چگونه تراز گردشگري را ميتوان اصلاح كرد؟ يك كارشناس برنامهريزي گردشگري: دفاتر خدمات زيارتي گردشگرفرست هستند نه گردشگرپذير
يك كارشناس برنامهريزي فرهنگي و گردشگري گفت: 5 / 39 درصد گردشگران در سال به قصد زيارت از كشور خارج ميشوند؛ اما در مقابل اين خروجي عظيم، تا كنون ورودي قابل توجهي از اين مقاصد توسط دفاتر خدمات زيارتي و گردشگري گزارش نشده است.
اردشير اروجي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعتقاد به اينكه دفاتر خدمات زيارتي صرفا گردشگرفرست هستند نه گردشگرپذير، اظهار كرد: متأسفانه اكنون تراز گردشگري بهشدت منفي است، البته تا كنون در اينباره اقدامات بسياري انجام شده است تا دست كم اين تراز سربهسر شود؛ تشديد شركت در نمايشگاههاي منطقهيي و بينالمللي، تشديد تبليغات گردشگري از طريق پخش تيزر در شبكههاي جهاني و توزيع انبوه محصولات تبليغاتي، در نظر گرفتن جايزهي صادراتي براي دفاتر خدمات زيارتي تا نسبت به افزايش ورود گردشگران خارجي اقدام كنند، دعوت از خبرنگاران خارجي براي بازديد گروهي از جاذبههاي گردشگري، دعوت از علاقهمندان سرمايهگذاري از طريق برگزاري همايش براي معرفي فرصتهاي سرمايهگذاري، دعوت از سفراي خارجي مقيم ايران براي بازديد از جاذبههاي گردشگري، توجه به توسعهي تأسيسات رفاهي و اقامتگاهها و مكانهاي پذيرايي، توجه به بهبود سيستم حملونقل زميني، ريلي و هوايي كشور و بهبود ارائهي خدمات در تأسيسات گردشگري مانند هتلها و رستورانها از جملهي اين اقدامات است.
اروجي بيان كرد: متأسفانه با وجود تمام اين تلاشها، تراز گردشگري همچنان منفي است. شايد بتوان دليل آن را در اين موضوع جستوجو كرد كه توسعهي گردشگري نيازمند تعامل مثبت جهاني است و به اقدامات هماهنگ براي همافزايي تأثير فعاليتها و نه خنثاكنندهي آنها نياز دارد.
وي براي بيان مصداق اين موضوع به گردشگري زيارتي كشور اشاره كرد و گفت: بر اساس آمار پايان سال 1387، تراز گردشگري حدود 69 درصد منفي بوده است و حدود پنجميليون و 576هزار و 734 نفر گردشگر ايراني خارجشده از كشور داشتيم كه از اين رقم حدود دوميليون و 200هزار نفر، يعني 5 / 39 درصد براي زيارت از ايران خارج شدهاند. اين حجم خروجي گردشگر توسط دفاتر خدمات زيارتي كه با مجوز بند «پ» زير نظر سازمان حج و زيارت فعاليت ميكنند و وظيفهي آنها انجام مسافرتهاي زيارتي در داخل و خارج كشور است، صورت گرفته است.
اين كارشناس گردشگري ادامه داد: اما در مقابل آن خروجي عظيم، ورودي قابل توجهي توسط اين دفاتر گزارش نشده است. نكتهي جالب اين است كه كشورهاي ميزبان در اين رابطه متحمل هيچگونه هزينهي تبليغات و بازاريابي نشدهاند و اين هزينه را بهطور مستقيم خود ما برعهده گرفتهايم.
وي اظهار داشت: اگر تصور كنيم هر گردشگر خروجي براي خريد سوغات مرسوم، يكهزار دلار هزينه كرده باشد، جمع سالانهي اين هزينه 2/2ميليارد دلار ميشود؛ ولي در مقابل، از ارز ورودي هيچ گزارشي وجود ندارد.
به گفتهي او، يكي از اقدامات مهم براي اصلاح تراز گردشگري در مرحلهي نخست، تشويق دفاتر خدمات زيارتي براي انجام صحيح وظيفه و سربهسر كردن ورودي و خروجي گردشگري زيارتي است و در مرحلهي دوم، موظف كردن اين دفاتر به رعايت اين مهم است.
اروجي با اشاره به مطرح شدن موضوع الحاق حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دورهي رياست رحيممشايي، بيان كرد: در صورتي كه اين طرح اجرا ميشد، دفاتر خدمات زيارتي مانند دفاتر گردشگري ميتوانستند از اين سازمان مجوز بگيرند و در ورود و خروج گردشگر، همزمان فعاليت كنند و در صورت ورود گردشگران بيشتر، جايزه دريافت كنند.
او با اشاره به ظرفيتهاي گردشگري مذهبي كشور، گفت: در ايران 60هزار بقعهي متبرك وجود دارد و با توجه به 200ميليون نفر جمعيت مسلمانان شيعه در جهان، اين ظرفيت را بايد در كنار آرامگاههاي مشاهير و مفاخر كشور معرفي كنيم.
اروجي اضافه كرد: ما آرامگاههاي خيام و عطار را در ايران داريم كه به گفتهي مولوي، عطار استادش بوده است؛ اما ببينيد تركيه چگونه از آرامگاه مولوي در گردشگري خود استفاده ميكند و آن را چگونه معرفي كرده است و ما چگونه آرامگاه عطار را به حال خود رها كردهايم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات