• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8902-13201.160705
  • خبرنگار : 71191

در باغي كه ديگر انار ندارد، عمارت «ارباب هرمز» در تهران‌پارس در حال نابودي است

در باغي كه ديگر انار ندارد،
عمارت «ارباب هرمز» در تهران‌پارس در حال نابودي است

فلكه‌ي چهارم تهران‌پارس، پارك پليس، باغ اناري و بالاخره عمارت ارباب هرمز؛ اين كلمات يك خان زرتشتي به نام ارباب جمشيد و فرزندان او ـ هرمز و آرش ـ را به ياد ساكنان قديمي شمال شرق تهران مي‌آورند. اكنون عمارت قاجاري «ارباب هرمز» تنها يادگار باقي‌مانده از اوست كه قديمي‌ترهاي تهران‌پارس خاطرات خود را با آن مرور مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در قلب پارك پليس، عمارتي دوطبقه با سرستون‌ها و گچ‌بري‌هايي بي‌نظير قرار دارد كه هنر ايراني را به‌نمايش مي‌گذارد. هرچند قرار ‌گرفتن اين عمارت در منطقه‌اي كه پيش از اين باغ انار بوده و اكنون به پاركي بزرگ و سرسبز تبديل شده است، مي‌تواند به زيبايي عمارت بيفزايد، ولي زماني اين زيبايي در كنار يك بناي قاجاري به‌چشم مي‌آيد كه به خود بنا نيز توجه لازم شده باشد، نه بنايي كه در اطراف آن، پاركينگ ماشين‌هاي شهرداري، انبار پارك و حتا مكاني براي خواب و استراحت كارگران افغاني وجود دارد.

با نگاهي كوتاه از لاي در و پنجره مي‌توان همه‌چيز را از وضعيت داخل عمارت فهميد. يادگاري‌ها، ترك‌ها، لكه‌هاي سياه، نوشته‌هايي مانند «اتاق آوارگان افغاني» و شعرهايي كه روي ديوارها به‌چشم مي‌خورند، همه و همه از بي‌توجهي متوليان و مسؤولان به اين عمارت حكايت مي‌كنند.

با گردشي در اطراف عمارت به‌جز اتاقك‌هايي كه به‌نظر مي‌رسد، به اسكان كارمندان شهرداري منطقه و نيروي انتظامي مربوط است و ماشين‌هايي كه شايد به كارمندان متعلق باشد و پاركينگ آن‌ها درست در مقابل عمارت قرار دارد، فضاي سبز مرتب اطراف بنا از يك طرف و عمارت قاجاري روبه نابودي «ارباب هرمز» از سوي ديگر، تضادي را ايجاد مي‌كند و نشان مي‌دهد كه اين بناي تاريخي در ميان توجه و رسيدگي به ديگر بخش‌هاي پارك، كاملا مهجور و متروك مانده است.

عكاس‌خانه‌ي شهر، عطاري شهر و شايد مغازه‌هاي ديگر با پسوند «شهر» تا چندي پيش در هريك از اتاق‌هاي اين عمارت كه به گفته‌ي برخي ساكنان منطقه، تنها بناي تاريخي در شمال شرقي تهران است، فعاليت مي‌كردند و به‌مرور زمان غيرفعال شدند.

هرچند اين عمارت پس از سال‌ها بي‌توجهي از سوي متوليان، سرانجام در سال 1384 توسط مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد، ولي هم‌چنان توجه چنداني از سوي شهرداري تهران كه متولي اين عمارت قاجاري است، به اين بنا نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، عمارت ارباب هرمز در منطقه‌اي معروف به «باغ اناري» كه سال‌هاست باغ انار آن از بين رفته، قرار گرفته است. هرمز، ارباب معروفي است كه در اواخر دوران قاجار و اوايل پهلوي منطقه‌ي تهران‌پارس را تأسيس كرد. در سال‌هاي ابتدايي 1300 ارباب هرمز استخر عمارت خود را به‌جاي ماليات به وزارت دارايي آن دوران بخشيد و بر اين اساس، خيابان منتهي به باغ اناري به اين نام معروف شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha