• شنبه / ۲۶ دی ۱۳۸۸ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-13749
  • خبرنگار : 71021

گلپايگاني: همان سياست‌هاي 20ساله در بعثه‌ي مقام معظم رهبري اجرا مي‌شوند قاضي‌عسكر: تنش‌هاي ميان ايران و عربستان تاكنون بر حج تأثيرگذار نبوده‌اند

گلپايگاني: همان سياست‌هاي 20ساله در بعثه‌ي مقام معظم رهبري اجرا مي‌شوند
قاضي‌عسكر: تنش‌هاي ميان ايران و عربستان تاكنون بر حج تأثيرگذار نبوده‌اند

مراسم توديع و معارفه‌ي نمايندگان پيشين و جديد ولي فقيه در امور حج و زيارت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني ـ رييس دفتر مقام معظم رهبري ـ، برخي نمايندگان بيوت مراجع تقليد، رؤساي سازمان حج و زيارت در دوران 20سال مسؤوليت آيت‌الله ري‌شهري، مديران حج و زيارت استان‌ها و روحاني‌هاي كاروان‌ها امروز (شنبه، 26‌ دي‌ماه) در سازمان حج و زيارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني‌ در اين مراسم، پس از خواندن متن حكم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر، بيان كرد: اين مراسم نه توديع است و نه معارفه، بلكه جابه‌جايي يك سنگر است و اگرچه سخت است در حضور آيت‌الله ري‌شهري اين چنين صحبت كنم، اما بايد بگويم، او از چهره‌هاي ارزنده و ممتاز امروز كشور است و آشنايي ما به 50سال پيش و دوران طلبگي در مدرسه‌ي مرحوم گلپايگاني در شهر قم برمي‌گردد.

او با اشاره به ويژگي‌هاي اخلاقي آيت‌الله ري‌شهري، گفت: ايشان داماد مرحوم آيت‌الله مشكيني هستند كه در شخصيت علمي آيت‌الله ‌ري‌شهري بسيار مؤثر بودند. جالب است كه آقاي ري‌شهري حتا با پذيرفتن مسؤوليت‌هاي سنگين قضايي و دولتي در دوراني مانند رسيدگي به احكام كودتاي «نوژه»، هرگز از تأليف‌ها و تحقيق‌هاي علمي خود دست برنداشتند.

وي با انتقاد از نام كودتاي «نوژه»، توضيح داد: «نوژه» نام يك شهيد است كه بر اين كودتا گذاشته‌اند و نام بردن اين كودتا به اسم يك شهيد اصلا خوب نيست. ري‌شهري در جمع كردن اين موضوع حساس و مهم، نقشي اثرگذار و خدمات ارزنده‌اي داشت و بعدها در جمع‌آوري فتنه‌هاي ديگر، نقش اثرگذاري را اجرا كرد. وقتي فردي چنين مسؤوليت‌هايي دارد و هم‌زمان تحقيقات علمي ارزشمندي را انجام مي‌دهد، بايد به‌عنوان شخصيت برجسته از آن ياد شود. نام ري‌شهري در كنار ديگر محدثان قم قرار دارد.

گلپايگاني به بخشي از حكم مقام معظم رهبري براي نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت با موضوع حج اشاره كرد و اظهار داشت: نقشي كه حج در معرفي انقلاب اسلامي در سراسر جهان داشته، بسيار قابل توجه است. درحالي‌كه حدود دوميليون نفر در يك نقطه‌ي خاص جمع مي‌شوند، مديريت رساندن پيام اين نظام و انقلاب در آن شرايط حساس با تمام محدوديت‌هايي كه ايجاد مي‌كنند و وجود دارند، بسيار بااهميت است.

او ادامه داد: يقين دارم، همان سياست‌ها و تدابيري كه در 20سال گذشته توسط آيت‌الله ري‌شهري در بعثه‌ي مقام معظم رهبري اجرا شده‌اند، به‌دست خلف صالح ايشان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين قاضي‌عسكر اجرا خواهند شد.

گلپايگاني در ادامه با اشاره به دانش‌نامه‌ي امام حسين (ع) به تأليف آيت‌الله ري‌شهري و ضرروت مطالعه‌ي آن، به اتفاق‌هايي كه در روز عاشورا امسال رخ دادند، پرداخت و گفت: خدا اين عده را لعنت كند كه در روز عاشورا به چنين اعمالي دست زدند و هرگز شفاعت پيغمبر (ص) و امام حسين (ع) نصيب آن‌ها نشود. مردم ما حاضرند، همه‌چيز خود را براي امام حسين (ع) فدا كنند. ملت ما امام حسيني (ع) است.

وي سخنان خود را اين‌گونه ادامه داد: ‌امروز راه روشن است. در فتنه، هوا غبارآلود مي‌شود و اين راه را كسي تشخيص نمي‌دهد. اميرمؤمنان (ع) در زمان جنگ جمل فرمودند، حق را بشناس تا اهلش را بشناسي. اكنون هم معيار همين است. مقام معظم رهبري نيز در سخنان اخير خود فرمودند كه معيار قانون است و قانون بايد حاكم باشد. افكار، نوشته‌ها، گفته‌ها و كردار افراد را بايد با قانون، معيار بگذاريم و اگر همين اجرا شود، تكليف روشن است.

رييس دفتر مقام معظم رهبري با اين دعا كه خدا ما را از فتنه‌هاي آخر زمان محفوظ بدارد، به خصوصيات و تجربه‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر پرداخت و گفت: مقام معظم رهبري تأكيد دارند كه همان سياست‌ها در اين بعثه اجرا شوند. آدم‌هاي زيادي براي بحث و پرسش به اين مكان مراجعه مي‌كنند. بنابراين افراد صفر كيلومتر نمي‌توانند اين‌جا را اداره كنند.

وي افزود: خبر دارم كه برخي مراجع تقليد از استعفاي آيت‌الله ري‌شهري اظهار تأسف كردند. من عرض مي‌كنم، ان‌شاءالله چنين نخواهد نشد و اين بعثه و سازمان حج و زيارت كه در سال‌هاي اخير به توفيق‌هاي زيادي دست پيدا كرده است، راه خود را هم‌چنان ادامه مي‌دهد.

در ادامه‌ي اين مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي كه در زمان مسؤوليت‌هاي خود انجام داده است، گفت: از سال 1367 تا كنون هفت دوره‌ي سه‌ساله از مقام معظم رهبري حكم گرفته‌ام و پنج‌سال با عنايت ايشان در اصفهان نماز جمعه را به‌پا مي‌داشتم. اميدوارم اين شايستگي را خدا عنايت كند تا در عمر باقي‌مانده، مسير پيروي از رهبري را ادامه دهم.

وي ادامه داد:‌ هرگز دنبال گرايش‌هاي سياسي نبوده‌ام و كارهاي فرهنگي را پي مي‌گرفتم. از سال 1370 تا كنون كه دوران طلايي براي من بوده است، در كنار آيت‌الله ري‌شهري درس‌هاي فراواني آموخته‌ام.

او به توضيح ويژگي‌هاي اخلاقي و كاري آيت‌الله ري‌شهري پرداخت و اظهار كرد: تأسف مي‌خورم، تا زماني كه اين شخصيت‌هاي ارزنده زنده‌اند، مردم آن‌ها را نمي‌شناسند. ايشان از سال 1370 تا كنون كه بحران‌هاي زيادي در مقوله‌ي حج وجود داشته‌، اين بخش را مديريت كرده‌اند و تاكنون حج از نظر سياسي با كم‌ترين مشكل مواجه بوده است و تنش‌هاي ميان دو كشور بر حج تأثيرگذار نبوده‌اند.

وي گفت: شايد براي مردم عجيب باشد كه بدانند، آيت‌الله ري‌شهري 20سال سنگين‌ترين مسؤوليت را براي برگزاري حج برعهده داشتند؛ اما در پايان سفر حج، هزينه‌ي خود را مي‌پرداختند.

قاضي‌عسكر با بيان اين‌كه 800 اثر فرهنگي در زمينه‌ي حج، زيارت و عتبات با نظارت آيت‌الله ري‌شهري توليد شده‌ند و 100 اثر ديگر در حال انتشارند، بيان كرد: 23هزار صفحه‌ي علمي در قالب نشريات به جامعه ارائه كرده‌ايم و 211 كتاب با بيش از 500 جلد و 17 زبان در اين زمينه‌ها ترجمه شده كه از خدمات فرهنگي دوران تأثيرگذار نماينده‌ي پيشين ولي فقيه در امور حج و زيارت بوده‌اند.

او ادامه داد:‌ از استعفاي آيت‌الله ري‌شهري متأسف شدم؛ اما پس از آن‌كه نظر مقام معظم رهبري آمد، با تمام وجود مسؤوليت را پذيرفتم و تمام وقت خود را در اين حوزه صرف مي‌كنم؛ اما به‌تنهايي نمي‌توانم و دست ياري به سمت شخصيت‌هاي ارزشمند و برجسته دراز مي‌كنم. اميدوارم با كمك ايشان افكار بلند و نوراني مقام معظم رهبري در حج و زيارت محقق شوند.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: وقتي خبر استعفاي آيت‌الله ري‌شهري منتشر شد، برخي مراجع تقليد متأثر شده بودند؛ اما وقتي فهميدند، راه ايشان توسط من قرار است، ادامه يابد، خوشحال شدند و امروز نمايندگان تمام بيوت مراجع اعظام در اين مراسم حضور دارند.

در ادامه‌ي اين مراسم، علي ليالي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را براي تقدير از زحمات آيت‌الله ري‌شهري و تبريك براي انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر خواند و گفت: آقاي حسيني به‌دليل سفري كه به تركيه داشت، نتوانست در اين مراسم حضور يابد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله سبحاني ـ يكي از مراجع تقليد ـ نيز پيامي به اين مراسم فرستاده بود. هم‌چنين فيلم كوتاهي از كارنامه‌ي 20ساله‌ي آيت‌الله ري‌شهري در بعثه‌ي مقام معظم رهبري و اتفاق‌هايي كه از سال 1370 تا كنون در حوزه‌ي حج و زيارت رخ داده‌اند، در اين مراسم پخش شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha