• شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-02944
  • خبرنگار : 71219

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي: منشور كوروش را براي سال‌يابي نمي‌توانيم از محفظه بيرون آوريم تا زمان رفع نقص از دادن مجوز كاوش جيرفت جلوگيري مي‌كنم

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي:
منشور كوروش را براي سال‌يابي نمي‌توانيم از محفظه بيرون آوريم
تا زمان رفع نقص از دادن مجوز كاوش جيرفت جلوگيري مي‌كنم

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي آغاز كاوش‌ها در جيرفت، گفت: سرپرست هيأت اين كاوش‌ها بايد ابتدا گزارش كاوش‌هاي پيشين خود را ارائه كند تا مشخص شود، آيا به اهداف طرح تحقيقي رسيده است يا خير.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد خوشنويس امروز (شنبه، 21 آذرماه) در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي آغاز كاوش جيرفت و اين‌كه چرا با وجود آن‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان بودجه‌ي لازم را براي اين كاوش فراهم كرده، هنوز مجوز كاوش صادر نشده است، بيان كرد: پيش از آغاز هر كاوشي بايد گزارش‌هاي پيشين ارائه شوند. اگر قانوني وجود دارد، بايد براي همه رعايت شود. درحالي‌كه برخي تصور مي‌كنند، تا رسيدن به يك نتيجه‌ي خاص نبايد گزارش‌هاي خود را اعلام كنند.

وي ادامه داد: سرپرست كاوش‌هاي جيرفت ـ مجيدزاده ـ بايد ابتدا گزارش خود را ارائه كند تا مشخص شود، به اهداف طرح تحقيقي رسيده است. اگر اين‌طور باشد، كار ادامه مي‌يابد و در غير اين صورت، از آن‌جا كه تأييد و صدور مجوز برعهده‌ي من است تا زمان رفع نقص، از دادن مجوز جلوگيري مي‌كنم.

او هم‌چنين در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌كه آيا پس از ورود منشور كوروش به ايران، اصل يا مولاژ بودن آن بررسي مي‌شود؟ گفت: اگر از پژوهشگاه در اين‌باره بخواهم كه اقدامي انجام دهد، انجام خواهد داد؛ اما وقتي منشور را درون بسته‌هاي مخصوص، بسته‌بندي و آن را براي انتقال به ايران آماده مي‌كنند، پس از تحويل، ما از چيزي حفاظت مي‌كنيم كه داخل يك جعبه‌ي شيشه‌يي قرار دارد و آن را براي انجام آزمايش‌هاي سال‌يابي نمي‌توانيم بيرون آوريم. بنابراين احتمالا كارشناسان مربوط مي‌توانند تشخيص دهند كه آيا منشوري كه به ايران وارد مي‌شود، همانندسازي شده يا اثر اصلي است.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم‌چنين درباره‌ي بخش‌هاي آموزش‌محور و پژوهش‌محور و اين‌كه قرار بوده است، 10 رشته‌ي جديد ايجاد شوند، اظهار كرد: براي انجام كارهاي آموزش‌محور با دانشگاه تربيت مدرس و پرديس اصفهان تفاهم‌نامه داريم. در بخش پژوهش‌محور نيز از سال آينده دانشجو پذيرفته خواهد شد؛ ولي در بخش آموزش‌محور بايد در دانشگاه‌هاي ذي‌ربط استادتمام داشته باشيم، زيرا در پژوهشگاه اعضاي هيأت علمي هستند كه در مقطع كارشناسي‌اند و اگر بخواهيم در بخش كارشناسي ارشد يا دكتري با دانشگاه‌ها در ارتباط باشيم، بايد استاد پيوسته در دانشگاه‌ها باشد كه در اين‌باره، با كمبود روبه‌رو هستيم.

خوشنويس در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي موضوع كشف بقاياي ارتش هخامنشي در مصر و اين‌كه آيا موضع‌گيري رييس‌جمهور ايران با توجه به اظهار نظر رييس ميراث فرهنگي مصر و نيز سابقه‌ي انتشار اخبار دروغين در اين‌باره، زودهنگام نبود؟ بيان كرد: ما خبري را شنيديم و وظيفه‌ي ملي و قانوني ما اين است كه قضيه را پي‌گيري كنيم. در اين راستا، اعلام آمادگي كرديم كه براي حفظ ارزش ميراثي خود، اين مسأله را بررسي كنيم. ما بدون حمايت رييس‌جمهور هيچ‌كدام از اتفاق‌هايي را كه در اين‌باره افتاده‌اند، نمي‌توانستيم داشته باشيم، يعني اگر اظهار نظر او درباره‌ي اين موضوع نبود، حتا جلسه‌اي با نماينده‌ي مصر نمي‌توانستيم برگزار كنيم.

او با اشاره به سابقه‌ي 200سال حكومت ايران در مصر و اين‌كه آثار زيادي از آن دوران در موزه‌ها وجود ندارد، گفت: حتا اگر اين خبر دروغ باشد، كارشناسان ايراني مي‌توانند موضوع را بررسي كنند، بويژه اين‌كه گفته مي‌شود، احتمالا از منشور كوروش 200 نمونه‌ي ديگر نيز وجود داشته كه به جاهاي مختلف فرستاده شده‌اند. علاوه بر اين، هخامنشي‌ها احتمالا زرتشتي بوده‌اند، پس بايد استوداني از آن‌ها در مصر وجود داشته باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود پس از اشاره به كوشك نخبگان كه در مقر سازمان ملل در وين از آن پرده‌برداري شد، از برخي رسانه‌ها انتقاد كرد و افزود: برخي رسانه‌ها در اين‌باره برخورد خوبي نداشتند و بدون حضور كارشناسان مربوط، اين موضوع را تحليل كردند. درحالي‌كه با اين كوشك، فرهنگ ايراني و اسلامي معرفي شد. البته به‌دليل مسايل مختلفي كه وجود داشت، ممكن بود، از پرده‌برداري اين اثر جلوگيري شود و تا لحظه‌ي آخر، آن را نمي‌توانستيم رسانه‌يي كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha