• سه‌شنبه / ۱ دی ۱۳۸۸ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-00704
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

متن منشور كوروش با حضور رييس‌جمهور ثبت ملي مي‌شود

متن منشور كوروش با حضور رييس‌جمهور ثبت ملي مي‌شود

معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ثبت ملي متن منشور كوروش با حضور رييس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت در استان فارس خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حميد بقايي گفت: يكي از برنامه‌هاي مهم و شاخص سفر استاني هيأت دولت به فارس، ثبت ملي متن منشور كوروش به‌عنوان نخستين سند حقوق بشر در فهرست ميراث معنوي ايران است. متن اين سند فردا در مراسمي ثبت ملي مي‌شود.

وي با اشاره به تشكيل ستاد وي‍ژه و كميته‌هاي تخصصي براي ورود، نگهداري و نمايش منشور كوروش در ايران همراه ديگر برنامه‌هاي علمي و فرهنگي، ادامه داد: ثبت ملي منشور كوروش را در آستانه‌ي ورود اين كتيبه‌ي استوانه‌يي ارزشمند به ايران به فال نيك مي‌گيريم و بار ديگر به همه‌ي جهانيان اين پيام روشن را مي‌دهيم كه ما ايرانيان بنيان‌گذار حقوق بشر در جهان بوده‌ايم و دوهزار سال پيش از رهبراني هم‌چون آبراهام لينكلن، سند دموكراسي، آزادگي، نفي بردگي و استثمار را براي جهانيان تدوين كرديم.

معاون رييس‌جمهور منشور كوروش را كهن‌ترين سند مكتوب با ادبياتي تأثيرگذار درباره‌ي عدالت و مراعات حقوق انسان‌ها دانست و بيان كرد: در زماني كه بسياري از الواح مكتوب باقي‌مانده، از جنگ‌افروزي و تضييع حقوق انسان‌ها در سراسر گيتي خبر مي‌دهد، ايرانيان در اوج قدرت پيام صلح و دوستي، انسانيت و عدالت، نوع‌دوستي، احترام به ابناء بشر و اقوام و اديان را به جهانيان هديه مي‌كنند.

بقايي اظهار داشت: منشور كورش در دوراني نوشته و ساخته شد كه جهان مالامال از جنگ، بردگي و اسارت و ظلم صاحبان قدرت و دارايي بر ضعفا بود و اين نخستين بيانيه‌ي حقوق بشر ارمغاني از ملت و دولت‌مردان ايران براي جهاني است كه از جنگ و خشونت، جنگ، تبعيض و بي‌عدالتي رنج مي‌برده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ثبت اين اثر معنوي و نمايش منشور كوروش در آينده‌ي نزديك را فرصتي دوباره و ارزشمند براي تكرار پيام صلح و دوستي ايران و ايرانيان براي جهانيان دانست و گفت: برنامه‌هاي ويژه‌اي براي تحقق اين منظور و تبيين جايگاه ميراث ايران و نقش تعيين‌كننده‌ي آن در تاريخ و حيات بشري تدارك ديده شده است كه در آستانه‌ي ورود منشور كوروش به ايران در ايام نمايش عمومي و پس از آن اجرا خواهد شد.

منشور حقوق بشر كوروش كه با نام استوانه‌ي كوروش نيز شناخته مي‌شود، از جنس سفال است و در سال 539 پيش از ميلاد ساخته شده است. دورتادور اين استوانه‌ي سفالين كه 23 سانتي‌متر طول و 11 سانتي‌متر عرض دارد، در حدود 40 خط به زبان ميخي بابلي، فرمان‌هاي كوروش حك شده است. منشور كوروش به‌عنوان نخستين منشور حقوق بشر شناخته مي‌شود و در سال 1971 ميلادي، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمي منتشر كرد. بدلي از اين منشور نيز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نيويورك نگهداري مي‌شود.

براساس توافق‌ها ميان سازمان ميراث فرهنگي و موزه‌ي بريتانيا، منشور كوروش 16 ژانويه 2010 مصادف با 26 دي‌ماه سال جاري به ايران منتقل و براي مدت چهارماه در موزه‌ي ملي ايران به‌نمايش گذاشته مي‌شود. هم‌چنين فعاليت‌هاي علمي ـ فرهنگي درباره‌ي مسائل باستان‌شناسي در حاشيه‌ي نمايش اين شيء تاريخي ارزشمند تدارک ديده شده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha