• سه‌شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8812-14759
  • خبرنگار : 90069

كشف سلول‌هايي در سيستم ايمني كه سبب بروز آسم مي‌شوند

دانشمندان در يك تحقيق جديد موفق به كشف سلول‌هايي در سيستم ايمني بدن شده‌اند كه اگرچه با انگل‌ها مبارزه مي‌كنند اما مي‌توانند سبب بروز آلرژي‌ها و آسم شوند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دانشمندان دانشگاه پنسيلوانيا حين مطالعه روي چگونگي عملكرد سيستم ايمني بدن دريافتند: گروهي از سلول‌هايي كه پيش از اين ناشناخته‌ بوده‌اند، مي‌توانند نقش يك شمشير دولبه را براي بدن بازي كنند؛ به طوري كه درعين حال كه با عفونت‌هاي انگلي مبارزه مي‌كنند باعث بروز واكنش‌هاي مضر در سيستم ايمني بدن شده و در نتيجه موجب بروز آسم و آلرژي مي‌شوند.

اين گروه سلولي كه سلول‌هاي مبتكر چند هدفي يا ام پي پي ناميده مي‌شوند، ظاهرا در فضاي آلرژي‌ها يا عفونت حاصل از كرم‌هاي انگلي فعال مي‌شوند و مي‌توانند يكي از ابتدايي‌ترين اتفاقات سلولي در هنگام بروز واكنش سيستم ايمني بدن باشند.

اين تحقيق كه از دكتر ديويد آرتيس استاديار دپارتمان پاتوبيولوژي و دستياران وي انجام گرفته ممكن است فرآيند مهمي را در واكنش سيستم ايمني به انگل‌ها و آلرژي ها آشكار سازد.

به گفته محققان؛ درك بهتر از اينكه چه عاملي رشد اين گروه سلولي را تنظيم مي‌كند و چه عاملي فعاليت و عملكرد آن را ارتقا مي‌دهد، مي‌تواند به توليد داروهاي جديد و موثرتر كمك كند.

به گفته متخصصان؛ بسياري از آلرژي‌ها علائم مشترك زيادي با ساير بيماري‌ها دارند. گرچه درمان مشكلات ناشي از آلرژي مي‌تواند كاملا متفاوت از درمان ساير بيماريها با منشا غيرآلرژيك باشد. تشخيص عامل ايجاد كننده علائم آسم يا آلرژي‌ها بسيار حياتي است تا بدين وسيله دستيابي به درمانهاي موثر ميسر شده و از عوارض احتمالي نيز پيشگيري شود.

تشخيص يك آلرژي ممكن است كار مشكلي باشد. محيط زندگي ما مملو از عوامل حساسيت زا است و از عوامل مضري پر شده كه مي‌توانند بر شخصي اثر بگذارند و يافتن آنها ممكن است كمي وقت گير باشد.

آسم ازجمله بيماري‌هاي شايعي است كه براي تمامي گروه‌هاي سني از شيرخوارگي تا كهولت مشكلات زيادي را ايجاد كرده است.

آمارها نشان مي‌دهد كه طي 20 سال اخير، بيماري آسم در ميان گروه‌هاي سني مختلف، به خصوص كودكان افزايش چشمگيري داشته است.

محققان مي‌گويند؛ اگرچه آلرژي بيماري خطرناكي نيست اما مي‌تواند مشكلات بسياري را براي بيماران ايجاد كرده و هزينه زيادي را به نظام بهداشتي جامعه تحميل كند و به ‌طور كلي كنترل آسم و آلرژي‌ها در حين سادگي، نياز به كنترل و پيگيري مداوم دارد كه ممكن است سال‌ها طول بكشد.

شرح اين تحقيق در مجله نيچر منتشر شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha