• دوشنبه / ۵ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8811-02245
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

خبرهايي از حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري

يکي از کتاب‌هاي نفيس و ارزشمند موجود در مجموعه‌ي سعدآباد کتاب سلاح‌ها و زره‌هاي ايراني (Arms and Armor from Iran) از عصر برنز تا پايان دوره‌ي قاجار به زبان لاتين است که در کتابخانه‌ي موزه‌ي نظامي نگهداري مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، غلام‌رضا رستم‌خاني ـ مسؤول موزه‌ي نظامي ـ درباره‌ي مؤلف اين کتاب، گفت: منوچهر مشتاق خراساني، کارشناس سلاح‌هاي سرد و گرم قديمي و از ايرانيان مقيم آلمان است که به‌مدت دوسال به پيشنهاد و خواست خود، در موزه‌ي نظامي به تحقيق، پژوهش و کارشناسي اشيا پرداخت و حاصل اين تلاش، کتابي ماندگار در زمينه‌ي سلاح‌ها و زره‌هاي ايراني از دوره‌ي برنز تا پايان قاجار است.

وي ادامه داد: کتاب سلاح‌ها و زره‌هاي ايراني به زبان لاتين و شامل 763 صفحه است. ناشر اين کتاب انتشارات Legat آلمان است.

پس از انتشار کتاب در آلمان، دو نسخه از آن توسط مؤلف به ايران فرستاده شد که يکي از نسخه‌ها در کتابخانه‌ي موزه‌ي نظامي به‌عنوان اثري ارزشمند و ماندگار نگهداري مي‌شود.

~.~.~.~.~.~.~

تدارك برگزاري تورآشناسازي خبرنگاراني كه با سازمان جهاني جهان‌گردي فعاليتي مستمر دارند، در دستور كار معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سيدرضا موسوي ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ گفت: درپي ديدار انجام‌شده با مسؤول بخش رسانه‌يي سازمان جهاني جهان‌گردي در نمايشگاه گردشگري فيتور اسپانيا، تصميم بر آن شد تا زمينه‌ي سفر هيأتي شامل خبرنگاران فعال در اين سازمان فراهم شود.

وي ادامه داد: بر مبناي مذاكره‌هاي انجام‌شده حدود 18 نفر از خبرنگاران رسانه‌هاي مكتوب و تصويري از كشورهاي مختلف از ايران ديدن خواهند كرد.

موسوي با بيان اين‌كه برگزاري تورهاي آشناسازي يكي از سياست‌هاي اصلي معاونت گردشگري كشور به‌شمار مي‌آيد، بيان كرد: با توجه به اين‌كه اصحاب رسانه از قشر بانفوذ جوامع به‌شمار مي‌آيند، بنابراين افزودن آگاهي آن‌ها از جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي كشور، تأثيرپذيري مخاطبان را درپي خواهد داشت.

وي كسب تجربه‌هاي ارزشمند و نيازسنجي صنعت گردشگري كشور را از ديگر نتايج حضور در اين نمايشگاه دانست و افزود: طراحي سيستم رزرواسيون اينترنتي، حضور قدرتمند هتل‌ها و ايرلاين‌ها در نمايشگاه سال آينده، فرستادن اقلام تبليغاتي كشور به مراكز مجري گردشگري كشورهاي مختلف و نيز تأكيد دوباره بر تبليغات و بازاريابي، از جمله تصميم‌هاي اخذشده حاصل از شركت در نمايشگاه فيتور اسپانيا بودند.

~.~.~.~.~.~.~

مدير کل ميراث‌ فرهنگي و گردشگري استان کرمانشاه از توقف ساخت‌وسازهاي اطراف معبد آناهيتا خبر داد و گفت: مصالحي که به آن مربوط باشد، جمع‌آوري خواهد شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اسدالله بيرانوند با بيان اين‌كه با توجه به قوانين و مقررات ميراث فرهنگي، با هر ساخت‌وسازي در حريم معبد آناهيتا برخورد خواهد شد، اظهار داشت: براساس پي‌گيري حقوقي موضوع از طريق مراجع قضايي استان، اكنون ساخت‌وسازي در حريم آثار تاريخي اين مجموعه‌ي ارزشمند انجام نمي‌شود.

به گفته‌ي او، بناي امامزاده‌اي که روي معبد آناهيتا قرار دارد، بخشي از اثر و محوطه‌ي تاريخي است و براي ثبت جهاني معبد مانع ايجاد نمي‌کند.

بيرانوند بيان كرد: با توجه به اين‌که هر سال فقط يک اثر در بخش ميراث تاريخي از هر کشوري براي ثبت در فهرست ميراث جهاني پذيرفته مي‌شود، پرونده‌هايي از ايران در نوبت قرار دارند، البته ما در حال آماده کردن پرونده‌ي ثبت جهاني معبد آناهيتا هستيم.

اداره‌ي اوقاف و امور خيريه‌ي استان كرمانشاه، آذرماه گذشته به‌منظور ايجاد سايه‌بان در کنار بناي امامزاده اقدام به نصب پايه‌هايي کرد که با توجه به ممنوع بودن هر ساخت‌وسازي در حريم آثار تاريخي از سوي يگان حفاظت ميراث فرهنگي، از ادامه‌ي آن جلوگيري شد و پرونده‌اي براي بررسي در دستگاه قضايي استان در حال پي‌گيري است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha