علي معلم گفت: فيلمسينمايي «آل» داستانپردازي صرف نيست و بر محور ژانر و سينما است و تلاش شده چنين تجربهاي در قالب تريلر باشد.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تهيهكنندهي سينما كه در نشست پرسش و پاسخ فيلم «آل» ساعاتي قبل در برج ميلاد سخن ميگفت، اين كار را تجربهاي جديد در سينماي ايران برشمرد و اظهار داشت: 80 درصد فيلم در يك كشور خارجي فيلمبرداري شد و تجربه مناسبي براي صنعت سينماي ايران محسوب ميشود.
وي با بيان اينكه سه نوع فيلم در سينماي ايران موجود است،خاطرنشان كرد: يك نوع فيلمهايي كه حرف مهم و موضوع سروصدا داري را دستمايه ميكنند كه اين فيلمها بيشترين بازتابها را در ميان مطبوعات به دنبال دارند. بعضي فيلمها هم متعلق به سينمايي هستند كه جريان توليد در آن حاكم است كه معمولا با كمترين بيننده مواجه هستند.
معلم در عين حال گفت: سينمايي هم ميانه است كه در چندسال اخير با كمتوجهي مواجه شده كه همهچيز در آن مهم است و قابليت سينمايي بودن را دارد و «آل» متعلق به اين سينماست، فيلمي كه با زبان سينمايي بيان ميشود.
بهرام بهراميان كارگردان اين فيلم هم حضورش در اين پروژه را مربوط به دوسال پيش دانست و يادآور شد: علي معلم از من دعوت كرد و فيلمنامه را خواندم و بعد از 17 بار بازنويسي در نهايت امير پوريا فيلمنامه نهايي را بازنويسي كرد و با سختكوشي دوستان اين فيلم ساخته شد. معتقدم اين محصول، حاصل كار دستهجمعي است.
وي علت انتخاب كشور ارمنستان براي فيلمبرداري را معماري جالب و متفاوت آن دانست.
مصطفي زماني بازيگر اصلي اين فيلم نيز با بيان اينكه «آل» اولين تجربه سينمايياش بوده است، تصريح كرد: با دوستي كه با كارگردان فيلم داشتم، توانستيم لحظات را با كمك هم دربياوريم و معتقدم «سينا» شخصيت بسيار سختي بود كه با تمام توان مقابل دوربين بودم و از بازي كردن دوري كردم.
زماني با بيان اينكه سعي كرده در انتخابهايش متفاوتبودن را رعايت كند، اظهار داشت: نقد برايم بسيارمهم است و سعي كردهام قدرت نقدپذيري را بالا ببرم تا از نقطهنظرات استفاده كنم.
آنا نعمتي ديگر بازيگر اين فيلم هم از حضورش در اين فيلم بسيار ابراز رضايت كرد و گفت: بعد از تكرار نقشها و سوژهها در سينما خوشحالم بازي و موقعيت متفاوتي را بازي كردم و الآن هم از ديدن فيلم بسيار هيجانزده شدم.
همايون ارشادي يكي ديگر از بازيگران فيلم «آل» با اشاره به مشكلات كار اظهار داشت: اگر اين فيلم در ايران ساخته ميشد، مشكلات زيادي به همراه داشت.حالا اين فيلم در كشور ديگري ساخته شده و قطعا با مشكلات زيادي روبهرو بوديم. اما معتقدم تجربه بزرگي براي سينماي ايران محسوب ميشود و بايد توجه داشت كه هميشه عدهاي از تجربه اول خوشحال نميشوند و در عين حال عدهاي هم هستند كه از كار خوششان ميآيد.
بهرام عظيمي نويسنده فيلمنامه نيز در اين جلسه گفت: از 20 سال پيش اين داستان در ذهنم بود و فكر نميكردم روزي آن را بنويسم و ساخته شود، از بچگي ميان دوستان به عنوان يك آدم ترسو و دلقك معروف بودم كه از هر دو وجه هم در كارهايم استفاده كردم.
وي افزود: با ديدن فيلم «شب بيستونهم» تحتتأثير قرار گرفتم و قصه 20 دقيقهاي نوشتم و به علي معلم پيشنهاد دادم آن را در قالب يك كار انيميشن بسازم كه ايشان با خواندن آن به من پيشنهاد دادند با بازنويسي فيلمنامه آن را به يك كار بلند تبديل كنم كه الآن از ديدن آن بسيار لذت بردم.
علي معلم در بخش ديگري از سخنانش به سابقه مطبوعاتياش اشاره كرد و گفت: من جزو موجودات دوزيست سينما هستم، اما بيشتر خودم را متعلق به مطبوعات ميدانم.
وي با انتقاد از فضاي در نظرگرفتهشده براي جلسه پرسش و پاسخ اذعان داشت: بايد مثل جشنوارههاي معتبر دنيا فضاي بيشتري در نظر گرفته ميشد تا همه عوامل فيلم بتوانند اينجا حاضر باشند. چراكه سينما يك كار فردي نيست و هيچكس نميتواند بگويد نقطه اول و دوم يك فيلم است. سينما كاري گروهي است و ما سعي كرديم توان گروه در حوزههاي مختلف به كار گرفته شود.
معلم در اعتراض به اعلامشدن پايان وقت جلسه گفت: ما سعي نكرديم مثل بعضي از دوستان نگاه اپوزوسيون بگيريم و به احترام دوستان رسانهاي با عوامل كامل به اين جلسه آمدهايم و برخلاف بعضيها كه به اين جلسات نميآيند، ما آمدهايم و جشنواره بايد اين احترام را به ما بگذارد تا جلسه ادامه پيدا كند و همه سوالات مطرح شود.
اين جلسه كه اجراي آن را حسين معززينيا برعهده داشت تا بيش از يكساعت ادامه پيدا كرد و هنگامه حميدزاده بازيگر، رضا حاجي درويش طراح صحنه، فرخ فدايي صدابردار، امير پوريا نويسنده نسخه نهايي فيلمنامه دربارهي تجربهي كار در اين پروژه سخن گفتند.
انتهاي پيام
نظرات