• شنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-09441

معاون رييس‌جمهور: براي جهاني شدن بايد به ظرفيت‌هاي جاده‌ي ابريشم اتكايي ويژه داشته باشيم سفر ماركوپولو در جاده‌ي ابريشم براي علم كردن غرب در مقابل شرق بود

معاون رييس‌جمهور:
براي جهاني شدن بايد به ظرفيت‌هاي جاده‌ي ابريشم اتكايي ويژه داشته باشيم
سفر ماركوپولو در جاده‌ي ابريشم براي علم كردن غرب در مقابل شرق بود

جشنواره‌ي بين‌المللي راه ابريشم صبح امروز با حضور نماينده‌اي از سفارت تركيه در سالن اجتماعات وزارت كار و امور اجتماعي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جشنواره‌ي بين‌المللي راه ابريشم كه با استقبال اندك سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي دعوت‌شده روبه‌رو شده بود، امروز با حضور حميد بقايي ـ معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ افتتاح شد.

بقايي در سخنراني افتتاحيه‌ي اين جشنواره، جاده‌ي ابريشم را يكي از اصلي‌ترين محورهاي توسعه‌ي گردشگري كشور دانست و گفت: شايد تا به‌حال ايران بيش‌تر از نگاه ميراث فرهنگي، ويژگي‌هاي جاده‌ي ابريشم را مورد نظر قرار داده و به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي گردشگري آن چندان نپرداخته كه اين موضوع، ايراد و اشكالي اساسي است.

وي با اشاره به ارتباط كشورهاي قرارگرفته در مسير جاده‌ي ابريشم از دوهزار سال پيش تا به‌حال، بيان كرد: وجود جنگ‌هاي داخلي در طول دوران‌هاي مختلف هيچ‌گاه سبب از بين رفتن ارتباط مردم جاده‌ي ابريشم نشده و شايد به همين دليل است كه بايد بگوييم، پيوند گذشته، حال و آينده يكي از ويژگي‌هاي مهم اين جاده است.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به موضوع جهاني شدن، يادآور شد: اگر بخواهيم پشتوانه‌اي محكم و استوار براي موضوع جهاني شدن ايران فراهم كنيم، بايد به ظرفيت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جاده‌ي ابريشم اتكايي ويژه داشته باشيم.

بقايي ادامه داد: در دنياي امروز كه مردم جهان تمايل زيادي براي يكسان شدن و يكپارچگي دارند، بازتعريف و احياي جاده‌ي ابريشم به‌عنوان يكي از مستندات تاريخي ارتباطات بشر بايد مورد توجه قرار گيرد. همين امر، پايه‌اي است كه ما مي‌توانيم براساس آن اثبات كنيم، بشريت بايد به سمت وحدت برود.

وي اظهار داشت: دولت‌هاي غربي تلاش مي‌كنند، از موضوع تمايل انسان‌ها به وحدت و يكپارچگي كه تقدير الهي است، به نفع خود استفاده كنند. در زمان پيش هم با دانشي كه از مشرق‌زمين به‌دست آوردند، به سلطه‌گرايي، تصرف و مستعمره گرفتن كشورهاي مختلف رو آوردند و اكنون نيز تلاش مي‌كنند، از اين تقدير الهي به نفع خود استفاده كنند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به كشف سكه‌هايي چيني در جزيره‌ي كيش، بيان كرد: دامنه‌ي ارتباطات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ايران با ديگر ملت‌ها بسيار زياد بوده است و پيدا شدن چنين كشف‌هايي اين فرضيه و تئوري را اثبات مي‌كند.

بقايي يكي از چالش‌هاي مهم در حوزه‌ي گردشگري را ضعف نرم‌افزاري اين صنعت دانست و گفت: من معتقدم، براي گردشگري فرهنگي كه اصلي‌ترين راه‌كار توسعه‌ي اين صنعت در ايران دانسته شده است، بايد يك موضوع و بستر جدي تعريف كنيم كه پرداختن به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي گردشگري جاده‌ي ابريشم، اين بستر اصلي مي‌تواند باشد.

او با اشاره به ضعف تبليغاتي و آگاهي مردم كشور از جاده‌ي ابريشم و ابعاد و گستره‌ي آن، اظهار كرد: متأسفانه اكنون فقط برخي پژوهش‌گران، دانشجويان و نخبگان ايراني درباره‌ي جاده‌ي ابريشم اطلاعات دارند و مردم داخلي از جزييات اين جاده چيزي نمي‌دانند.

وي ادامه داد: درحالي‌كه استان‌هاي مختلفي از جمله زنجان، تهران، خراسان رضوي، بوشهر، اصفهان، همدان و ... در مسير جاده‌ي ابريشم قرار گرفته‌اند، بايد پرداختن به ظرفيت‌هاي تاريخي و احياي آن‌ها را در راستاي توسعه‌ي گردشگري در دستور كار قرار دهيم.

معاون رييس‌جمهور با بيان اين‌كه در سازمان جهاني جهان‌گردي موضوع احياي جاده‌ي ابريشم به‌طور جدي مطرح شده است، گفت: مركز پژوهشي جاده‌ي ابريشم كه در تاشكند ازبكستان قرار گرفته است، در برخي پژوهش‌هاي خود، ايران را در اين جاده حذف كرده و آن را تعريف نكرده بود. ما تلاش كرديم، با مذاكره‌ها و گفت‌وگوهايي كه انجام داديم، ايران را در مركز مطالعات سازمان جهاني جهان‌گردي و در مسير مطالعات جاده‌ي ابريشم تثبيت كنيم.

بقايي با سياسي دانستن جاده‌ي ابريشم و بي‌نظير بودن آن در جهان، تأكيد كرد: اين جاده علاوه بر ويژگي‌هاي فرهنگي، تجاري و اقتصادي، يكي از سياسي‌ترين جاده‌هاي جهاني است كه سفر ماركوپولو هم كه شايد يك سفر سياسي و حتا يك سفر جاسوسي بوده، در اين مسير اتفاق افتاده است، براي اين‌كه غرب را در مقابل شرق علم كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به قرار گرفتن بخش عمده‌اي از مسير زيارتي ايران در جاده‌ي ابريشم، اضافه كرد: پرداختن به ظرفيت‌هاي تاريخي و گردشگري جاده‌ي ابريشم همه‌ي نيازها و برنامه‌هاي تدوين‌شده را در عرصه‌ي گردشگري تأمين مي‌كند، ضمن اين‌كه ما با پرداختن به اين جاده، مرزهاي فرهنگي ايران را توسعه مي‌دهيم.

بقايي هم‌چنين نمايشگاه جانبي جشنواره‌ي بين‌المللي راه ابريشم را افتتاح كرد. اين جشنواره‌ي بين‌المللي قرار است، بعدازظهر امروز با چهار نشست علمي و پژوهشي و با حضور استاداني مانند دكتر تكميل همايون، پروفسور شاه‌بنده، مهندس فرهنگي، پروفسور كردواني، دكتر طالبيان، مهندس امري كاظمي، دكتر كامران رحيم‌اف، مهندس رنجبر، دكتر جعفري‌مذهب، دكتر حشمتي‌پور، دكتر شروين وكيلي و محمدعلي اينانلو ادامه يابد.

مرادي ـ از اعضاي دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي جاده‌ي ابريشم ـ در گفت‌وگويي كوتاه با خبرنگار ايسنا درباره‌ي استقبال اندك سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي از اين جشنواره‌ي بين‌المللي، گفت: قرار بود، 11 سفير و نماينده‌ي آن‌ها در اين جشنواره شركت كنند كه متأسفانه بدقولي كردند و فقط نماينده‌اي از سفارت تركيه در اين جشنواره حضور يافته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha