• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8902-12563.160480
  • خبرنگار : 71021

يك راهنماي طبيعت: ساخت جاده‌ي فومن ـ خلخال به نابودي لاله‌هاي ايراني منطقه منجر مي‌شود چگونه امكان ساخت جاده در پارك‌هاي ملي مانند ارژن وجود دارد؟

يك راهنماي طبيعت:
ساخت جاده‌ي فومن ـ خلخال به نابودي لاله‌هاي ايراني منطقه منجر مي‌شود
چگونه امكان ساخت جاده در پارك‌هاي ملي مانند ارژن وجود دارد؟
يك گروه پنج نفره شامل متخصصان انگليسي و هلندي گل‌هاي لاله در مسير رويش گونه‌ي ايراني اين گل‌ها در ايران سفر مي‌كند. مهرداد اعتمادي ـ راهنماي اين گروه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين گروه درباره‌ي لاله‌ها تحقيق مي‌كند و معمولا نتايج كار خود را به‌صورت كنفرانس و كتاب ارائه‌ مي‌كند. اين گروه 15 روز در ايران است و در اين مدت از قزوين، خلخال، اردبيل، زنجان، سنندج، مريوان و سقز كه مسير رويش گونه‌هايي از لاله‌هاي ايراني است، ديدن مي‌كند. وي ادامه داد: در ايران، 22 لاله‌ي بومي وجود دارد؛ اما آن‌ها فقط مسير شمال غرب را مطالعه مي‌كنند. البته ما از وقتي سفر خود را آغاز كرده‌ايم، گل‌هاي كمي را ديده‌ايم، چون شرايط جوي مساعد نبود و امكان يافتن و عكس‌برداري نداشتيم. او با اشاره به تخريب لاله‌ها در برخي مناطق، گفت: جاده‌ي فومن ـ خلخال دقيقا در مسير رويش لاله‌هاي ايراني در حال ساخت است. در حالي كه با توجه به جاده‌ي قديمي موجود در اين مسير كه اتفاقا تردد در آن هم زياد نيست، ما چندان به اين جاده‌ي جديد نياز نداريم. اين راهنماي تور بيان كرد: اين منطقه از نظر گياه‌شناسي و زيست‌محيطي بسيار مهم است؛ اما با ساخت اين جاده، آن را خراب مي‌كنند، چون مسأله فقط به جاده محدود نمي‌شود. اين يعني مسافران زياد، زباله‌هاي فراوان و تخريب طبيعت. وي با اظهار تعجب از ساخت جاده‌اي در دشت ارژن شيراز به‌عنوان پارك ملي و زيستگاه حيوانات كم‌ياب كشور، گفت: چگونه امكان ساخت جاده در وسط پارك ملي وجود دارد؟ با اين كار درياچه‌ي اين منطقه خشك شده و طبيعت اين دشت در معرض خطر است. گروه متخصصي كه از خارج براي ديدن گونه‌هاي گياهي و جانوري بومي ايران به كشور ما سفر مي‌كند، معمولا از اين اقدامات تعجب مي‌كند. اعتمادي اظهار داشت: دشت‌هاي اردبيل كه زيستگاه گونه‌هاي گياهي بسيار است هم وضعيت چندان مطلوبي ندارد و بسياري از آن‌ها را شخم زده‌اند، مناطق كشاورزي ايجاد كرده‌اند و گل‌هاي وحشي را از بين برده‌اند. وي اضافه كرد: ساخت سد و جاده خوب است، اما بسياري از گونه‌هاي منحصربه‌فرد كشور از ميان مي‌رود كه اتفاقا هيچ جايگزيني براي آن‌ها وجود ندارد. ما هر سال كه به اين مناطق طبيعي سفر مي‌كنيم، شاهد نابودي، تغيير و تخريب سريع طبيعت هستيم. گردشگران خارجي كه هر سال به ايران سفر مي‌كنند تا درباره‌ي گونه‌هاي خاص ايران تحقيق كنند يا حتا فقط آن‌ها را ببينند، تحت تأثير شرايط مناطق طبيعي كشور و تخريب‌هايي كه در آن‌ها بيش‌تر توسط مردم محلي و مسافران داخلي ايجاد شده است، قرار مي‌گيرند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha