• چهارشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۸۸ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-01830.154985
  • خبرنگار : 71219

معاون رييس‌جمهور در ديدار با نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر: كشف آثار ايراني را در مصر فرصتي براي برقراري ارتباط فرهنگي مي‌دانم

معاون رييس‌جمهور در ديدار با نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر:
كشف آثار ايراني را در مصر فرصتي براي برقراري ارتباط فرهنگي مي‌دانم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف پي‌گيري موضوع كشف ارتش كمبوجيه در مصر و اعزام هيأتي از ايران به اين كشور، با نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر در تهران ديدار كرد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه كه امروز (چهارشنبه، 18 آذرماه) در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، علاء‌الدين يوسف ـ نماينده‌ي دفتر حافظ منابع مصر در تهران ـ با تأييد اين‌كه پيدا شدن چنين مواردي دور از حقيقت نيست، اطمينان داد كه تمام مطالب اين جلسه، با حفظ امانت به مسؤولان ذي‌ربط در كشور مصر منتقل شوند.

در ابتداي جلسه، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ با اشاره به شباهت‌هاي ايران و مصر به‌لحاظ فرهنگي، بيان كرد: مصر يك كشور تاريخي و بزرگ است و مهد تمدن بشر در زمان‌هاي گذشته، ايران، مصر، چين و كشورهاي خاورميانه بوده‌اند. در اين راستا، جا دارد ايران و مصر به دور از مسايل سياسي، ارتباطات خوب فرهنگي با يكديگر برقرار كنند.

او گفت: ما بايد با كمك يكديگر، زماني را كه تمدن بشر بين دو ملت بزرگ ايران و مصر وجود داشته است، به جهانيان نشان دهيم.

در اين‌باره، نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر اظهار داشت: ما، شما و كشورهاي اسلامي بايد تلاش كنيم، آثار باستاني، فرهنگي و تمدني خود را حفظ كنيم و اجازه ندهيم، كشورهاي غربي و اروپايي اين تمدن و فرهنگ‌ها را به چالش بكشند يا زير سؤال ببرند. بنابراين با توجه به چالش‌هاي بزرگ پيش روي ما ضروري است، همكاري‌هاي خود را بيش از پيش گسترش دهيم.

بقايي نيز بيان كرد: ما همواره به‌دنبال فرصتي براي برقراري ارتباط فرهنگي با مصر بوده‌ايم و شايد در مباحث فرهنگي، اولويت نخست به ميراث فرهنگي مربوط باشد.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به كشف آثاري ايراني در كشور مصر و تأكيد بر اين‌كه من به اصل ماجرا وارد نمي‌شوم، ادامه داد: اين اتفاق را فرصتي براي برقراري ارتباط فرهنگي مي‌دانم. به همين دليل، با مسؤولان ارشد كشور صحبت و موافقت آن‌ها را براي برقراري چنين ارتباطي كسب كرده‌ام، بويژه اين‌كه روشن‌ شدن زواياي نهفته‌ي تاريخ و از همه مهم‌تر، آثار مربوط به خاورميانه اهميت بسياري دارد، زيرا با توجه به يكي بودن دين و فرهنگ ما، اين آثار به همه‌ي مردم منطقه متعلق‌اند.

بقايي با اشاره به مكاتبه‌هاي خود با رييس‌جمهور و موافقت او براي پي‌گيري اين قضيه، گفت: اين مسأله بيانگر نگاه خوب رييس دولت ايران به اين ماجرا و توجه او به برقراري ارتباطات فرهنگي با كشور بزرگي مانند مصر است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: ايران و مصر در حوزه‌هاي مختلف باستان‌شناسي، مرمت و حتا گردشگري مي‌توانند با يكديگر تعامل داشته باشند.

نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر در تهران نيز با اشاره به خبر كشف ارتش كمبوجيه در مصر، گفت: وقتي چنين مطالبي مطرح مي‌شوند، در كنار آن، ابهام‌هايي نيز براي مردم ايجاد و پرسش‌هايي مطرح مي‌شوند. بنابراين خبري كه اعلام شد، بايد حتما توسط كارشناسان مطالعه و بررسي شود تا از نزديك به حقيقت ماجرا بتوان دست يافت.

علاء‌الدين يوسف با تأكيد بر اين‌كه پيدا شدن چنين مواردي دور از حقيقت نيست، ولي كمي بايد صبر كنيم تا بررسي‌ها به نتيجه برسند، بيان كرد: از طريق وزارت امور خارجه مصر از بخش مربوط به ميراث فرهنگي كشورم خواهم خواست كه مطالب و اطلاعات جديدي را كه در اين‌باره وجود دارند و نتايج بررسي‌هايي را كه انجام شده‌اند، در اختيارم قرار دهند تا آن‌ها را در اختيار شما بگذارم.

وي تأكيد كرد: به محض اين‌كه اطلاعات جديدي بگيرم، آن‌ها را به شما منتقل خواهم كرد و پس از آن، درباره‌ي موضوع مي‌توانيم كار كنيم، زيرا اين مسأله از لحاظ علمي نيز براي مصر، ايران و كشورهاي ديگر اهميت زيادي دارد.

نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر با تأكيد بر اين‌كه اين مسأله به‌صورت كاملا علمي بررسي مي‌شود، گفت: درباره‌ي تبادل هيأت‌هاي باستان‌شناسي و كارشناسي حتما علاقه‌مندي‌هاي شما را به مسؤولان ذي‌ربط در كشورم منعكس مي‌كنم، بويژه در رابطه با تجربه‌هاي باارزشي كه شما در زمينه‌ي حفظ آثار باستاني و مرمت آن‌ها داريد.

او هم‌چنين درباره‌ي موضوع گردشگري بين دو كشور ايران و مصر، بيان كرد: گردشگري مقوله‌اي است كه همه‌ي مردم جامعه را دربرمي‌گيرد و فكر مي‌كنم، بخش خصوصي در اين زمينه، بويژه براي سرمايه‌گذاري بسيار مثمر ثمر مي‌تواند باشد. با اين حال، اين مطالب به اين معني نيست كه نخواهيم تبادل اطلاعات داشته باشيم. ما با گام‌هايي كه برمي‌داريم، نظر و توجه شهروندان كشورهاي خود را به سمت آثار تاريخي و گردشگري مي‌توانيم جلب كنيم.

در پايان اين جلسه، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأكيد بر اين‌كه پيدا شدن اين آثار و حمايت رييس‌جمهور ايران فصل جديدي در برقراري چنين ارتباط‌هايي مي‌تواند باشد، اظهار كرد: دو كشور ايران و مصر در زمينه‌ي باستان‌شناسي در سطح بالايي هستند. به همين دليل، پيشنهاد مي‌كنم درباره‌ي كشف اين آثار هيأت مشترك ايراني و مصري كه هر دو در منطقه‌ي خاورميانه هستند، مأمور بررسي اين موضوع باشند.

به گفته‌ي بقايي، نامه‌اي در رابطه با همكاري‌هاي مشترك بين ايران و مصر تنظيم و به نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر تحويل داده شده است تا به مسؤول امور ميراث فرهنگي اين كشور تحويل داده شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري علاوه بر دعوت از وزير فرهنگ مصر و مسؤول بخش ميراث فرهنگي اين كشور براي حضور در ايران، پيشنهاد تبادل اشياي موزه‌يي بين دو كشور و برپايي نمايشگاه را مطرح كرد.

در پايان اين جلسه، بقايي در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ي منشور كوروش، توضيح داد: با موزه‌ي بريتانيا درحال ارتباط هستيم و تا چند روز آينده، آن‌ها بايد قرارداد خود را در اين‌باره بفرستند. درباره‌ي بيمه‌ي اين اثر تاريخي نيز لازم به ذكر است، قراري بر بيمه شدن اين اثر وجود نداشته است، زيرا به‌لحاظ ارزش، چنين اثري را نمي‌توان بيمه كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha