• دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8809-08708

كاهش4500كشته و50هزار مجروح با نصب ترمزABS رييس راهورناجا خبرداد: توقف شماره‌گذاري «پژو405»،«روآ» و«ال90» مردم از خريد خودروهاي فاقد ترمز ضد قفل خودداري كنند

كاهش4500كشته و50هزار مجروح با نصب ترمزABS
رييس راهورناجا خبرداد:
توقف شماره‌گذاري «پژو405»،«روآ» و«ال90»
مردم از خريد خودروهاي فاقد ترمز ضد قفل خودداري كنند

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از توقف شماره‌گذاري خودروهاي «پژو 405»، «روآ» و يك مدل «ال 90» خبر داد.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسكندر مومني روز دوشنبه با اشاره به مصوبه دولت در شهريورماه سال گذشته كه شماره‌گذاري تمامي خودروهاي توليدي و وارداتي فاقد ترمز ضد قفل (ABS) را از ارديبهشت ماه سال جاري ممنوع كرده است گفت: از ارديبهشت ماه امسال تا كنون چندين مرحله مكاتبه با خودروسازان صورت گرفت و وقت لازم به آنها داده شد و حتي مهلت خودروسازان چندين مرحله تمديد شد و حتي مماشات هم صورت گرفت.

وي با اشاره به اينكه تعدادي از خودروسازان خود را با اين مساله تطبيق داده‌اند افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته، تمامي خودروسازان مكلفند حداكثر تا پايان سال جاري بر روي 40 درصد محصولات خود ترمز ضد قفل نصب كرده و تا پايان خردادماه سال آينده نيز تمامي خودروهاي توليدي داخل مجهز به اين ترمز شوند.

رييس پليس راهور ناجا با تاكيد بر اينكه برخي خودروسازان تمام تلاش خود را براي تحقق اين امر انجام داده و حتي در پيش‌فروش‌هاي خود نيز اين مساله را لحاظ كرده‌اند، گفت: متاسفانه برخي خودروسازان اين زمان‌بندي را نپذيرفتند كه بر اين اساس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي شماره‌گذاري خودرو پژو 405 را از امروز مسدود كرده است.

وي با اشاره به اينكه شماره‌گذاري خودروهاي روآ و مدل E0 خودروي ال 90 نيز به دليل عدم نصب ترمز ABS‌متوقف شده است تصريح كرد: در خصوص خودروهايي كه امكان نصب اين ترمز در آنها وجود ندارد همانند پيكان وانت، خودروسازان موظفند هرچه سريعتر زمان توقف توليد آنها را اعلام كنند چرا كه در غير اين صورت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از شماره‌گذاري اين دسته از خودروها نيز جلوگيري مي‌كند.

رييس پليس راهور ناجا با تاكيد بر اينكه ترمز ضد قفل (ABS‌) تكنولوژي 30 سال قبل اروپاست و هم‌اكنون سيستم‌هاي ترمز هوشمند EBD جايگزين آن شده است خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد استفاده از ترمز ABS در كشورهاي اروپايي تا 30 درصد موجب كاهش تلفات و تصادفات رانندگي شده است كه اين رقم در كشور ما به دليل عجله و شتاب در رانندگي و عدم حفظ فاصله طولي حتما بيشتر از اين رقم‌ها خواهد بود.

به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد: با اجباري شدن اين ترمز پيش بيني مي‌شود سالانه چهار هزار و 500 كشته، 50 هزار مجروح و 200 هزار تصادف در كشور كاهش يابد.

رييس پليس راهور ناجا با تاكيد بر اينكه نيروي انتظامي به هيچ وجه در خصوص ايمني رانندگان كوتاه نمي‌آيد به مصوبه الزام خودروسازان براي نصب كيسه هوا بر روي خودروها اشاره كرد و گفت: بهتر است خودروسازان تا زماني كه براي آنها مهلت تعيين شده نسبت به اين موضوع اقدام كنند و موضوع را به روزهاي آخر نيندازند و درخواست مهلت كنند چرا كه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در اين خصوص همانند ترمز ضد قفل عمل خواهد كرد.

وي با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون جهان از ترمز ABS عبور كرده و تجهيزات جديدتري را به كار گرفته است گفت: متاسفانه شاهديم كه آقايان خودروساز چانه مي‌زنند كه ترمز ضد قفل اختياري شود يا خير؟ از سوي ديگر از مردم نيز تقاضا مي‌كنيم علي‌رغم داشتن انتخاب‌هاي محدود، از خريد خودروهاي فاقد ترمز ضد قفل خودداري كنند.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه مي‌توان از بسياري از واژگوني‌ها و انحرافات در جاده‌ها با كمك ترمز ضد قفل پيشگيري كرد افزود: به طور مثال ماه گذشته بر اثر سرخوردگي و انحراف يك دستگاه خودروي پژو 405 نه تن كشته و پنج تن مجروح شدند اين در حاليست كه بررسي‌هاي كارشناسي نشان داد در صورتي كه اين خودرو به ترمز ضد قفل مجهز بود چنين حادثه‌اي رخ نمي‌داد.

به گزارش ايسنا، وي هزينه هر نفر فوتي را 180 ميليون تومان و هر نفر معلول را 280 ميليون تومان در كشور عنوان كرد و گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد هزينه متوسط يك تصادف فوتي جاده‌اي 7/1 ميليارد تومان، يك تصادف جرحي جاده‌اي 45 ميليون تومان و يك فقره تصادف خسارتي جاده‌اي 8/1 ميليون تومان است.

رييس پليس راهور ناجا به آمار تلفات رانندگي در كشور و بالا بودن آن اشاره كرد و گفت: متاسفانه هر سال بيش از 23 هزار نفر در تصادفات رانندگي كشته و 280 هزار نفر مجروح مي‌شوند.

وي با اشاره به آخرين آمار جمع‌آوري شده در خصوص تصادفات در جهان گفت: بر اساس آمار سال 2006 ميلادي در دنيا به ازاي هر 10 هزار خودرو 2/9 نفر كشته مي‌شوند كه اين رقم در اتحاديه اروپا 13 نفر و ايران 5/36 نفر است. از سوي ديگر در جهان به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت 17 نفر در تصادفات رانندگي جان مي‌بازند كه اين رقم در اتحاديه اروپا 18 نفر، قاره آسيا 14 نفر و در ايران 6/39 نفر است.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه در اير ان 70 ميليوني با 12 ميليون خودرو 23 هزار كشته تصادفات در سال داريم تاكيد كرد: اين در حاليست كه كشورهايي با 80 ميليون جمعيت و 40 ميليون خودرو سالانه حدود 3 هزار كشته در تصادفات رانندگي دارند!

وي به نقش قوانين، انسان، ايمني خودرو و راه، از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده، حمل و نقل عمومي و ... در كاهش بروز تصادفات رانندگي اشاره كرد و گفت: براي جلوگيري از بروز تصادفات رانندگي كاهش تلفات پس از آن نيازمند بسيج و همكاري همه دستگاه‌هاي ذيربط است.

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهور ناجا به نااميني و گران بودن قيمت خودروهاي داخلي در مقايسه با ساير كشورهاي جهان اشاره و تصريح كرد: زماني كه خودرو گران است تبديل به سرمايه مي‌شود و همين امر موجب شده تا از خودرو حداكثر استفاده صورت گيرد.

وي با طرح اين سوال كه واقعا همين خودروهاي توليد داخل در خارج از كشور با چه قيمتي فروخته مي‌شوند گفت: تلاش ما اين است كه ايمني خودروها افزايش يابد اما اگر قرار باشد هزينه‌هاي خودرو به دليل نصب تجهيزات ايمني افزايش يابد قيمت فروش همين خودروها را در خارج از كشور اعلام خواهيم كرد.

رييس پليس راهور ناجا خاطرنشان كرد: ايران‌خودرو نيز مانند ساير خودروسازان بايد از قانون تمكين كند.

وي گفت: بر اساس ابلاغيه صورت گرفته افسران پليس موظفند براي رسم كروكي تصادفات سهم بقيه دستگاه‌ها خصوصا در صورت نقص ترمز، سهم توليدكننده خودرو را در كروكي درج كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha