• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8810-16005

رئيس مركز آمار ايران تشريح كرد: جزئيات مرحله دوم طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار‌هاي كشور

رئيس مركز آمار ايران تشريح كرد:
جزئيات مرحله دوم طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار‌هاي كشور

رئيس مركز آمار ايران امروز در نشستي خبري جزئيات مرحله دوم طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار‌هاي كشور را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمد مدد با بيان اين كه بر اساس اطلاعات جمع‌آوري شده در مردادماه سال گذشته از طريق توزيع فرم‌ها اطلاعات 61ميليون و 107هزار 796 نفر بدون احتساب خانوار‌هاي نظامي و افرادي كه هويت آن‌ها تاييد نشده است، جمع‌آوري شد كه از اين تعداد 11 ميليون 823 هزار 422 خانوار شهري و 5 ميليون 226 هزار و 155 خانوار روستايي بودند.

او با اشاره به اين كه صحت داده‌هاي جمع‌آوري شده در اين طرح با پايگاه‌هاي اطلاعاتي سازمان ثبت احوال، راهور ناجا، كاركنان دولت، ‌بانك مركزي، سامانه املاك، ‌كميته امداد خميني (ره)، سازمان بهزيستي، سهام عدالت، سازمان بيمه خدمات درماني‌، ‌وزارت تعاون (مسكن مهر)،‌ وزارت‌آموزش و پرورش، سازمان بازنشستگي كشور و سازمان تامين اجتماعي تطبيق داده شده است گفت: نتايج راستي‌آزمايي نشان مي‌دهد كه اطلاعات هويتي افراد 6/99 درصد،‌ اطلاعات مربوط سطح تحصيلات 85 درصد،‌ اطلاعات درباره اظهار بيكاري افراد خانوار، 70 درصد اطلاعات مربوط مالكيت خودرو، 80 درصد، اطلاعات مربوط به وام‌ها بانكي، 90 درصد اطلاعات مربوط به اجاره‌نشيني و 90 درصد و اطلاعات مربوط به افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي 97 درصد صحيح بوده است.

وي با اشاره به اين كه نتايج مقايسه با پايگاه‌ها مورد بررسي نشان داد كه درآمد 30درصد خانوارهاي كمتر از درآمد راستي آزمايي بوده است گفت: در اين گونه موارد راستي‌آزمايي شده جايگزين درآمد اظهار شده توسط خانوارها شد و در مراحل بعدي از خانوار درخواست مي‌شود كه آن را تاييد يا به روش‌هاي اعلام شده اعتراض خود را بيان كند.

او افزود: بررسي‌هاي نشان داد كه بسياري از اين مغايرت‌ها در حدي نبود كه به تغيير خوشه خانوار منجر شود؛ به طوريكه در نهايت 5/15 درصد خانوارها تغيير يافت.

مدد در ادامه با بيان اين كه درآمد تمام اعضاي خانوار با هم جمع و بر تعداد اعضا تقسيم شد و در مرحله بعد خانوارها بر اساس درآمد سرانه از كمترين به بيش‌ترين مرتب شدند گفت: نتايج خوشه‌بندي نشان مي‌دهد كه 6 ميليون 822 هزار 900 خانوار با جمعيت 22ميليون 408هزار 864 نفر در خوشه اول شامل 40 درصد جامعه، خوشه دوم با 5 ميليون 111 هزار و 945 خانوار و جمعيت 17 ميليون 672 هزار و 698 نفر شامل 30 درصد بعدي و خوشه سوم با 5 ميليون و 114 هزار و 739 خانوار و جمعيت 14 ميليون 26 هزار و 234 نفر شامل 30 درصد بعدي جامعه است.

رئيس مركز آمار با بيان اين كه نتايج راستي‌آزمايي و طبقه‌بندي خانوارها در قالب سه خوشه درآمدي براي اطلاع شركت‌كنندگان در مرحله اول اجراي طرح، از طريق پايگاه اطلاع‌رساني مركز آمار ايران به آدرس WWW.AMAR.ORG.IR از تاريخ سوم بهمن‌ماه قابل مشاهده است گفت: اطمينان صحت اطلاعات اهميت ويژه دارد و سعي بر آن است تا تمهيداتي ايجاد شود كه اصلاح آن دسته از اطلاعات خانوار كه داراي خطاست امكان‌پذير شود.

مدد افزود: اصلاح اطلاعات فقط در زمان‌هاي اعلام شده براي خانوارهاي معين امكان‌پذير است، بنابراين اگر كسي در غير از زمان اعلام شده به اين پايگاه مراجعه كند، نخواهد توانست به اطلاعات خود دست پيدا كند.

او ادامه داد: خانوارهاي يك و دو نفره از سوم تا پنجم بهمن‌ماه، ‌خانوارهاي سه نفره از ششم تا هشتم بهمن‌ماه، ‌خانوارهاي چهار نفره از نهم تا يازدهم، خانوارهاي پنج نفره و بيش‌تر از دوازدهم تا چهاردهم و خانوارهايي كه بر اساس اين زمانبندي موفق به اين مراجعه نشده‌اند مي‌توانند از پانزدهم تا بيست و دوم اطلاعات خود را در پايگاه اطلاع‌رساني اعلام شده تاييد يا اصلاح كنند.

مدد با تاكيد بر اين كه براي ورود سامانه اطلاع‌رساني ضروري است و همه اطلاعات درخواست شده اعم از كد رهگيري، كد ملي سرپرست خانوار، ‌تعداد اعضا خانوار و عبارت حرفي - عددي به طور كامل وارد شود گفت: كساني كه به اينترنت دسترسي ندارند، مي‌توانند از طريق 9500 دفتر ICT روستايي و يا دفاتر پست در شهرها به اصلاح يا تاييد اطلاعات خود اقدام كنند. ضمن اين كه هزينه خدمات پستي به اين منظور در روستاها رايگان است.

او استفاده از سيستم پيامك را روشي ديگر براي اطلاع از خوشه خانوار اعلام و خاطر نشان كرد: با ارسال شماره ملي سرپرست خانوار به شماره 300000 مي‌توان از خوشه خانوار مطلع شد. اگر خانوار به نتيجه آن اعتراض داشته بايد از طريق پايگاه اطلاع‌رساني مركز آمار ايران براي ثبت اعتراض و اقدام بعدي عمل كند يا در ارديبهشت‌ماه سال آينده به پايگاه‌هاي آماري مشخص مراجعه كند.

رئيس مركز آمار ايران افزود: علاوه بر اين روش‌ها‌، ‌امكان اطلاع‌رساني از طريق تمام تلفن گويا به شماره 8587-021 براي استان‌هاي آذربايجان غربي، كرمانشاه، كرمان، ‌سيستان و بلوچستان، ‌كردستان،چهار محال و بختياري، ‌لرستان، ‌ايلام، كهكيلويه و بوير احمر، ‌هرمزگان، ‌اردبيل، ‌خراسان شمالي، خراسان جنوبي، گلستان، همدان و خوزستان فراهم شده است.

وي با بيان اين كه درصورت اصلاح اطلاعات و يا تغيير وضعيت خانوارها امكان ثبت اين تغييرات پس از ارديبهشت‌ماه سال آينده امكان‌پذير است گفت: كساني كه تاكنون فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر نكرده‌اند، مي‌توانند از آن هم زمان مراجعه و اطلاعات خود را ثبت كنند تا خوشه‌بندي جديد انجام شود، ضمن اين كه يارانه پرداختي به همه افراد از زمان شروع طرح خواهد بود، بنابراين تاخير در ثبت اطلاعات حقي از كسي ضايع نخواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha