• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۷:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8810-16030

مدد با تشريح نحوه پرداخت نقدي يارانه: * مردم براساس اطلاعات پارسال طبقه‌بندي مي‌شوند * ارقام اعلام‌شده را نبايد با درآمدهاي امروز مقايسه كرد

رييس مركز آمار ايران امروز در نشستي خبري به سولات خبرنگاران درباره موضوعات مرتبط با هدفمندكردن يارانه‌ها پاسخ داد.

محمد مدد در پاسخ به سوالات خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مبني بر اينكه چرا در گفت‌وگو تلويزيوني خود اعلام كرد يارانه نقدي به خوشه سوم تعلق نمي‌گيرد در حالي كه براساس قانون مصوب مجلس يارانه بايد به همه افراد جامعه پرداخت شود گفت: اطلاعات مربوط به طرح پرداخت نقدي يارانه‌ها از يك سال پيش در حال جمع‌آوري است و براساس فرض آن زمان، دولت قرار بود يارانه به هفت دهك پرداخت شود و سه دهك پر درآمد جامعه از كمك‌هاي غير نقدي و تامين اجتماعي برخوردار شوند.

وي افزود: با توجه به اينكه قانونگذار قيد هفت دهك را از لايحه حذف كرد،‌ همان طور كه سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي نيز اعلام كرده طرح پرداخت نقدي يارانه‌هاي ابتدا با 70 درصد جامعه شروع مي‌شود. بعد همه افراد را پوشش خواهد داد.

او با بيان اينكه زمان تحت پوشش قرار گرفتن سه دهك پر درآمد را كارگروه تحول اقتصادي تعيين مي‌كند افزود: دولت با توجه مصوبه مجلس در حال برنامه ريزي است تا يارانه نقدي به خوشه سوم نيز پرداخت كند اما قرار بر اين است كه اين موضوع در دولت به تصويب رسيده و اعلام شود.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا بر اساس خوشه بندي مركز آمار خانواده‌اي با درآمد 788 هزار تومان در خوشه سوم قرار گرفته در حالي كه نتيجه طرح هزينه درآمد خانوار نشان مي‌دهد كه هزينه متوسط يك خانوار شهري در سال گذشته 785 هزار تومان بوده است. اظهار كرد: اطلاعات مربوط به طرح اطلاعات اقتصادي خانوار با احتساب درآمد سه ماه اول سال 87 جمع‌آوري شده است بنابراين مردم بر اساس همان اطلاعات طبقه بندي شدند و نبايد ارقام اعلام شده درباره درآمد يا هزينه با درآمد امروز خود مقايسه كنند.

وي افزود: از آنجا كه نمي‌توان اطلاعات 70 ميليون نفر را دوباره با توزيع فرم‌هاي جديد جمع آوري كرد همان اطلاعات قبلي مورد استناد است ضمن اينكه طبقه بندي مردم در طول اين مدت تغيير نكرده و خوشه‌ها با يك نسبت حركت مي‌كند.

او ادامه داد: همين طبقه بندي براي سال اول اجراي طرح استفاده مي‌شود اما با اجراي دور اول پرداخت يارانه‌ها، اطلاعات به روز مي‌شود و مي‌توان گفت در شش ماهه دوم سال آينده اطلاعات به روزرساني شده است.

رييس مركز آمار ايران با تاكيد بر اينكه اطلاعات موجود در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار مربوط به هزينه‌ها و درآمد خانواده‌ها مربوط به سال گذشته است گفت:‌ الان دوسال از زمان جمع‌آوري اطلاعات گذشته است و مردم بايد خوشه بندي ما را با اطلاعات همان سال خود مقايسه كنند ضمن اين كه ما اطلاعات موجود را خودمان پيدا نكرده‌ايم بلكه از مردم خواسته‌ايم ميزان درآمد و مستندات خود را براي دارايي شان اعلام كنند و ما فقط اين اطلاعات را كنترل كرديم.

وي با بيان اينكه در مدل طراحي شده براي طبيق ميزان دارايي افراد و درآمد آنها از پنج پارامتر اعضاي خانوار، ‌ملك، ‌خودرو، وام و ميزان تحصيلات استفاده شده است گفت:‌ ما بر اساس تجزيه و تحليل ارزش اين پارامترها ميزان درآمد خانوار را محاسبه كرده و با درآمد اظهار شده توسط فرد كنترل كرديم كه در صورت عدم تطابق علت آن به همراه مستندات در پايگاه اطلاع رساني به هنگام مراجعه فرد براي تاييد اطلاعات اعلام مي‌شود.

مدد با تاكيد بر اينكه نحوه پرداخت يارانه ها به خوشه ها توسط كارگروه تحول اقتصادي گفت: درموردي كه افراد در مرز بين دو خوشه قرار گرفته‌اند نيز نتايجي بدست آمده كه پنج شبنه در كميسون تحول اقتصادي اعلام و تصميم نهايي در مورد آن ها اختصاص مي‌شود.

رييس مركز ايران در پايان با بيان اينكه تصميم در مورد پرداخت يارانه به خوشه سوم بر عهده كارگروه تحول اقتصادي است گفت: آنچه برعهده مركز آمار بود خوشه بندي افراد بود كه انجام شد. بنابراين تصميمات ديگر از عهده مركز آمار خارج است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha