشپزخانه‌ي متمركز هستند و در مدينه نيز اين اتفاق رخ مي‌دهد.

به گفته‌ي ليالي، تلاش شده است، در مدينه 100 درصد اسكان در سيستم هتلي و منطقه‌ي مركزي باشد، در مكه هم از هتل‌هاي بيش‌تري براي اسكان استفاده كنيم. امسال حدود 40 درصد زائران در هتل‌هايي كه اجاره مي‌شوند، اقامت مي‌كنند و اين ظرفيت نسبت به سال گذشته هفت درصد افزايش يافته است.

وي با اشاره به قرارداد سازمان حج و زيارت با شركت‌هاي حمل‌ونقل درون‌شهري سعودي، اظهار كرد: مانند سال‌هاي پيش در مكه حمل‌ونقل درون‌شهري خواهيم داشت و در مدينه چون تمام هتل‌ها در محدوده‌ي مركزي هستند، سيستم حمل‌ونقل فعالي براي جابه‌جايي زائران نياز نيست؛ اما در سطح اندك، نقل و انتقال داخل شهر مدينه را نيز تدارك ديده‌ايم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه‌ي اين نشست گفت: در حوزه‌ي پرواز، طبق توافق دو كشور 50 درصد زائران از طريق هواپيمايي ملي و 50 درصد ديگر از طريق شركت‌هاي سعودي اعزام مي‌شوند. قرارداد با اين شركت‌ها درحال تنظيم و در مرحله‌ي مذاكره است.

وي ادامه داد: امسال زائران از 17 ايستگاه پروازي به جده و مدينه اعزام مي‌شوند و هواپيماي ملي از هفت ايستگاه و هواپيماي سعودي از 10 ايستگاه پرواز زائران را انجام مي‌دهد.

ليالي اظهار داشت: 48هزار نفر مدينه قبل و 47هزار و 700 نفر مدينه بعد هستند. طول سفر امسال نيز براساس برنامه‌ريزي در محدوده‌ي 30 روز است. البته امكان دارد، برخي گروه‌ها يك روز كم‌تر باشند.

وي يادآور شد: فعاليت‌هاي مقدماتي در كشور از انتخاب مدير كاروان و تنظيم و ابلاغ ظرفيت استان‌ها انجام شده است و افراد در اولويت مشخص شده‌اند. براساس آن، امسال تمام زائران داراي اسناد حج تا پيش از دهم بهمن‌ماه سال 1383 مي‌توانند براي حج تمتع اقدام كنند. علاوه بر آن‌ها، مجموعه زائراني كه سال گذشته در كاروان ثبت نام كردند، اما به‌دليل شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» از سفر بازماندند، براي ثبت نام در كاروان‌هاي امسال دعوت شده‌اند.

به گفته‌ي ليالي، ثبت نام در نيمي از استان‌ها از پنج‌شنبه (ششم خردادماه) و نيمي ديگر از استان‌ها به اضافه‌ي تهران از روز جمعه (هفتم خردادماه) آغاز مي‌شود. همچنين امسال براي نخستين‌بار، امكان ثبت نام اوليه به‌صورت اينترنتي در خانه‌ها و كافي‌نت‌ها براي زائران وجود دارد. اميدواريم اين بخش در آينده توسعه يابد و در روند ثبت نام با كندي مواجه نشويم. البته همكاران استاني به‌صورت تمام‌وقت براي پاسخ‌گويي به مسائل زائران در روزهاي ثبت نام آماده هستند. پيش از آغاز ثبت نام نيز همايشي دو روزه براي آموزش مجريان اين كار برگزار شده است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي درصد افزايش هزينه‌ي امسال و ارزان‌ترين و گران‌ترين گروه‌هاي قيمتي كاروان‌هاي حج تمتع 89، اظهار كرد: با توجه به اجاره‌ي مسكن و قراردادهاي كلي حج، قيمت نهايي سفر امسال بدون مشكل مشخص شد. زائران مي‌توانند براساس گروه‌هاي قيمتي كه نشان‌دهنده‌ي درجه‌ي كاروان است، گروه خود را تعيين كنند.

به گفته‌ي او، قيمت سفر حج امسال تقريبا مشابه سال گذشته است. البته قيمت سال گذشته پايه نيست، چون به‌دليل كاهش 40 درصدي تعداد زائران در سال پيش، خدمات در بخش بهداشت و درمان افزايش يافت. اين مسأله در هزينه‌ي تمام‌شده‌ي سال پيش بسيار اثرگذار بود؛ اما قيمت سال گذشته مبناي امسال نبوده، چون شرايط آن خاص بوده است.

وي ادامه داد: افزايش نرخ ارز در حدود 50 درصد و قيمت بليت هواپيما در حدود پنج درصد عامل افزايش قيمت سفر حج تمتع امسال بوده است؛ اما ميانگين هزينه‌ي امسال بين 5/5 تا هفت درصد بيش‌تر از قيمت سال گذشته بوده است.

رييس سازمان حج و زيارت بيان كرد: ارزان‌ترين گروه قيمتي سفر حج تمتع امسال دوميليون و 543هزار و 500 تومان و گران‌ترين گروه قيمتي چهارميليون و 104هزار و 800 تومان است. سال گذشته، ارزان‌ترين گروه دوميليون و 291هزار و 100 تومان و گران‌ترين گروه سه‌ميليون ‌و 707هزار و 100 تومان بود.

وي افزود: اين تفاوت قيمت ناشي از ايستگاه‌هاي پروازي و شرايط هتل‌هاست. گاهي گروه‌هايي هستند مانند استان آذربايجان شرقي كه قيمت سفر از ايستگاه پروازي اين استان 7 / 2 درصد نسبت به سال پيش كاهش قيمت داشته است، اما استان‌هايي هم هستند كه از سه تا نه درصد نسبت به سال پيش افزايش قيمت دارند.

ليالي در پاسخ به اين پرسش كه سال‌هاي پيش برخي زائران نسبت به خدماتي كه در كاروان خود با توجه به قيمتي كه پرداخته بودند، اعتراض داشتند، براي جلوگيري از اين مسأله چه اقداماتي شده است؟ گفت: در سال‌هاي پيش، اين مسائل در سطح كلان نبود و معمولا حج و عمره قيمت‌هاي متفاوتي دارند، به‌طوري كه در جدول حج امسال 49 رديف قيمتي وجود دارد كه دو عامل ايستگاه پروازي و اقامت زائران در آن اثرگذار است. به‌جز آن، ما ناچاريم اقامت زائران را در شرايط متفاوتي در شهرهاي مكه و مدينه انتخاب كنيم.

وي توضيح داد: ما ناچاريم گروه‌هاي قيمتي را براساس اقامت زائران تعيين كنيم و به‌جز دو عامل ذكرشده، ديگر خدمات بين تمام زائران يكسان است و هيچ امكانات ويژه‌اي در حج و عمره براي هيچ‌يك از زائران در نظر گرفته نمي‌شود. هر زائري كه بخواهد، حاضريم آناليز هزينه‌ها را اعلام كنيم و هيچ مسأله‌ي پنهاني در اين‌باره وجود ندارد.

رييس سازمان حج و زيارت تأكيد كرد: بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مراحل تنظيم قيمت و نهايي كردن آن به‌عنوان عضو ناظر همواره حضور دارد و اين قيمت‌ها به تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌رسد.

ليالي هم‌چنين درباره‌ي تمهيدات صورت‌گرفته براي تست اعتياد از زائران پيش از سفر به عمره و حج، گفت: تا كنون 40هزار زائر براي عمره به عربستان انتقال يافته‌اند و تا پايان اين هفته، اين جمعيت به 55هزار نفر مي‌رسد. با همكاري بسيار خوب نيروي انتظامي در فرودگاه‌هاي خروجي و كنترل شديد زائران، 50 نفر از زائراني كه به جاسازي مواد اقدام كرده بودند، شناسايي و گذرنامه‌ي آن‌ها طبق قانون ضبط شد. نيروي انتظامي نيز براساس اختيار خود، اين افراد را فاقد صلاحيت گذرنامه اعلام كرد.

وي ادامه داد: با وجود تمام اين سخت‌گيري‌ها در داخل كشور، دو نفر از زائران حامل مواد مخدر از ايستگاه‌هاي پروازي توانستند عبور كنند كه در فرودگاه سعودي دستگير شدند و اكنون در زندان‌هاي عربستان هستند. البته مسؤولان كنسولي و نمايندگي‌هاي حج و زيارت در عربستان تلاش مي‌كنند، اين افراد را از زندان خارج كنند.

او بيان كرد: يكي از اين دو نفر فقط نيم گرم مواد مخدر و ديگري 5 / 2 گرم همراه داشت. بنابراين زائران نبايد احساس كنند كه كم بودن مواد مخدر همراه آن‌ها مانع برخورد و دستگيري مي‌شود.

ليالي اظهار داشت: توصيه‌هاي زيادي به مسؤولان براي مراقبت بيش‌تر از زائران كرده‌ايم، چون اگر اين زائران به هر شكلي از سيستم ما خارج شوند، بي‌ترديد در عربستان دستگير مي‌شوند، چون اين قانون عربستان است و ما موظفيم اين قانون را رعايت كنيم. زائران گرفتار اعتياد نبايد فكر كنند، به هر طريقي مي‌توانند از سيستم‌هاي كنترلي خارج شوند. بنابراين بهتر است پيش از سفر، داوطلبانه برنامه‌ي خود را براي حج و عمره لغو كنند.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اين‌كه اين سخت‌گيري‌ها در موسم حج تمتع نيز ادامه مي‌يابد، بيان كرد: ورود يك زائر داراي مواد مخدر سبب وهن قداست نظام جمهوري اسلامي مي‌شود. ضمن آن‌كه هيچ مسؤولي در كشور حاضر نيست، زائر معتاد داراي مواد مخدر از ايران خارج و در عربستان زنداني شود.

او درباره‌ي مسؤوليت شناسايي اين زائران پيش از سفر حج تمتع، گفت: هيأت پزشكي معاينات زائران را پيش از سفر در اختيار دارد و كنترل‌هاي شديدتري را اعمال مي‌كند.

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه‌ي اين نشست، در پاسخ به اين پرسش كه آيا تا كنون گزارشي از برخوردهاي نادرست با زائران ايراني در عمره دريافت شده است و براي پيش‌گيري از اين موضوع چه تمهيداتي اتخاذ كرده‌ايد؟ بيان كرد: تا اين لحظه، گزارشي از مسأله‌ساز بودن برخوردها و رفتار مأموران سعودي با زائران ايراني گزارش نشده است، به‌جز دو مورد دستگيري مواد مخدر و يك مورد كه برخورد قابل تأملي از سوي مأمور سعودي ديده و به سرعت كنترل شد.

وي افزود: براساس توافق‌ها قرار شده است، مأموران سعودي و زائران ايراني در رعايت قوانين اين كشور و رفتارهاي خود دقت كنند و تا اين لحظه، از نوع برخورد مأموران سعودي در فرودگاه يا هنگام حضور زائران در مكه و مدينه رضايت داشته‌ايم. اميدواريم در حج تمتع نيز براساس توافق‌هاي دو كشور شاهد يك رويكرد تعاملي و سازنده از سوي مأموران سعودي باشيم.

او هم‌چنين درباره‌ي وضعيت حجاب زائران ايراني كه قرار بود به‌عنوان يك طرح در كاروان‌ها اجرا شود، اظهار كرد: اين موضوع در سفرهاي زيارتي حداقلي است و مصداق آن را در سفرهاي حج و عمره نداريم، چون در اين سفرها حتا اگر در حد يك‌دهم درصد نمونه‌اي باشد، قابل تحمل نيست. البته از روحاني‌ها و مديران كاروان‌ها خواسته‌ايم زائراني را كه نسبت به پوشش خود آگاهي كامل ندارند راهنمايي كنند. زائران نيز بايد خود را با شرايط اين سفر و كشور عربستان تطبيق دهند، هرچند ما از مديران كاروان‌ها درخواست كرده‌ايم كه اگر نمونه يا گزارشي وجود داشت، تصميم‌هاي مقتضي قانوني را اعمال كنند.

ليالي افزود: تا اين لحظه، گزارشي از نوع حضور زائران نداشته‌ايم و تمام گزارش‌ها مثبت بوده است.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حج و زيارت در ادامه‌ي اين نشست درباره‌ي معطلي‌هاي يك‌روزه‌ي زائران كه ناشي از انگشت‌نگاري در فرودگاه‌هاي عربستان در حج گذشته بود، اظهار داشت: ما گزارش‌هايي را درباره‌ي معطلي‌هاي يك‌روزه و حتا شبانه‌روز در فرودگاه‌هاي اين كشور كه ناشي از انگشت‌نگاري زائران باشد، نداشته‌ايم؛ اما معطلي‌هاي چندساعته را گزارش داده‌اند.

وي ادامه داد: انگشت‌نگاري، موضوع سنگيني است كه هر كشوري براساس مقررات خود، نظامي را براي آن تعريف مي‌كند. سال گذشته، شاهد بوديم انگشت‌نگاري فقط به زائران ايراني اختصاص نداشت و همه‌ي كشورها با اين مسأله مواجه بودند. پيش از عمليات حج امسال، مراقبت مي‌كنيم تا موضع مسؤولان سعودي را نسبت به انگشت‌نگاري مشخص كنيم و چگونگي اين كار پيش از اعزام مشخص شود تا زائران را نسبت به اين مسأله توجيه كنيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره‌ي فرآيند نقل و انتقال اسناد حج تمتع امسال، گفت: به‌دليل آن‌كه در پشت سندهاي حج تمتع، بندي مبني بر «انتقال اسناد به غير بستگان درجه‌ي اول و منسوبان ممنوع است، مگر با قوانين سازمان حج و زيارت» وجود داشت، امسال اين انتقال را محدود كرديم.

وي درباره‌ي دلايل اين تصميم، توضيح داد: گاهي زائران در فراز و فرود اين انتقال با محيط‌هاي دلالي و واسطه‌گري و در نهايت، متضرر شدن مواجه مي‌شوند. با توجه به اين‌كه اين انتقال بايد در سازمان حج و زيارت تأييد شود، بنابراين فقط به بخش نخست كه در پشت سند ظهرنويسي شده است، محدود شده‌ايم. حتا انتقال اسناد هيأت پزشكي، هبه و ضريب سني ممنوع است و فقط گروهي كه به بند ذكرشده در پشت سند مربوط مي‌شوند، امكان انتقال دارند.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي اين‌كه با وجود تمام تأكيدهاي اين سازمان چرا اين همه تبليغ براي انتقال و اعزام زائران به‌صورت آزاد مي‌شود؟ گفت: ما شركت حقوقي نداريم كه اقدام به خريد اسناد كند. بنابراين هرگونه نقل و انتقال از اين طريق غيرقانوني است. يكي دوبار هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نامه نوشتيم كه از چاپ آگهي‌ها با اين مضمون ممانعت كند؛ اما اين اتفاق همواره رخ مي‌دهد، ولي همه ما مي‌دانيم كه هر نوشته‌اي در مطبوعات نشان‌دهنده‌ي قانوني بودن آن نيست.

وي بيان كرد: معتقدم مجاري قانوني مانند شهرداري و نيروي انتظامي از فعاليت اين افراد مي‌توانند جلوگيري كنند.

به گزارش ايسنا، ليالي هم‌چنين درباره‌ي اقدامات احتمالي اين سازمان براي كاهش تأخير پروازهاي حج تمتع كه هر سال اتفاق مي‌افتد، گفت: تأخيرها دوگانه هستند؛ بخشي از آن‌ها ناشي از هماهنگي‌هاي مديريتي است كه درباره‌ي آن مذاكره‌هاي جدي را با شركت‌هاي هواپيمايي آغاز كرده‌ايم تا به‌خاطر مسائل مديريتي، زائران با تأخير مواجه نشوند؛ ولي برخي ديگر از تأخيرها اجتناب‌ناپذيرند و به نقص فني و شرايط جوي مربوط مي‌شوند.

وي ادامه داد: اگر پروازي ناشي از شرايط آب‌وهوايي با تأخير مواجه شد، زائران تحمل مي‌كنند؛ اما سازمان حج و زيارت براي حفظ و دفاع از حقوق زائران تلاش مي‌كند تا تأخيرهاي ناشي از مسائل مديريتي اتفاق نيفتند.

او در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي عمره‌ي دانش‌آموزي، اظهار كرد: با توجه به شرايط عمره‌ي امسال و هماهنگ نبودن آن با فصل فراغت دانش‌آموزان، طبق مذاكرات با وزارت آموزش و پرورش فقط مي‌توانيم پنج كاروان دانش‌آموزي را به عمره اعزام كنيم. هم‌چنين چون اعزام مستقل دانش‌آموزان دختر طبق قوانين عربستان امكان‌پذير نيست، اين گروه نيز در رديف اعزام كاروان‌هاي امسال نيستند.

رييس سازمان حج و زيارت در پايان اين نشست، درباره‌ي فيلم توقيف شده‌ي كمال تبريزي با عنوان «پاداش» و اعلام موضع اين سازمان در اين‌باره، بيان كرد: تشخيص اين مسأله با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. ما به تشخيص آن‌ها احترام مي‌گذاريم. اين‌كه فردي درباره‌ي محيط زيست فيلمي بسازد، به اين معني نيست كه سازمان محيط زيست آن را تأييد مي‌كند و چون سازمان حج و زيارت در توليد، ‌مشاوره و مراحل ساخت اين فيلم نقش نداشته است، نمي‌تواند در اين‌باره اظهارنظر كند؛ ولي اگر مسؤولان احساس كردند، اين فيلم را بايد استعلام كنند و نظر سازمان حج و زيارت را درباره‌ي آن جويا شوند، ما پس از مشاهده، ديدگاه خود را اعلام مي‌كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha