مديرعامل انجمن سينماي دفاع مقدس در جمع خبرنگاران: امروز فيلمهاي جنگي دنيا معطل يك پوكه يا فشنگ نيستند عملي شدن سياستهاي معاونت سينمايي به زمان نياز دارد
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در پايان نشست «صيانت از سينماي دفاع مقدس» پس از خروج مديران سينما و تلويزيون، در قالب نشستي مطبوعاتي آمادگي خود را براي پاسخگويي به پرسشهاي خبرنگاران اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار سرويس سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا شرفالدين با بيان اين كه هدف ما از برگزاري اين جلسه آن بود كه از اين پس دوباره پاي خود را در نقاط آسيب زننده نگذاريم گفت: اين جلسه براي رسيدن به اين هدف است وگرنه نوع حمايتهايي كه قرار است ما پس از اين در زمينه سينماي دفاع مقدس داشته باشيم كاملا مشخص است. ما در قالب اين جلسه تصميم داريم به نوعي اعلام كنيم كه دست ما براي دريافت كمك ديگران و همچنين براي مدد رساندن به ديگران در عرصهي سينماي دفاع مقدس درازاست.
شرفالدين در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر رابطهي فعلي دولت و سينماي دفاع مقدس گفت: اصولا سينماي ايران، سينماي مستقلي است؛ اگر چه به هر جهت دولت در ساخت فيلمها تاثير ميگذارد؛ اما واقعيت آن است كه بدنهي سينما را غيردولتيها ميسازند. اكنون افراد مستقل هستند كه سينما را ميگردانند و دولت تنها ممكن است در نقش سياستگذار وارد عمل شود و البته در اين نقش هم با بدنهي سينما تعامل دارد.
وي ادامه داد: امروز بين خانه سينما و معاونت سينمايي ممكن است مناقشاتي وجود داشته باشد؛ اما اين مناقشات تنها در حد مديران است، وگرنه بدنه با يكديگر مشكلي ندارند. اين اختلافات به دليل سلايق متفاوت مديران ايجاد شده و به هيچ عنوان هم به نفع سينما نيست و اكنون بهترين پيشنهاد براي پايان يافتن آنها، آن است كه اين افراد با يكديگر به گفتگو بنشينند و در قالب مذاكرات مشكلات خود را حل كنند.
شرفالدين همچنين اظهار كرد: دولت به عنوان سياستگذار ميتواند تا حدي به حمايت از آثار بپردازد؛ اما بقيه موارد دست سينماگران است كه اتفاقا بسيار هم با يكديگر همسو هستند به خصوص در زمينهي دفاع مقدس اين همسو بودن كمي هم بيشتر است و شما نميبينيد كه كسي بخواهد فيلمي درباره دفاع مقدس بسازد و در بدنهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ساخت آن موافقت نشود؛ البته در اين ميان چند فيلم محدود هم بودهاند كه بدون رعايت شئونات ملي و حرمت ميهني، آثاري را ساختهاند كه شايد اين آثار در آن سوي آبها مورد تعريف هم قرار بگيرد اما در نهايت اين موارد را نميتوان جزو تعارضات دانست.
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در ادامه صحبتهايش به تيم اجرايي معاونت جديد سينمايي اشاره كرد و افزود: به نظر من اين تيم يكي از بهترين تيمها است؛ چرا كه شمقدري مديران خود را مستقيما از ميان اهالي سينما انتخاب كرده است. حال اين كه عملكرد اين تيم و معاونت جديد چگونه باشد، در آينده قابل بررسي خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره به سياستهايي كه شمقدري در نشست مطبوعاتي خود اعلام كرده بود، گفت: زماني كه معاونت سينمايي سياستهاي خود را معرفي كرد، دفترچه حاوي سياستها كمترين ايراد را داشت حال اين كه تا چه اندازه اين سياستها عملي ميشوند نيازمند زمان است.
شرفالدين در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به پرسشي كه چرا مسؤولان سينماي دفاع مقدس اقدام به وارد كردن تجهيزات جنگي نكردهاند، توضيح داد: به نظر من بخشي از اين مساله به نگاه ما به سينما برميگردد. امروزه تكنولوژي توليد فيلم در دنيا بسيار پيشرفته است و ديگر آن گونه نيست كه افراد براي ساخت فيلمهاي جنگي معطل يك پوكه يا فشنگ باشند و اصلا هم مصلحت نيست كه بخواهند چنين كارهاي خطرناكي انجام دهند. امروز ديگر با ورود جلوههاي ويژه استفاده از توپ و تانك فايدهاي ندارد و به همين دليل لازم است كه دولت سرمايهگذاري جدي در زمينهي فناوري سينما داشته باشد. اگر ما بر اين باوريم كه دنيا تشنهي شنيدن حرفهاي ماست نميتوانيم با اين تكنولوژي ناقص حرف مهمي بزنيم.
مديرعامل انجمن سينمايي دفاع مقدس در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر عدم توجه اين انجمن به فيلمهاي مستند و كوتاه جنگي عنوان كرد: ما در سال 87 جشنواره فيلم كوتاه «جوانههاي مقاومت» را برگزار كرديم كه در آن تنها فيلمهاي كوتاه حضور داشتند. اين جشنواره به نوعي بود كه بيشتر به جنس اصيل جشنواره دقت داشت و تنها به نمايش فيلم نميپرداخت.
وي ادامه داد: امروزه بسياري از جشنوارههاي ما به نوعي نمايشواره تبديل شده است؛ اما جشنوارهاي كه ما برگزار كرديم به اين گونه نبود. ما ابتدا چندين فيلمنامه توليد كرديم و پس از آن به ساخت فيلمنامههاي برتر پرداختيم و در مرحله بعدي هم ساختههاي برتر را مورد حمايت قرار داديم تا سازندگان آن ها بتوانند آثار بعدي خود را هم بسازند. در واقع ما يك مسير را در اين جشنواره پيگيري كرديم و امسال هم اين جشنواره مجددا برگزار خواهد شد.
شرفالدين در ادامه صحبتهايش اظهار كرد: بسياري از موضوعات و خاطراتي كه از سينماي دفاع مقدس وجود دارد به گونهاي نيست كه در سينماي بلند يا سريالها به آن ها بپردازيم؛ اما در قالب فيلم كوتاه اين موضوعات و خاطرات قابل طرح خواهند بود.
وي ادامه داد: شايد از سه هزار اثري كه در حيطهي ادبيات دفاع مقدس نوشته ميشود ما بيش از 200 كتاب را نتوانيم به فيلم تبديل كنيم اما به هر حال ميتوانيم از اين كتابها ايده بگيريم.
شرفالدين همچنين اظهار كرد: ما از يك جوان انتظار نداريم كه فيلمي در قد و اندازه فيلمهاي ابراهيم حاتميكيا بسازد تا خود را به ما اثبات كند، اما زماني كه يك فيلمساز جوان چندين فيلم خوب بسازد ما ديگر اميدوار ميشويم كه حاتميكيا در حال تكثير است.
شرفالدين در ادامه اين جلسه در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه آيا نگران اين نيستيد كه فيلمهاي زيرزميني وارد حيطهي دفاع مقدس هم بشوند، توضيح داد: تكنولوژي امروز وضعيت سينما را تغيير داده است و ما هم بايد نگاهمان را تغيير دهيم. علاوه بر اين فيلم زيرزميني اگرچه به صورت مخفي ساخته ميشود اما معناي زيرزميني آن نيست كه حتما بايد يك فيلم خلاف اخلاق باشد. به هر حال اين موضوع دست ما نيست كه بخواهيم نگران ساخته شدن فيلمهاي دفاع مقدس زيرزميني باشيم، چرا كه در اين زمينه بايد مسؤولان نظارتي اقدام كنند و نگران باشند.
به گزارش ايسنا،مديرعامل انجمن سينمايي دفاع مقدس در بخش ديگري از اين نشست به وضعيت فروش فيلمهاي دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: آيا اگر فيلمي مانند «آژانس شيشهيي»حاتمي كيا كه در زمان خود پرفروشترين فيلم سال بود امروز هم ساخته ميشد همان ميزان فروش داشت؟ آيا فيلمهاي بعدي حاتميكيا هم واقعا چنين فروشي داشتند؟ به هر حال برخي موارد اين گونه را هم بايد در نظر گرفت. همه چيز را نميتوان پاي دولت گذاشت. دولت تنها بر توليدات نظارت ميكند و مانند يك چراغ راهنمايي است؛ اما گاه شاهديم كه رانندههاي ماشينها حتي قصد ندارند كه ماشينهاي خود را از پاركينگ خارج كنند در اين مورد آيا باز هم ميتوان از دولت انتظاري داشت؟
وي درباره بينالمللي كردن فيلمهاي دفاع مقدس هم گفت: اگر بخواهيم سينماي دفاع مقدس را بررسي كنيم به سرعت به خود سينما ميرسيم و ميبينيم كه مشكلات، فرصتها و آسيبهاي اين سينما هم به نوعي مشابه كل سينماست.
مديرعامل انجمن سينمايي دفاع مقدس در پايان صحبتهاي خود خاطرنشان كرد: ما امروز ضعفهاي مختلفي در سينما داريم كه اين ضعفها از بخش مالي و فني گرفته تا مديريتي وجود دارد. حال در زمان ساخت فيلم لازم است كه برخي از اين ضعفها با قدرت هنر جبران شوند؛ اما متاسفانه اكنون فيلمهاي ما از نظر هنري هم بسيار بيكيفيت هستند و طبيعي است كه اين نوع فيلمها نميتوانند بينالمللي شوند اين مساله هم ربطي به دولت ندارد؛ بلكه به بدنه و افراد برميگردد.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،پيش از جلسه با خبرنگاران نشستي با حضور محمدمهدي عسگرپور (مديرعامل خانه سينما)، احمد ميراعلايي (مديرعامل بنياد سينمايي فارابي)، محمدرضا شرفالدين (مديرعامل انجمن سينماي انقلاب ودفاع مقدس)، شفيع آقامحمديان (مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي)، محمدرضا معصومزادگان (قائممقام مدير و مديرگروه فيلم و سريال شبكه پنجم سيما)، رحمان سيفيآزاد (مديرگروه فيلم و نمايش شبكه چهارم سيما) و ... برگزار شد، مديران ردههاي مختلف سينما و تلويزيون با توجه به رسالت خطيري كه سينماي دفاع مقدس بر دوش دارد، به بحث و گفتوگو با يكديگر پرداختند تا در قالب اين گفتوگوها، وضعيت موجود توليدات سينما و تلويزيوني دفاع مقدس را بررسي و راهكاري جستوجو كنند تا از اين پس، شأن و منزلت انقلاب و دفاع مقدس حفظ شود و مفاهيم خلاف واقع بازتاب داده نشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات