• دوشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۹:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8812-10827
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

ـ كارشناسان يونسكو عبور مترو را از زير ميدان امام (ره) اصفهان مشكل‌ساز دانستند ـ نقشه‌ي باستان‌شناسي تخت جمشيد در حال تكميل است

با اعلام رضايت هيأت كارشناسي يونسكو از روند تعديل برج جهان‌نما، موضوع قرارگيري ميدان نقش جهان در فهرست ميراث در خطر منتفي شد و به اين ترتيب، نقش جهان هم‌چنان جهاني باقي مي‌ماند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مسعود علويان‌صدر به نقل از نماينده‌ي عالي مركز ميراث جهاني در يونسكو، اظهار داشت: فينگ جينگ ـ نماينده‌ي عالي كميته‌ي ميراث جهاني ـ در جلسه روز يك‌شنبه نظر هيأت كارشناسي را از بررسي و ارزيابي نهايي تعديل برج جهان‌نما اعلام و ميدان امام (ره) اصفهان را هم‌چنان شايسته‌ي حضور در فهرست جهاني دانست و اعلام كرد كه اين اثر ديگر در فهرست ميراث فرهنگي در خطر قرار نمي‌گيرد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي جمع‌بندي بررسي‌هاي كارشناسي نمايندگان يونسكو از وضعيت ميدان امام (ره)، بيان كرد: هيأت كارشناسي يونسكو پيرو تصميم‌هاي گرفته‌شده در اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني در سال 2009 از هشتم اسفند‌ماه در ايران حضور يافت و پس از يك‌هفته بررسي و برگزاري جلسات كارشناسي درباره‌ي وضعيت تعديل برج جهان‌نما و موقعيت ميدان نقش جهان، در آخرين جلسه كه روز 16 اسفند برگزار شد، نظر نهايي خود را اعلام و روند تعديل را مطلوب توصيف كرد.

به گفته‌ي علويان‌صدر، هيأت كارشناسي يونسكو از همكاري و همراهي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و ديگر دستگاه‌هاي مرتبط قدرداني كرد و شفافيت اطلاع‌رساني و دسترسي آسان به اطلاعات را در تسهيل كار خود مؤثر دانست.

وي ادامه داد: به اعتقاد اعضاي هيأت كارشناسي يونسكو، روند مطلوب تعديل برج جهان‌نما مغاير با برخي مطالب منفي و سياه‌نمايي‌هايي است كه در مطبوعات ايران در اين زمينه منتشر شده است.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به تخريب 60 درصدي برج جهان‌نما، اظهار داشت: شهردار اصفهان قول داده است تا يك‌هفته‌ي ديگر كار تخريب به پايان برسد و پس از آن، تراز نهايي تعديل دو طبقه‌ي آخر برج را با تصوير به يونسكو ارسال خواهيم كرد. هم‌چنين مقرر شد، پلان مديريتي و نقشه‌اي را كه وظايف دستگاه‌ها را در قبال ميدان نقش جهان تبيين مي‌كند، در اسرع وقت تهيه و به كميته‌ي ميراث جهاني ارسال كنيم.

علويان‌صدر درباره‌ي نظر كارشناسي نمايندگان يونسكو درباره‌ي وضعيت عبور مترو اصفهان، گفت: به‌لحاظ سازه‌يي، نمايندگان يونسكو عبور مترو از سي‌و‌سه پل را بدون مشكل تأييد كردند. هم‌چنين نمايندگان يونسكو اطلاعاتي را كه درباره‌ي مترو اصفهان در برخي رسانه‌هاي ايران منتشر شده بود، كاملا غلط دانستند و اعلام كردند كه مترو با فاصله‌ي 40 متري از سي‌وسه پل عبور كرده است. با اين حال، بايد اثرات مترو بر سي‌وسه پل قبل از بهره‌برداري، كاملا سنجيده و اطلاعات زمين‌شناسي براي كميته‌ي ميراث جهاني فرستاده شود.

او بيان كرد: با توجه به اين‌كه كارشناسان يونسكو محور شرقي ـ غربي مترو از زير ميدان امام (ره) را مشكل‌ساز دانستند، سازمان ميراث فرهنگي موضوع را به شهرداري اصفهان اعلام مي‌كند.

علويان‌صدر هم‌چنين از تأييد پرونده‌ي محور فرهنگي ـ تاريخي ميدان امام (ره) از سوي كارشناسان يونسكو خبر داد.

~.~.~.~.~.~.~.~

نقشه‌ي باستان‌شناسي و نقشه‌ي دقيق لايه‌هاي مختلف شهرسازي، معماري و محوطه‌هاي باستاني منطقه‌ي تخت جمشيد (پارسه) در حال تكميل است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مدير داخلي پايگاه تخت جمشيد با اشاره به اين‌که گروه مستندنگاري کارهاي مربوط به اسکن ليزر، تهيه‌ي عکس‌هاي هوايي، نقشه‌برداري با دوربين‌هاي مجهز پايگاه و تمام عمليات مربوط به مستندنگاري محوطه را برعهده دارد، گفت: پس از تهيه‌ي طرح مرمت و تصويب آن در شوراي فني و راهبردي، عمليات اجرايي مرمت توسط گروه حفاظت و مرمت آغاز مي‌شود.

مسعود رضايي‌منفرد ادامه داد: اكنون با تشکيل گروه مشترکي با كارشناسان ايتاليايي‌، عمليات پژوهشي و اجرايي حفاظت و مرمت سنگ‌ها از جمله آزمايش‌هاي مختلف مربوط به سنگ و بررسي‌هاي آسيب‌شناسي درحال انجام است.

وي تأكيد کرد: بخشي از اين فعاليت باستان‌شناسي در نظام دفع آب‌هاي سطحي زير صفه است. مي‌توان گفت، صفه‌ي تخت جمشيد با بيش از 125هزار مترمربع وسعت همراه با محوطه‌هاي خشتي وسيعي است که اميدواريم پس از کاوش‌هاي باستان‌شناسي به‌خوبي حفاظت شوند.

او افزود: اكنون بانک اطلاعاتي جامع تمام حوزه‌هاي مربوط به اين پايگاه از زمان کاوش تا کنون به‌صورت استاندارد جهاني در حال تدوين است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha