• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8902-09375
  • خبرنگار : 71021

كاخ صاحبقرانيه به سنگ‌هاي قيمتي استاد نگيني مزين شد

كاخ صاحبقرانيه به سنگ‌هاي قيمتي استاد نگيني مزين شد
كاخ صاحبقرانيه در مجموعه‌ي تاريخي ـ فرهنگي نياوران مزين به سنگ‌هاي قيمتي محمد نگيني، استاد پيش‌كسوت طراحي سنگ‌هاي زينتي و قيمتي شده است. به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 120 اثر از انواع سنگ‌هاي قيمتي و زيور‌آلات با طراحي مدرن و باستاني استاد نگيني از امروز تا 24 ارديبهشت‌ماه در اتاق اسناد كاخ صاحبقرانيه‌ي نياوران به‌نمايش درآمده‌اند. نگيني كه بيش از 20 سال در رشته‌ي تراش و طراحي سنگ‌هاي قيمتي فعاليت كرده است، درباره‌ي نمايشگاه خود به خبرنگار ايسنا گفت: اين مجموعه شامل نمونه‌هاي انتخاب‌شده از ميان آثار توليدي 20 سال فعاليتم در اين رشته است كه در اين نمايشگاه براي فروش و نمايش ارائه شده‌اند. او كه تا كنون بيش از 30 نمايشگاه داخلي و خارجي را از آثار خود برپا كرده است، بيان كرد: رشته‌ي تراش و طراحي سنگ‌هاي قيمتي و تزييني براي فعاليت در ايران به‌دليل وجود منابع بسيار سنگ‌هاي تزييني و قيمتي، بسيار مناسب است كه به فرآوري نياز دارد. البته تا كنون در اين بخش، ضعيف عمل شده و ضرورت دارد، مسؤولان اين هنر باستاني ايران را احيا كنند، چون بسيار درآمدزا و اشتغال‌زاست. وي درباره‌ي وجود متوليان متعدد براي رشته‌ي تراش و طراحي سنگ‌هاي قيمتي و تزييني، اظهار داشت: سنگ آن‌قدر گسترده است كه يك وزارتخانه نياز دارد، چون اين رشته، بازدهي درآمدي بسياري دارد. در واقع، وجود متوليان بسيار براي سنگ‌هاي قيمتي و تقسيم كردن آن ميان چند سازمان و وزارتخانه، خرد نگاه كردن به اين رشته است. اين پيش‌كسوت طراحي سنگ‌هاي قيمتي ادامه داد: البته اگر چند متولي باشد و هماهنگي نيز ميان دستگاه‌ها باشد، مي‌توان به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي آن‌ها اميدوار بود؛ ولي متأسفانه اكنون متوليان يا موازي حركت مي‌كنند يا چوب لاي چرخ ديگري مي‌شوند. او درباره‌ي الحاق اين رشته به معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: بخشي از اين رشته، تراش سنگ‌هاي قيمتي است كه هنرمند با دست خود اين كار را انجام مي‌دهد. بنابراين به‌گونه‌اي به صنايع دستي ارتباط دارد؛ اما به شرطي اين الحاق سبب تحول مي‌شود كه اين مجموعه براي اداره‌ي بخش سنگ‌هاي قيمتي قوي باشد، چون اگر نتواند اين كار را انجام دهد، اين رشته زمين مي‌ماند. به همين دليل، سنگ‌هاي قيمتي بايد بخش مستقلي داشته باشد. نگيني افزود: وقتي از هنر ديرينه‌ي ايراني، يعني تراش و طراحي سنگ‌هاي قيمتي و وضع موجود آن كه در حال فراموشي است، سخن گفته مي‌شود، يعني بايد متولي قوي، مشخص و داراي برنامه‌ريزي دقيق براي احياي آن وجود داشته باشد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha