• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-07743
  • خبرنگار : 71021

در مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور اعلام شد: 80 درصد مسافران با وسايل نقليه‌ي شخصي سفر كردند بيش از 47ميليون جابه‌جايي در كشور انجام شد

در مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور اعلام شد: 
80 درصد مسافران با وسايل نقليه‌ي شخصي سفر كردند 
بيش از 47ميليون جابه‌جايي در كشور انجام شد

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در تعطيلات نوروز امسال، 80 درصد مسافران با وسايل نقليه‌ي شخصي و خودروهاي سواري به مسافرت رفتند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدرضا موسوي در مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور كه از صبح امروز (دوشنبه، 23 فروردين‌ماه) در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما آغاز شده است، با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي نوروزي، نظارت 45 روزه بر خدمات گردشگري، اعزام ناظران از بهمن‌ماه و مانور ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي دائمي كشور از 26 اسفندماه، اظهار كرد: در تعطيلات نوروز امسال، 120ميليون نفرسفر داشتيم. خيلي‌ها اين پرسش را مطرح مي‌كردند كه چگونه با وجود جمعيت 70ميليوني، اين تعداد سفر داشته‌ايم. اين پرسش درحالي مطرح مي‌شود كه ما در كشور 30ميليون تلفن همراه داريم، اما بيش از 500ميليون پيامك در يك روز فرستاده مي‌شود و اين ارتباطي به آدم‌ها ندارد. آمار 120ميليون نفرسفر نيز به‌دليل زحمات استانداران كه ارائه‌ي خدمات به مردم را متحمل شده‌اند، اتفاق افتاده است.

وي ادامه داد: در طول مسير مازندران در نوروز، مسافران بين سه تا چهار ساعت توقف داشتند. البته به اقامت شب منجر نشد. اين مسأله نشان مي‌دهد كه استانداران براي افزايش مدت زمان توقف مسافران در مسيرهاي عبوري بسيار تلاش كرده‌اند.

او با اشاره به 40ميليون نفرشب اقامت در نوروز، گفت: در سال 1385، 35ميليون نفرسفر، در سال 1386، 55ميليون نفرسفر، در سال 1387، 71ميليون نفرسفر، در سال 1388، 99ميليون نفرسفر و در سال 1389 بيش از 120ميليون نفرسفر اتفاق افتاد و همه‌ي اين‌ها به‌خاطر امنيت، ثبات و هم‌دلي مسؤولان در دولت‌هاي نهم و دهم بوده است.

موسوي بيان كرد: در ذهن داريد كه سال‌هاي پيش مردم براي سفر چگونه بايد اقدام مي‌كردند؛ آن‌ها براي تهيه‌ي بليت اتوبوس و قطار مدت‌ها بايد در صف مي‌ايستادند و سفر فقط براي قشر مرفه جامعه بود؛ اما امروز همه مي‌توانند به سفر بروند.

رييس ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور ادامه داد: به‌جز حرم‌هاي مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و احمد بن موسي (ع)، 35ميليون زائر به اماكن زيارتي ديگر رفتند كه اين نشان‌دهنده‌ي توجه مردم به اماكن زيارتي به‌جز ديگر جاذبه‌هاست.

موسوي به آمار پنج استان نخست پرتردد مسافر اشاره كرد و گفت: در نوروز، مازندران 11ميليون نفرسفر، اصفهان 10ميليون و 350هزار نفرسفر، قم 9ميليون و 150هزار نفرسفر، مركزي هشت‌ميليون و 500هزار نفرسفر و فارس هفت‌ميليون و 520هزار نفرسفر آمار داشته است.

وي اعلام كرد: مازندران با هشت‌ميليون و 170هزار نفرشب، فارس با پنج‌ميليون و 280هزار نفرشب، هرمزگان با سه‌ميليون و 650هزار نفرشب، اصفهان با سه‌ميليون و 200هزار نفرشب، بوشهر با دوميليون و 960هزار نفرشب، گيلان با دوميليون و 820هزار نفرشب استان‌هاي نخست در داشتن بيش‌ترين اقامت‌كننده در نوروز بودند.

موسوي افزود: در استان مازندران، 200هزار ويلاي شخصي وجود دارد كه در نوروز، معمولا دو يا سه خانواده در آن‌ها اسكان مي‌كنند كه آمار آ‌ن‌ها ثبت نشده است، حتا اسكان در خانه‌هاي اقوام هم در آمار 40ميليون نفرشب ثبت نشده است.

به گفته‌ي موسوي، در نوروز امسال، سيستان و بلوچستان با 260 درصد و كهگيلويه و بويراحمد با 106 درصد رشد سفر نسبت به سال گذشته مواجه بودند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: سال‌هاي گذشته، مردم فقط به دو استان سفر مي‌كردند؛ اما امسال سفر توزيع شده كه اين نشان‌دهنده افزايش قدرت انتخاب مردم براي سفر، فراهم بودن امكانات براي سفرهاي ارزان‌قيمت و تداوم سياست سفرهاي همه‌زماني،‌ همه‌مكاني و همگاني است كه موجب شده، سفر از كالايي لوكس خارج شود و مردم به ديدن نقاط ديگر كشور مطابق با بودجه‌ي خود اقدام كنند.

وي با بيان اين‌كه در نوروز 21ميليون نفر از 90 مركز تاريخي كشور ديدن كردند، اظهار داشت: نمك‌آبرود با چهارميليون و 900هزار نفر، بندر گناوه بوشهر با يك‌ميليون و 400هزار نفر، تخت جمشيد (پارسه) با يك‌ميليون نفر، زيارتگاه سيدسلطان محمد هرمزگان با 750هزار نفر، باغ فين كاشان با 550هزار نفر، درياچه‌ي زريوار كردستان با 500هزار نفر، بيستون كرمانشاه با 480هزار نفر، اميرچخماق يزد با 340هزار نفر، روستاي تاريخي كندوان با 350هزار نفر، سرچشمه‌ي محلات در استان مركزي با 250هزار نفر بيش‌ترين بازديدكننده را در نوروز داشتند. البته براي آمارگيري در هر استان، فقط سه مركز تاريخي را در نظر گرفتيم.

موسوي ادامه داد: بيش از شش‌هزار و 400 ساعت جشنواره‌ي فرهنگي و موسيقي و ده‌ها نمايشگاه صنايع دستي و بازارچه‌هاي فروش در تعطيلات ايجاد شد. امسال بعضي استان‌ها مانند بوشهر با نوآوري‌هايي كه داشتند، توانستند محصولات كشاورزي خود را مانند خرما به‌فروش برسانند و اين درحالي بود كه هر سال از اين مسأله گلايه داشتند.

وي افزود: سال‌هاي پيش مردم به سيستان و بلوچستان سفر نمي‌كردند؛ اما امسال اين استان 206 درصد رشد داشت كه اين حركت در دنيا بي‌سابقه است. سال‌هاي گذشته هم استان تهران همواره خالي از جمعيت بود؛ اما امسال شاهد حضور بسياري از گردشگران از استان‌هاي ديگر در تهران ديگر بوديم، به‌طوري كه روزانه 35هزار نفر بازديد از سعدآباد اتفاق افتاد.

موسوي با اشاره به مديريت سوخت در كشور، اضافه كرد: امسال در نوروز، مردم به‌راحتي با مصرف سوخت بنزين تعلق‌گرفته، مقاصدي را متناسب با آن انتخاب كردند و توزيع سفر سبب رونق اقتصادي بين بيش‌تر استان‌ها شد.

به گزارش ايسنا، سردار رادان ـ جانشين فرمانده‌ي نيروي انتظامي در كشور ـ نيز در اين مراسم گفت: خوشبختانه با وجود افزايش سفرها در نوروز، ميزان تلفات ناشي از تصادف‌هاي جاده‌يي 10 درصد كاهش داشت.

وي اظهار كرد: اگر نيروي انتظامي در نوروز موفق بوده، به‌دليل همراهي همه‌ي دستگاه‌هاي دولتي بوده است. از مردم ايران هم كه در نوروز به ما اعتماد كردند، تشكر مي‌كنيم، چون رضايت مردم از مسؤولان امري است كه معمولا به‌راحتي اتفاق نمي‌افتد.

وي ادامه داد: آمارها نشان از افزايش سفرها در نوروز دارد؛ اما در بازديدي كه از چند استان داشتم، ديدم بيش‌تر مردم از تسهيلاتي كه در نوروز دريافت كرده بودند، اظهار رضايت مي‌كردند و اين نشان مي‌دهد، ما در رفتار و سلوك نيز رشد قابل توجهي داشته‌ايم. البته فكر مي‌كنم، بايد قدم‌هاي مؤثري در اين مسير برداريم.

رادان بيان كرد: با وجود افزايش سفرها، ميزان تلفات ناشي از تصادف‌ها در جاده، 10 درصد كاهش داشته است. اكنون اين پرسش مطرح است كه آيا مي‌توانيم بهتر از قبل باشيم، قطعا اين‌طور است، چون طبق بازديدي كه از بسياري از استان‌ها داشتم، وضع راه‌ها از سال‌هاي پيش بهتر بود.

وي توضيح داد: در تعطيلات نوروزي در مسير تهران ـ مشهد، 300هزار خودرو حركت كردند، يعني روزي 30هزار خودرو و هر سه ثانيه يك خودرو از مقابل دوربين‌هاي اين مسير حركت كرده است كه فقط در دو درصد آن‌ها (حدود 60هزار خودرو) شاهد تخلف خودروهاي سواري بوديم.

او افزود: آيا اين تلفات زيبنده‌ي ايران است كه سالانه شاهد كشته شدن بيش از 20هزار نفر باشيم و آيا شايسته است، دو درصد از متخلفان اين بار را به دولت، نظام و خانواده‌ها تحميل كنند. بنابراين توصيه مي‌كنم، هزينه‌ي تخلف‌ها را در اين ايام بالا ببريم. با توجه به اين‌كه تابستان و فصل سفرهاي تابستاني دوباره اتفاق مي‌افتد، بايد براي سفر تشويق‌هايي انجام شود، اما توجه به تخلف‌ها نيز ضرورت دارد.

در ادامه‌ي مراسم تجليل از خادمان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشور، معاون وزير راه و رييس سازمان راه‌داري و حمل‌ونقل جاده‌يي گفت: در نوروز امسال، بيش از 47ميليون جابه‌جايي از طريق سيستم‌هاي هوايي، ريلي و جاده‌يي انجام شد و با توجه به آمارهاي به‌دست‌آمده، بيش از 90 درصد جابه‌جايي‌ها از طريق جاده‌ها صورت گرفت.

افندي‌زاده ادامه داد: در زمينه‌ي حمل‌ونقل عمومي جاده‌ها 39ميليون و 932هزار و 428 سفر انجام شد. در زمينه‌ي حمل‌ونقل هوايي يك‌ميليون و 100هزار سفر، در زمينه‌ي حمل‌ونقل ريلي‌ يك‌ميليون و 700هزار نفر و در زمينه‌ي حمل‌ونقل دريايي بيش از چهارميليون حمل‌ونقل انجام شد.

وي با اشاره به 300هزار جابه‌جايي انجام‌شده و رشد بيش از هشت درصدي در اين زمينه، اظهار كرد: تلاش شد، در همه‌ي ترمينال‌ها و ايستگاه‌ها با ايجاد كشيك‌هاي نوروزي، امكانات در اختيار مسافران نوروزي قرار گيرد.

او با اشاره به انجام نخستين فروش اينترنتي از اول تا هفتم اسفندماه سال گذشته در زمينه‌ي حمل‌ونقل جاده‌يي، بيان كرد: بيش از دوميليون و 200هزار بليت در اين زمان پيش‌فروش شد. هم‌چنين 440هزار فروش اينترنتي در سيستم‌هاي اتوبوس‌راني انجام شد.

وي با اشاره به توزيع فرم‌هاي نظرسنجي بين مردم، گفت: در زمينه‌ي راه‌هاي كشور، حدود 65هزار كيلومتر از راه‌ها تحت پوشش اداره كل راه و ترابري براي ارائه‌ي خدمات به مسافران بود و حدود يك‌هزار و 400 محور در اين راه‌ها بودند.

افندي‌زاده افزود: بيش از 440 محور دچار بارش باران و برف شديد بود؛ ولي فقط چند ساعت راه‌هاي كشور بسته شد. هم‌چنين بيش از 900 گروه گشت راه‌داري و 670 گروه تعمير در راه‌ها فعال و بيش از يك‌هزار گروه راه‌داري در ايام نوروز در راه‌ها مستقر بودند.

به گزارش ايسنا، خاتمي ـ رييس جمعيت هلال احمر ـ نيز در سخناني اظهار داشت: سازمان جمعيت هلال احمر در دو بخش امداد و نجات و راهنمايي مسافران در ايام نوروز فعاليت مي‌كرد.

وي ادامه داد: در بحث راهنمايي مسافران با پيام طرح راهنماي جوانان، ايجاد ايمني و آرامش، چادرهايي در محل نوروزي شهرها برپا شدند و كار راهنمايي مسافران را با هدف داشتن سفر ايمن برعهده گرفتند.

او گفت: بيش از 20هزار داوطلب به كمك جمعيت هلال احمر كشور آمدند. هم‌چنين 700 پست راهنمايي در مراكز مختلف برپا بود. امسال حدود 18ميليون نفر به‌طور متوسط از چادرها راهنمايي گرفتند.

خاتمي درباره‌ي فعاليت‌هاي گروه امداد و نجات اين سازمان در نوروز، بيان كرد: امسال در كنار اورژانس‌هاي فعال در راه‌ها، 600 پايگاه امداد و نجات برپا بود كه با هدف امداد و نجات در جاده‌ها و حتا انتقال مجروحان، فعاليت خود را ادامه مي‌دادند.

رييس جمعيت هلال احمر گفت: در نوروز، داوطلبان فعال دوهزار و 430 مورد عمليات راه‌سازي، 47هزار مورد خدمات سرپايي، 100هزار اسكان مسافر و يك‌هزار و 100 خودرو در سراسر جاده‌ها فعال بودند.

وي اضافه كرد: از مجموع 15 فروند بالگرد، 12 فروند در سطح كشور پراكنده شدند و مسؤوليت چند مكان را برعهده گرفتند. اين بالگردها با حدود 300 ساعت پرواز، كار امدادرساني در جاده‌ها را برعهده داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha