• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8902-08552
  • خبرنگار : 71091

گزارشي بدون تحليل نيم‌نگاهي به دفترچه‌ي سياستهاي سينمايي و پيش‌نويس لايحه نظام سينمايي

گزارشي بدون تحليل 
نيم‌نگاهي به دفترچه‌ي سياستهاي سينمايي و پيش‌نويس لايحه نظام سينمايي

محمد‌مهدي عسگر‌پور مديرعامل خانه سينما هفته‌ي گذشته در پاسخ به پرسش ايسنا مبني‌بر نحوه‌ي بازخورد خانه سينماي نسبت به دفترچه سياست‌هاي سينمايي گفت: اعلان سياست‌ها و برنامه‌ها از سوي مديران فرهنگي امر ممدوح و خوبي است خانه سينما سياست‌ها و برنامه‌هايش را بهمن‌ماه سال 1387 به رياست جمهوري ارائه كرده است، شما مي‌توانيد آن برنامه‌ها را با هم مقايسه كنيد.

وي اضافه كرد: در شرايط فعلي بهتر است صنوفي كه با توليد و نمايش بيشتر درگير هستند اظهار‌نظر كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،سياست‌هاي سينمايي اعلام شده از سوي معاونت سينمايي در ذيل شش بخش، فصل‌بندي شده است.

نخست: مباني

در بخش مباني آمده است‌:«ما معتقديم تفكر ديني تنها در حوزه‌ي انديشه و رفتار شخصي و عبادي خلاصه‌نمي‌شود، بلكه در همه ساحت‌هايي كه به زندگي بشر و فراتر از آن به حيات پس از مرگ تعلق مي‌گيرد، نقش تاثير، برنامه و راهكار دارد....

پس تلاش برآن است تا از درون‌مايه‌ها و مضامين عمومي توليدات سينماي ايران كه به دستان توانا و گوهر خلاقيت سينماگر ايراني خلق مي‌شود، آثار و نتايج زير حاصل گردد:

دين‌خواهي، اخلاق‌گرايي، آگاهي‌بخشي، اميد‌آفريني.»

مشابه همين فصل‌بندي تحت‌عنوان «مباني» در «پيش‌نويس لايحه‌ي قانون تشكيل سازمان نظام سينمايي و حمايت از حقوق مادي و معنوي آثار سينمايي» چنين آمده است:

«در راستاي اجراي اصل سوم قانون اساسي ج.ا.ا و به منظور ساماندهي و بهره‌برداري حداكثري از منابع انساني و حمايت از آفرينش‌هاي سينمايي و براي ايجاد زمينه‌ براي مشاركت فعال سينماگران در عرصه‌هاي كار و فعاليت خويش و هم‌چنين براي پيشگيري از اعمال سليقه‌هاي دور از واقعيت ناشي از نگرش‌هاي‌ غيركارشناسي در عرصه‌هاي تخصصي و با باور به شان و منزلت حرفه‌اي و رفتار مسوولانه هنرمندان جامعه‌ اسلامي و با اعتقاد به گوهر ايمان، يعني انتخاب آزاد و مسوولانه آدميان اين لايحه تنظيم شده است.»

رويكرد‌ها:

در فصل‌بندي دوم دفترچه سياست‌هاي سينمايي رويكرد اين‌گونه آمده است:

1ـ «اعتدال»: «در تمامي جنبه‌هاي سينما و فيلمسازي، به اين مفهوم كه وجوه هنري، صنعتي، انتقال پيام و جذابيت در تعادل مطلوب واقع شود.

2ـ تقسيم عادلانه فرصت‌هاي كاري: پرهيز ويژه‌خواري افراد و گروه‌ها براي ايجاد فرصت‌هاي برابر.

3ـ نفي مركز‌گرايي، توجه خاص به استان‌ها و مناطق كشور

4ـ تشكيل شوراي عالي سينما (بدون اشاره به جزييات آن)

5ـ مشاركت فكري با نخبگان.

مشاركت فكري بانخبگان: اين مشاركت در قالب مشاوره، همفكري و شركت در فرآيند تصميم‌سازي مديران با گروه‌هاي دانشگاهي، نهادهاي مردمي، ارگان‌هاي دولتي، روحانيت، حوزه‌هاي علميه و مراكز قانوني صورت مي‌گيرد.

6ـ جذب مخاطبين بالقوه : جذب گروه‌ها و اقشار عظيم مفقول‌مانده به سينما و آثار سينمايي نظير خانواده‌ها، آموزش و پرورش، اقشار بسيجي، روحانيت، نخبگان علمي، روستانشينان و شهرستان‌هاي كوچك، در حلقه‌ي مخاطبان سينماي ملي قرار گيرند.

هم‌چنين درصدد خواهيم بود با ميليون‌ها مخاطب جهاني در كشورهاي فارسي‌زبان، مسلمان، آسيايي، آفريقايي و امريکا لاتين ارتباط برقرار مي‌كنيم.

7ـ فناوري: تشويق به استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته از پيش‌توليد تا نمايش ضامن دستيابي، سينما به سمت قابل قبولي از استانداردهاست در همين راستا از ورود و استقرار بسته‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و گسترش دانش فني دست‌اندركاران مورد توجه مي‌باشد.

8ـ رونق توليد: با افرايش توليد و استفاده از همه ظرفيت‌هاي مادي و انساني موجود در سينماي ايران تلاش مي‌شود، با توليد فيلم‌هاي سينمايي نياز سينماي اكران و نمايش خانگي، باز‌هاي رايانه‌اي و رسانه ملي تامين ‌گردد.

و در برنامه خانه سينما در حوزه‌ي سياست‌ها و راهبردها اين‌چنين آورده است:

1_ تكريم انسان‌ها با تامين نيازهاي اوليه، خدمات رفاهي معاصر و اعمال مديريت مشاركتي.

2_ ايجاد نظام دسترسي برابر فرصت‌ها براي همه اعضا.

3_ به هنگام داشتن دانش و مهارت سينماگران.

4_ نزديك‌شدن به شاخصه‌هاي جهاني دانش، تجهيزات، اقتصاد بازار و فوايد حقوقي حمايت‌كننده.

5_ توسعه ظرفيت‌هاي حقوقي با بازنگري در ساختار و مناسبات موجود سينمايي و اصلاح قواعد و آيين‌نامه‌هاي نظارتي و حمايتي در راستاي شفاف‌سازي آنها.

6_ توسعه و تثبيت حقوق مادي و معنوي فيلمسازان با تدوين و تصويب حقوق مالكانه.

7_ تاسيس صندوق حمايت از سينما، با تنظيم قواعد شفاف و تعيين شاخص‌ها به‌منظور اعطاي وام‌هاي حمايتي توليد، اكران با شوراي متشكل از نمايندگان حاكميت و منتخبان صنوف سينمايي ذيربط.

8_ سمت‌دهي يارانه‌ها به نظام توزيع، تدوين و تصويب قوانين حمايتي براي ساخت و سرمايه‌گذاري براي احداث شهرك‌هاي سينمايي و پلاتو در اندازه محله از محل پرداخت ماليات.

9_ پيش‌بيني و اقدام حمايتي به منظور جست‌وجوي سهم بازار سينماي ايران در جهان با تامين و پرداخت هزينه‌هاي بازاريابي، شامل حضور در مجامع و بازارهاي بين‌المللي، تبليغات و اطلاع‌رساني، آموزش نيروي انساني و اعطاي جوايز صادراتي به دفاتر خصوصي فعال در عرصه‌ي بين‌الملل.

10ـ تاسيس صندوق بيمه سينماگران، براي تامين بيمه بيكاري و افزايش مستمري بازنشستگان به منظور تامين زندگي آبرومندانه هنرمندان.

11_ پيوستن به قوانين حقوق مادي و معنوي بين‌المللي و يا فراهم‌كردن، اين امكان براي ثبت حقوق مادي و معنوي توليدات سينماي ايران در يك كشور ثالث براي تحت پوشش قرار‌دادن حقوق فيلمسازان.

بخش سوم: شيوه‌هاي اجرايي در دفترچه سياست‌هاي سينمايي:

نحوه‌ي صدور پروانه ساخت به شيوه گذشته مطرح است، اما نكته جديد عملكرد سالانه تهيه‌كنندگان براساس‌ شاخص‌هاي فيلم استاندارد، ارزش‌يابي شده است و به اعتبار آثار توليدي به‌ چهار گروه تقسيم مي‌شود.

اين تقسيم‌بندي امكان توليد، فيلم‌هاي سينمايي بيشتري را به تهيه‌كنندگان گروه اول و دوم مي‌دهد. هم‌چنين نوع عرضه و نمايش هرفيلم، در متن پروانه ساخت، قيد مي‌شود.

نكته‌ي تازه اين حوزه معافيت نامزدهاي سيمرغ جشنواره‌ي فجر در عرصه‌ي كارگرداني و تهيه‌كنندگي است كه براي توليد فيلم بعدي خود، نيازي به دريافت مجوز ندارند.

خانه سينما در ماده 71 و 72 پيش‌نويس لايحه‌ي تنظيم شده آورده است از تاريخ تصويب اين قانون، توليد، ساخت‌، نمايش و عرضه آثار سينمايي نيازي به دريافت مجوز ندارد و توليد و نشر اثر سينمايي با رعايت حقوق پديد‌آورندگان اثر و درج درجه‌بندي اعلان‌شده توسط شوراهاي سازمان در چارچوب اين قانون آزاد است و هيچ‌كس حق دخالت، اعمال فشار و ايجاد محدوديت در انجام فعاليت‌هاي سينمايي تحت حمايت اين قانون را ندارد.

دفترچه سياست‌هاي سينمايي در حوزه‌ي پروانه‌ي نمايش جزيياتي را اعلام نكرده است.

برنامه خانه سينما براي اين حوزه با توجه به ماده 69 و 72 واگذاري اين مسووليت به دو شيوه نخست: صلاحيت تهيه‌کنندگان و قبول مسووليت‌ وي و دوم: واگذاري تعيين صلاحيت نمايش آثار سينمايي به شوراي عالي نظارت بر نمايش مركب از افراد ذيل است:

1_ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يا نماينده تام‌الاختيار

2_ رييس سازمان نظام سينمايي (خانه سينما)

3_ يك سينماگر برجسته با سوابق روشن به انتخاب و حكم رييس‌جمهور

4_ يك نفر روحاني آشنا به هنر به انتخاب و حكم وزير ارشاد

5_ يك نفر حقوق‌دان به پيشنهاد و حكم كانون وكلاي دادگستري

6_ يك نفر قاضي به انتخاب ديوان عالي كشور و حكم رييس قوه قضاييه

7_ دو نفر عضو هيات علمي دانشگاه با درجه دكتري از رشته‌هاي علوم سياسي و جامعه‌شناسي

8_ يك نفر از نمايندگان مجلس آشنا به امور هنري (به انتخاب مجلس و حكم رييس‌ مجلس)

9_ يك نفر عضو پيوسته فرهنگستان هنر، به انتخاب فرهنگستان و حكم رييس فرهنگستان

10_ يك نفر كارشناس مسائل سينمايي به انتخاب و حكم وزير فرهنگ به عنوان دبير شورا

جلسات اين شورا با حضور دست‌كم هفت نفر رسمي و آراي آن با تصويب دست‌كم شش نفر معتبر است.

تهيه‌كننده و توزيع‌كنندگي كه نمايش اثرش در اين شورا، مورد تاييد قرار گرفته است، مسووليتي در قبال اثرات نمايش اثرش برعهده نخواهد داشت.

شاخص‌گذاري‌هاي استاندارد در دفترچه سياست‌هاي سينمايي آمده است؛ شوراي جامع فناوري در معاونت سينمايي تا اطلاع ثانوي نسبت به شاخص‌گذاري استاندارد‌ها (تبيين استاندارد‌ها) و ارزش‌يابي فيلم و فيلمسازان اقدام خواهد كرد.(جزييات بيشتري از تركيب آن اعلام نشده)

در لايحه‌ي نظام سينمايي در فصل پنجم با عنوان شوراهاي درجه‌بندي آثار سينمايي آمده است:

به منظور حفظ حقوق مخاطبان و ايجاد انگيزه براي افزايش كيفيت آثار سينمايي، شوراهاي درجه‌بندي آثار سينمايي تمامي آثار سينمايي را بررسي و ارزشيابي مي‌كنند.

درج درجه آثار و نظريه شوراهاي درجه‌بندي در نشر و نمايش‌ همه آثار سينمايي الزامي است.

شوراهاي درجه‌بندي عبارتند از:

1_ شوراي درجه‌بندي سني: مركب از پنج تن از استادان عضو هيات علمي دانشگاه‌ها با درجه دكتري در رشته‌هاي زبان‌شناسي و علوم تربيتي، جامعه‌شناسي و ارتباطات، الهيات.

از ميان دو برابر افرادي كه توسط وزير علوم معرفي مي‌شود، با راي مخفي شوراي جامعه اصناف، انتخاب مي‌شود.

2ـ شوراي درجه‌بندي كيفيت فني آثار: مركب از شش نفر از نمايندگان اصناف به انتخاب شوراي مركزي و يك نفر كارشناس سينما به انتخاب وزير فرهنگ.

شوراهاي درجه‌بندي آثار سينمايي موظف هستند، پيش از نشر، تمامي آثار سينمايي را بر مبناي كيفيت فني و محدود مخاطبان تعيين و درجه‌بندي كنند.

در صورت اعتراض ذي‌نفعان (تهيه‌كننده و توزيع‌كننده) نسبت به درجه‌بندي اعلان شده (سني، فني) مي‌توانند تا 20 روز از تاريخ دريافت راي به شوراي عالي درجه‌بندي شكايت كنند.

تركيب اين شوراي عالي درجه‌بندي عبارتند از: 1_ رييس جامعه اصناف سينمايي 2_ سه نفر از استادان عضو هيات علمي دانشگاه‌ها (در رشته الهيات، روان‌شناسي، علوم‌تربيتي، جامعه‌شناسي) 3_ دو نفر سينماگر به انتخاب جامعه اصناف 4_ يك نفر صاحب‌نظر در عرصه‌ي فرهنگي و هنري يا دست‌كم چهار سال سابقه‌ي مديريت با معرفي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي.

در ماده 63 لايحه نظام سينمايي آمده است: اثر سينمايي درجه‌بندي شده آزاد است تا بر مبناي درجه‌اي كه دريافت كرده است تكثير، نشر و نمايش داده شود و كسي حق جلوگيري از آن را ندارد.

در دفترچه سياست‌هاي سينمايي بخشي به عنوان حمايت‌ها قرار دارد. در مقدمه مي‌خوانيم:

در ادامه سياست عمومي هدايت سينماي كشور به سوي خصوصي‌سازي و كاهش تصدي‌گري دولت، حمايت‌هاي قانوني براي بالندگي سينما و تحكيم بنيان‌هاي اقتصادي آن در اشكال زير متجلي مي‌شود....

1_ تهيه‌كنندگان و فيلمسازاني كه آثار آنان در حوزه‌هاي مختلف هم‌چون مضمون، دستيابي به استاندارد‌ها، جذب مخاطب، حضور موثر در جشنواره‌هاي جهاني، كسب موفقيت در نمايش‌هاي خانگي، استفاده از تجهيزات و فناوري روز و فيلم ارزشمند كم‌هزينه باشد در پايان هرسال از سوي معاونت سينمايي برگزيده و براي ساخت پروژه‌ي بعدي مورد حمايت قرار مي‌گيرد.

2_ استفاده از تجيزات و فناوري‌هاي نوين هر فيلم و فيلمسازي كه در صدد پيمودن شيوه‌هاي نوين، استفاده از فناوري‌هاي روز براساس راي شوراي عالي فناوري قرار گيرد تا صد‌درصد هزينه‌ها از امكان حمايت برخوردار مي‌شود.

3_ براساس بند ب، ماده 104 برنامه چهارم توسعه كشور، تاسيس صندوق حمايت از سينماي ملي در دستور كار معاونت سينمايي است.

در فصل نهم لايحه تنظيمي خانه سينما تاسيس صندوق حمايت از توليد، نشر و نمايش آثار سينمايي به منظور حمايت روشمند عادلانه، شفاف و غيرسليقه‌اي از توليد، نمايش آثار سينمايي پيش‌بيني شده است.

در شرح اهداف اين صندوق اين گونه آمده است :

1_ حمايت از فعاليت‌هاي توليدي سينمايي نظير فيلم‌نامه‌نويسي، مشاركت در توليد، سرمايه‌گذاري، پرداخت وام توليد، پيش‌خريد حقوق آثار سينمايي

2_ توزيع يارانه‌هاي نمايش آثار سينمايي

3_ حمايت از فعاليت‌هاي عرضه و معرفي آثار سينمايي در بازارهاي جهاني و با كمك به هزينه حضور صادر‌كنندگان، آموزش كاركنان و پيش‌بيني جوايز صادراتي براي فعالان بخش خصوصي

4_ حمايت از امكان تجهيز محل نمايش آثار سينمايي با مشاركت، سرمايه‌گذاري، پرداخت‌ وام براي ساخت و نوسازي سالن‌هاي نمايش

اعتبارات اين صندوق از محل اعتبارات ساليانه مربوط به سرمايه‌گذاري، حمايت از توليد و نمايش كه در بودجه سالانه وزارت ارشاد آمده است، تامين مي‌شود.

تركيب هيات مديره اين صندوق عبارتند از: سه نفر نهاد حاكميت و دو نفر از جامعه اصناف سينمايي.

صندوق مكلف است ميزان درجه‌بندي، حمايت‌ها، مشاركت‌ها را با نظرات كارشناسان به‌صورت تخصصي و شفاف در سه حوزه‌ي سرگرمي، فرهنگي و ارزشي طبقه‌بندي كرده و مصوبات خود را حداكثر ظرف 48 ساعت در پايگاه اطلاع‌رساني اينترنتي اطلاع‌رساني شود.

دفترچه سياست‌هاي سينمايي در بخش زيرساخت‌ها آورده است: عقب‌ماندگي كشور در زمينه‌ي ابنيه و زيرساخت‌هاي سينمايي بي‌ترديد يكي از عوامل بازدارنده، جهش اساسي سينماي ايران در سه دهه‌ي گذشته باشد كه اميد مي‌رود در اولين جلسات شوراي عالي سينمايي مورد بحث و تصميم‌گيري قرار بگيرد.

و درپيش لايحه‌ي نظام سينمايي خانه سينما در همين زمينه آورده است: پيش‌بيني قبول، ماليات از محل سرمايه‌گذاري و ساخت شهرك‌هاي سينمايي و نيز حمايت صندوق در بهسازي و ساخت سالن‌هاي سينمايي.

بايسته‌ها:

معاونت سينمايي در تعريف بايسته‌ها آورده است:

انتظاراتي است كه از ساير نهادها و سازمان‌هاي تصميم‌ساز كشور براي بهبود و ارتقاء برنامه سينماي ملي مي‌رود.

گسترش ارتباط كاري با صدا‌وسيما 1_ به منظور پخش فيلم‌هاي سينمايي 2_ مديريت واحد كلان سينما 3_ و تمركز يكپارچگي فعاليت‌هاي فيلمسازي ساير وزارتخانه‌ها و مراكز دولتي و نيمه‌دولتي با هماهنگي معاونت سينمايي انجام شود.

خانه سينما دراين زمينه در پيش نويس لايحه‌اش آورده:

بخش اعظم فعاليت‌هاي نظارتي را در چارچوب مسووليت تهيه‌كنندگي (ماده 69 فصل هفتم) و شوراهاي درجه‌بندي آثار سينمايي را درفصل پنجم و هشتم شوراي عالي نظارت بر نمايش آثار سينمايي و فعاليت‌هاي حمايتي را در، صندوق حمايت از توليد و نشر آثار سينمايي در فصل نهم: پيش‌بيني كرده و بخش اعمال حاكميت را با كوچك‌سازي دولت در جايگاه صرفا اعمال حاکميت پيش‌بيني کرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha