• یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8901-10540
  • خبرنگار : 71251

*ناوگان هوايي ايران 8 سال ديگر بازنشسته مي‌شود* مسافران خارجي به دنبال ارتقاي خدمات؛ مسافران ايراني نگران سالم ماندن تا رسيدن به مقصد!

*ناوگان هوايي ايران 8 سال ديگر بازنشسته مي‌شود*
مسافران خارجي به دنبال ارتقاي خدمات؛ مسافران ايراني نگران سالم ماندن تا رسيدن به مقصد!

با وجود اين‌كه هواپيما همواره به عنوان يكي از وسايل مدرن و لوكس حمل و نقل در دنيا محسوب مي‌شود و شركت‌هاي هواپيمايي با ارائه خدمات مناسب‌تر، تامين آسايش حين پرواز و ايمني و امثال آن مسافران اين بخش را به خود جذب مي‌كنند، در ايران به سلامت رسيدن مسافران به مقصد، مهم‌ترين دغدغه مردم و مسئولان صنعت هوانوردي شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ناوگاني كه به دليل تحريم‌هاي ناجوانمردانه كشورهاي مدعي دفاع از حقوق بشر وضعيت چندان مناسبي ندارد و در حالي‌كه طبق برنامه چهارم توسعه عمر آن با احتساب تحريم بايد به 15 سال مي‌رسيد، هم اينك بيش از 22 سال عمر دارد و با توجه به اين‌كه عمر مفيد يك هواپيما حدود 30 سال است، تا سال 1397 تمام هواپيماهاي ايران بازنشسته خواهند شد.

رضا نخجواني - رييس سازمان هواپيمايي كشوري - در گفت و گو با ايسنا با بيان اين‌كه اين سازمان، تامين ايمني پرواز را اولويت اصلي خود قرار داده است، اعلام كرد: در حال حاضر ايمني در صنعت هوانوردي ايران در شرايط حداقل به‌سر مي‌برد كه موظف به ارتقاي آن و اتخاذ تدابيري در اين زمينه هستيم.

وي افزود: بستر اقتصادي فعاليت‌ها تاثير مستقيم بر كاهش و افزايش ايمني در صنعت هوانوردي دارد، اما هم‌اكنون شرايط اقتصادي جوابگوي فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز صنعت نيست و ما نگران ادامه وضع موجود هستيم، چراكه ادامه اين وضع مي‌تواند علاوه بر تاثيرگذاري در جنبه رقابتي در منطقه، تهديدكننده ايمني در حمل و نقل هوايي باشد.

معاون وزير راه و ترابري درباره اين‌كه ميزان كمي از اعتبارات وجوه اداره شده به منظور خريد هواپيما در اختيار ايرلاين‌ها قرار گرفته است، گفت: اين پروژه‌ها را به بانك‌ها معرفي كرده‌ايم، اما فرآيند داخل بانك‌ها طولاني است. البته به دليل اين‌كه منابع مالي بسيار محدود بود، با همه درخواست شركت‌ها براي دريافت تسهيلات موافقت نشده است.

نخجواني افزود: معرفي ايرلاين‌ها براي دريافت اعتبارات بانكي خريد هواپيما بسيار كمتر از ميزان درخواست آنها بوده است.

در عين حال وي تاكيد كرد: با وجود تحريم و همه مشكلات در بخش هوانوردي، همه سفرهاي هوايي و پروازهاي كشورمان ايمن و مطمئن است و هيچ پروازي انجام نمي‌شود، مگر آن‌كه تمام مقررات پروازي رعايت شود.

و اما وزير راه و ترابري كه مسافران بخش هوايي همچنان منتظر اعلام خبرهاي خوش وي در خصوص خريد هواپيما هستند، در اين باره تاكيد كرد:‌ وضعيت ايمني حمل و نقل هوايي كشور بسيار بالاست و بيش از 95 درصد ايمني دارد؛ پنج درصد هم دست‌هاي ما فوق بشر در آن تاثيرگذار است.

حميد بهبهاني با بيان اين‌كه تحريم قطعات هواپيما به ايران از ابتداي انقلاب اسلامي ‌شروع شده است، گفت: ما به اين تحريم‌ها عادت كرده‌ايم. اين تحريم‌ها درباره هواپيمايي و جابه‌جايي مسافران هيچ‌گونه تاثيري نداشته است و حتي باعث فعال‌تر شدن ما شده كه به منابعي دست يابيم كه در تحريم تاثيرگذار نباشد؛ به طوري كه در ابتداي تحريم دو خط هواپيمايي داشتيم كه اكنون به 13 خط رسيده است.

وي توضيح داد: البته شرايط تحريم، خريد هواپيماهاي شرقي را آسان‌تر از هواپيماهاي غربي كرده است و مسوولان و صاحبان شركت‌هاي هواپيمايي به دليل ارزان‌تر بودن (قيمت آن حداقل يك سوم هواپيماي غربي است) و سهل الوصول بودن (اين ناوگان حتي در كشور سازنده خود از رده خارج شده و به راحتي و نازلترين قيمت به ايران فروخته مي‌شود) اين ناوگان را ترجيح مي‌دهند كه سوانح پياپي و گسترده اين دسته از هواپيماها مردم را به انتخاب شركت و نوع ناوگان آگاه كرد؛ به گونه‌اي كه اولين سوالشان حين خريد بليت نام شركت و نوع هواپيماست. لذا شركت‌هاي هواپيمايي ديگر نمي‌توانند از اين ناوگان كهنه شرقي درآمدزايي خوبي داشته باشند.

يادآور مي‌شود كه در حال حاضر بيش از 180 فروند هواپيما در كشورمان وجود دارد كه 23 فروند آن شرقي است كه سازمان هواپيمايي كشوري چند ماه پيش اعلام كرد كه ايرادهايي در موتور هواپيماهاي توپولوف 154 مشاهده و به كارخانه سازنده آن (روسيه) گزارش شده و ادامه پرواز اين نوع هواپيما در كشور به اعلام نظر اين كارخانه بستگي دارد، اما هنوز هيچ خبري از اعلام نتيجه روسيه در اين خصوص نيست و سازمان هواپيمايي با وجود مبرهن شدن نقص اين نوع ناوگان هنوز تصميمي در اين راستا نگرفته و توپولوف‌ها همچنان پرواز مي‌كنند.

طي چند روز اخير يك فروند توپولوف 154 حامل رئيس جمهور و برخي مقامات ارشد لهستان سقوط كرد كه سخنگوي ياتا ( انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي) با تأكيد بر اين‌كه از سوار شدن بر هرگونه هواپيماي ساخت روسيه دوري كنيد، اظهار كرد: در كشورهايي كه مقررات ايمني به طور كامل رعايت مي‌شود، هواپيماهاي شرقي هم جايي ندارند، اما در برخي كشورها مانند كشورهاي آفريقايي و خاورميانه اين هواپيماها به راحتي پرواز مي‌كنند و از نظر آماري بهتر است از هر هواپيمايي كه عبارت "ساخت روسيه " بر روي آن حك شده است، دوري كنيد.

هرچند كه سازمان هواپيمايي كشوري بارها اعلام كرده كه توپولف‌ها از لحاظ ايمني با هواپيماهاي غربي تفاوتي ندارند و بر اساس نتايج بررسي سوانح هواپيمايي در دنيا درصد بالاي خطاي نيروي انساني و عدم رعايت اصول ايمني عامل وقوع حوادث بوده است، اما ايمني و حفظ جان مردم در پروازها شرقي يا غربي نمي‌شناسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha