/كاهش تعرفه واردات خودرو/ عضو هيات مديره انجمن قطعهسازان: به ازاي واردات هر خودرو 2/2 اشتغال داخلي از بين ميرود امكان كاهش كيفيت خودروهاي داخلي وجود دارد
به ازاي واردات هر خودرو خارجي 2.2 اشتغال داخلي از بين خواهد رفت.
بهرام شهرياري - عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: برخلاف برخي تصورات، افزايش واردات خودرو و كاهش اشتغال داخلي تاثير مثبتي نيز بر كيفيت خودروهاي توليدي نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه با افزايش واردات خودرو، خروج ارز در ازاي واردات كالاي مصرفي شدت خواهد گرفت، خاطرنشان كرد: از آن سو به دليل كاسته شدن از توان صنعت داخلي نيز امكان سرمايهگذاري بيشتر براي افزايش كيفيت و فنآوري صنعت وجود نخواهد داشت.
وي افزود: ميشد به جاي كاهش تعرفه، سود متعلق به واردكنندگان از ناحيه افزايش واردات را به صورت تسهيلات در اختيار قطعهسازان قرار داده و سهام ايران خودرو و سايپا را به آنها واگذار كرد.
او با بيان اينكه خصوصي سازي تنها راه افزايش كيفيت خودروهاي داخلي است، تصريح كرد: در صورت واگذاري خودروسازان به قطعهسازان، حركت صنعت منسجمتر و رقابتيتر شده و برخي اقدامات دستوري و هزينهزاي خودروسازان نيز حذف خواهد شد.
وي ادامه داد: به عنوان مثال در صورت خصوصي شدن خودروسازان، موازي كاري در صنعت از بين رفته و ديگر دو خودرو ملي و دو مركز تحقيقات نخواهيم داشت.
شهرياري افزود: به هر حال در چنين شرايطي كاهش تعرفه تنها به نفع قشر مرفه بوده و مصرف كنندگان اصلي خودرو اگر از ناحيه كاهش كيفيت خودروهاي داخلي به دليل افزايش واردات متضرر نشوند، سودي نيز نخواهند برد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات