• شنبه / ۸ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-04946
  • خبرنگار : 71021

نخستين مدل پوشش كاركنان زن رونمايي شد رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: آيا يك نفر هم پرسيد بانيان اصلي جريان برج جهان‌نما كجا بودند؟

نخستين مدل پوشش كاركنان زن رونمايي شد
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
آيا يك نفر هم پرسيد بانيان اصلي جريان برج جهان‌نما كجا بودند؟

نخستين مدل پوشش كاركنان زن با استفاده از طرح‌هاي سنتي و صنايع دستي هم‌زمان با آغاز هفته‌ي وحدت با حضور همسر رييس‌جمهور، وزير آموزش و پرورش، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، معاون صنايع دستي و جمعي از كاركنان اين سازمان در سالن اجلاس سران رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ صبح امروز (شنبه، هشتم اسفند‌ماه) در اين مراسم با تأكيد بر اين‌كه همه‌ي ما وظيفه داريم، حجاب را تبليغ كنيم، گفت: اكنون ميراث فرهنگي كشور در شرايط بسيار خوبي است و در دولت‌هاي نهم و دهم اتفاق‌هاي خوبي افتاده‌اند كه اصلا در گذشته رخ نداده بودند.

او در ادامه‌ي اين موضوع به وضعيت برج جهان‌نما در اصفهان اشاره و بيان كرد: سال 1374 نقشه‌ي اين برج طراحي شد و در سال 1383 در دولتي كه خود را فرهنگي مي‌دانست، اين برج ساخته شد؛ اما از سال 1382 اختلاف‌ها بالا گرفتند و مكاتبه با يونسكو آغاز شد؛ اما در اين هفت هشت‌سال، يك مورد مقاومت سنگين از سوي مسؤولان پيشين اين سازمان نديديم تا اين‌كه دولت جديد آمد.

بقايي اظهار داشت: آيا در اين مدت، يك نفر هم پرسش كرد كه بانيان اصلي اين جريان كجا بودند؟ ما حتا شنيده‌ايم، يكي از مسؤولان اين سازمان در دولت‌هاي پيشين ناظر ساخت اين برج بوده‌ است؛ اما دولت نهم اين موضوع را پي‌گيري كرد و خوشبختانه اين تخريب آغاز شده است و شاهد حضور نماينده‌ي يونسكو براي بازديد آن هستيم. در واقع، سنگي كه ديگران انداختند، دولت‌هاي نهم و دهم درآوردند.

وي ادامه داد: مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آن زمان خواب بودند؟ جالب است همان‌هايي كه سبب اين جريان شدند، اكنون اين سازمان را زير سؤال مي‌برند. ما از اين موارد زياد داريم، قضيه‌ي سد سيوند نيز يكي از اين نمونه‌هاست.

به گفته‌ي بقايي، ميراث فرهنگي به‌وسيله‌ي يك عده در طول تاريخ ابزار سياسي بوده و معتقدم در دوره‌ي جديد ميراث فرهنگي جايگاه واقعي خود را پيدا كرده است. در زمان رژيم شاهنشاهي نيز از اين ميراث فرهنگي براي تبليغ استفاده مي‌كردند. آيا تاريخ ايران واقعا از زمان هخامنشيان آغاز شده، پس سيلك و شهر سوخته چه مي‌شود، تاريخ ايران بسيار گسترده‌تر است.

وي با بيان اين‌كه ميراث فرهنگي ايران اكنون جايگاه رفيعي دارد، اظهار كرد: نهاد خانواده يكي از مباحث مهم در اين ميراث است كه بايد به آن بيش‌تر توجه كرد.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به اين مراسم، گفت: پس از ثبت حجاب اقوام ايراني اين كار با طراحي نخستين نمونه از لباس خانم‌هاي ايراني براي استفاده در محيط كار آغاز شد. به اين ترتيب، حركت براي اجرايي شدن فرهنگ حجاب به شكلي ديگر آغاز شده است. همه‌ي ما وظيفه داريم، حجاب را تبليغ كنيم و جابيندازيم. نهاد خانواده، ميراث فرهنگي و معنوي ماست. از اين بالاتر چه داريم؟ بايد به آن توجه ويژه‌اي نشان دهيم.

در ادامه‌ي اين مراسم، حاجي بابايي ـ وزير آموزش و پرورش ـ با بيان اين‌كه ابتدا به مباحثي درباره‌ي زن و جايگاه آن مي‌پردازد و در حاشيه به صنايع دستي اشاره مي‌كند، سخنان خود را اين‌گونه ادامه داد: خدا در هيچ جاي قرآن نفرموده كه هدايت فقط براي زن است يا مرد. خداوند هر كاري را انجام مي‌دهد، براساس عدالت است.

او پس از پرداختن به مسائل عدالت‌محوري قرآن درباره‌ي زن و مرد، تمدن ايراني اسلامي، عمليات‌هاي تروريستي و مسأله‌ي ريگي سخنان خود را اين‌گونه پايان داد: آيا ايران با اين تمدن نمي‌تواند براي خود پوشش تعريف كند؟ اين‌جا اصلا بحث حجاب نيست، حجاب مصداق است. اميدوارم وزارت آموزش و پرورش در بحث صنايع دستي و پوشش به‌عنوان يك ركن اصلي حضور يابد.

به گزارش ايسنا، مجتهد‌زاده ـ مشاور رييس‌جمهور و رييس مركز امور زنان و خانواده ـ با بيان اين‌كه با گذشت 30سال از انقلاب اسلامي شاهد حضور بين‌المللي زنان در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي هستيم، گفت: حجاب مجوز خروج زن از خانه است و زن مسلمان در خانه بايد عاطفه، امنيت و عشق را براي افراد خانواده داشته باشد.

وي بيان كرد: ملاحظه مي‌شود، در جوامع غيراسلامي استعمار با زن چه مي‌كند، آن‌ها با ترويج برهنگي ادعاي آزادي زن را دارند؛ ولي در قبال آن مي‌خواهند زن را استثمار جنسي كنند. اين امر به هم‌ريختگي بنيان خانواده و آسيب ديدن جامعه را مورد مي‌شود.

او اظهار داشت: حجاب، زن مسلمان را از تمام مسائل حفظ مي‌كند. در دموكرات‌ترين كشورها كه در تمام كنوانسيون‌هاي خود آموزش را حق همه مي‌دانند، دختراني را كه حجاب دارند، از آموزش محروم مي‌كنند. اين، وحشت آن‌ها را از زن مسلمان مي‌رساند. حجاب، آن‌ها را به زانو درآورده است.

وي ادامه داد: اكنون يكي از اهداف اصلي دشمنان براي از بين بردن كرامت و ارزش زن مسلمان، از بين بردن حجاب است و در تمام تبليغات آن‌ها اين موضوع ديده مي‌شود.

به گفته‌ي او، توجه دولت به اين فضيلت اجتماعي بسيار بالا بوده و يك شوراي فرهنگي عمومي براي طراحي مد و لباس تشكيل داده است و با توجه به هجمه‌هاي موجود بايد طراحي متناسب با مشاغل مختلف زنان شكل گيرد. اگر اين طرح‌ها با الهام از صنايع دستي باشد، در القاي هويت اسلامي سنتي و ديني ايران تأثير دارد.

مجتهد‌زاده افزود: ما به‌عنوان كشور متمدن اسلامي نبايد منتظر طراحي و ورود مد از ديگر كشورها باشيم، بلكه اين طراحي‌ها بايد در داخل و برگرفته از ارزش‌هاي اسلامي براي زن انجام شوند تا در برابر جنگ نرم نيز مقابله كنيم.

تهمينه دانيالي ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز در اين مراسم گفت: اين طرح برگرفته از پژوهش‌هاي يكي از طراحان و با هم‌فكري كارشناسان صنايع دستي بوده است كه دو رويكرد دارد؛ نخست آن‌كه به‌عنوان الگوي پوشش مي‌تواند حافظ ميراث معنوي و سنتي ما باشد، يعني آنچه براساس تهاجم فرهنگي از بين رفته است و دوم اين‌كه با اين طراحي مي‌توانيم در حوزه‌ي فرهنگ از اقلام صنايع‌ ديگر استفاده كنيم و الگويي براي ديگر سازمان‌ها باشيم.

وي اضافه كرد: شايد برخي، برپايي اين برنامه را به‌دنبال ثبت چادر بدانند. چادر پوشش و حجاب برتر است؛ اما بايد به فكر پوششي براي ديگر افراد كه در بخش‌هاي مختلف كار مي‌كنند هم باشيم. اگر قرار است، حضور زنان را مغتنم بشماريم، نياز داريم، چنين پوشش‌هايي با ارائه‌ي ميراث فرهنگي ايران و با الگو‌پذيري از ارزش‌ها و باور‌هاي سنتي و ديني ما ارائه شوند.

هم‌چنين غزالي ـ مدير اين طرح، پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه الزهرا (س) ـ با يادآوري تاريخ و پوشش ايران درباره‌ي اين طراحي توضيح‌هايي داد و گفت: اين پروژه از 15 آبان 1388 آغاز شد كه پس از مشاوره، نظرسنجي، پژوهش و مطالعه، اين لباس برگرفته از طراحي پوشاك زنان كردستان و ترمه طراحي شد. البته براي مردان نيز طرحي در نظر گرفته‌ايم كه در مرحله‌ي مطالعاتي بعدي اجرايي مي‌شود.

در پايان اين مراسم، با حضور همسر رييس‌جمهور، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزير آموزش و پرورش، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي و مشاور رييس‌جمهور در امور زنان، نخستين نمونه‌ي مدل طراحي‌شده براي كاركنان زن برگرفته از صنايع دستي رونمايي شد. هم‌چنين نمايشگاهي در حاشيه‌ي اين مراسم با ارائه‌ي نمونه‌هايي از پوشش‌هاي زنان ايراني ارائه برپا شده بود كه مورد بازديد مسؤولان قرار گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha