• چهارشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-00791.151628
  • خبرنگار : 71021

حضور ضعيف ايران در نمايشگاه گردشگري لندن رييس جامعه تورگردانان: ستاد نمايشگاه‌ها غرفه‌اي براي ايران نخريده بود با اين روند، مستقل در نمايشگاه‌ها شركت مي‌كنيم

حضور ضعيف ايران در نمايشگاه گردشگري لندن
رييس جامعه تورگردانان:
ستاد نمايشگاه‌ها غرفه‌اي براي ايران نخريده بود
با اين روند، مستقل در نمايشگاه‌ها شركت مي‌كنيم

درحالي‌كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حضور در نمايشگاه گردشگري لندن (WTM) اعلام آمادگي كرده بود، اما به‌دليل صادر نشدن رواديد انگليس از سوي سفارت اين كشور، نتوانست در WTM شركت كند و زمين ايران را هم از دست داد. به گفته‌ي شركت‌كنندگان WTM، ايران در اين بازار جهاني گردشگري حضور ضعيفي را تجربه كرد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سفارت انگليس در ايران پيش از اين اعلام كرده بود كه به‌دليل كاهش تعداد كاركنان بخش صدور رواديد اين سفارتخانه، امكان صدور رواديد اين كشور را در ايران ندارد. بنابراين درباره‌ي حضور ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها و امكان برپايي غرفه‌ي ايران در نمايشگاه WTM امسال ترديدهايي وجود داشتند؛ اما آن زمان، مسؤولان ستاد با قطعيت براي حضور در اين نمايشگاه اعلام آمادگي كردند و بسياري از آژانس‌ها هم كه براي حضور در نمايشگاه جهاني گردشگري لندن، تصميم قطعي گرفته بودند، براي گرفتن رواديد انگليس از طريق دبي و تركيه اقدام كردند.

بسياري از متقاضيان حضور در WTM، پول زمين مورد نياز در اين نمايشگاه را از ارديبهشت‌ماه امسال پرداخته بودند و با توجه به اعلام آمادگي و نشست‌هايي كه اين ستاد پيش از برگزاري نمايشگاه گردشگري لندن برپا كرده بود، اين اطمينان وجود داشت كه ايران حتما در نمايشگاه امسال حضور خواهد داشت؛ اما خبرها در زمان برپايي اين نمايشگاه، از حضور نداشتن دولت ايران در نمايشگاه گردشگري لندن حكايت مي‌كردند. درحالي‌كه آژانس‌هاي ايراني براي شركت در WTM به انگليس رفته بودند.

به‌نظر مي‌رسيد، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اين‌كه نتوانسته بود، رواديد انگليس را بگيرد، در اين نمايشگاه حضور نداشت؛ اما اين درحالي است كه با وجود پرداخت پول زمين ايران توسط آژانس‌هاي متقاضي، ايران تا دو روز پيش از افتتاح نمايشگاه WTM لندن، اصلا زميني نداشت و اين موضوع سبب سرگرداني تورگرداناني شد كه زودتر به اين نمايشگاه رفته بودند.

مصطفي شفيعي‌شكيب كه پيشينه‌ي طولاني حضور در نمايشگاه WTM را دارد، در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: 12 ارديبهشت‌ماه امسال، سه‌ميليون تومان درخواستي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را براي زمين نمايشگاه گردشگري لندن پرداخت كردم و تا جايي كه اطلاع دارم، حدود هفده هجده نفر ديگر هم اين پول را پرداخته بودند. ستاد گفته بود، حتما در نمايشگاه گردشگري لندن شركت مي‌كند و ما تا چند روز پيش از برگزاري WTM از اقدام اين ستاد اطلاع نداشتيم تا اين‌كه 13 آبان‌ماه، مسؤول غرفه‌هاي خارجي نمايشگاه لندن، با پست الكترونيكي اعلام كرد، ايران پول زمين خود را نپرداخته و ذخيره‌ي آن باطل شده است و اگر شما قصد داريد، در نمايشگاه امسال شركت كنيد، پول آن را پرداخت كنيد تا اقدام شود.

وي ادامه داد: با ستاد نمايشگاه‌هاي گردشگري تماس گرفتم و آن‌ها گفتند، رواديد انگليس را ندارند و نمي‌روند، گفتم چرا اين موضوع را اطلاع نداده‌ايد كه دريافت پاسخ را به برزين ـ رييس اين ستاد ـ ارجاع دادند و ما هنوز نتوانسته‌ايم با او صحبت كنيم. بنابراين به مسؤول غرفه‌هاي خارجي WTM اطلاع داديم كه زمين را مي‌خواهيم. آن‌ها پول زمين را همان موقع مي‌خواستند و ما نمي‌توانستيم اين پول را به حساب آن‌ها منتقل كنيم. بنابراين توافق شد كه زمين را نگه دارند و ما ارز مورد نظر را در لندن تحويل دهيم.

اين تورگردان با بيان اين‌كه غرفه‌ي ايران در نمايشگاه بسيار حقير، ساده و بدون امكانات بود، گفت: حتا ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها اجازه نداد، نام و پرچم ايران را در سردر غرفه نصب كنيم. چرا ما نبايد نماينده‌ي ايران باشيم، وقتي در چنين شرايطي براي كشور تلاش مي‌كنيم؟

وي با اشاره به محل نامناسب غرفه‌ي ايران در نمايشگاه امسال، اظهار كرد: قسمت غرب غرفه‌ي ايران سرويس بهداشتي، قسمت شرق، غرفه‌هاي يمن و سوريه و در جنوب، غرفه‌ي فلسطين و در شمال هم غرفه‌هاي لبنان و رأس‌الخيمه بودند، البته غرفه‌هاي آن‌ها بسيار باهويت‌تر و باشكوه‌تر از ما بود و اين موضوع براي ما بسيار دردآور بود.

او ادامه داد: بسياري از بازديدكنندگان تا زماني كه بروشورها و اقلام تبليغاتي ما را نمي‌ديدند، متوجه هويت و نام كشور ما نمي‌شدند.

وي گفت: اگر نمايندگان رسمي كشور نمي‌توانستند در اين نمايشگاه حضور يابند يا اطلاعي درباره‌ي وضعيت امسال دهند، دست كم يك نماينده كه امكان سفر داشت، تعيين مي‌كردند تا به كارها رسيدگي كند. چرا ايران نبايد در چنين فضاي بين‌المللي نماينده‌ي رسمي داشته باشد و غرفه‌ي امسال ما در اين نمايشگاه كم‌تر از چهار سال پيش باشد؟!

شفيعي‌شكيب بيان كرد: اگر قرار است، نمايشگاه‌ها اين‌طور برگزار شوند، مسؤوليت آن را به بخش خصوصي واگذار كنند. آن وقت اگر آسيب و كمبودي هم باشد، مي‌توانند راحت بگويند، بخش خصوصي برگزار كرده است. اگر هم نمي‌خواهند اين كار را انجام دهند، دست كم پاسخ‌گو باشند.

اين تورگردان اظهار داشت: اعتراض خود را نسبت به اتفاقي كه در نمايشگاه لندن رخ داد، به مسؤولان سفارت ايران در انگليس منتقل كرديم و به‌عنوان بخش خصوصي كه اشتغال‌زايي مي‌كند و ماليات مي‌پردازد و با سرمايه‌ي خصوصي خود ارزآوري دارد، نسبت به افرادي كه چنين فضاي بدون اطميناني را ايجاد كردند، معترض هستيم.

او با بيان اين‌كه هزينه‌ي نمايشگاه گردشگري لندن امسال به‌جز آنچه پيش از اين به ستاد پرداخت كرده‌ايم، يك‌ميليون و 800هزار تومان شده است، درحالي‌كه به ستاد سه‌ميليون تومان داده‌ايم، افزود: البته ستاد در نامه‌اي كه اخيرا فرستاده، اعلام كرده است كه امكان دريافت پول واريزشده براي نمايشگاه لندن وجود دارد.

ابراهيم پور‌فرج ـ رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ـ نيز با اشاره به وضعيت غرفه‌ي ايران در نمايشگاه WTM به خبرنگار ايسنا گفت: احساس مي‌كنم، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها از ابتدا نمي‌خواست در اين نمايشگاه شركت كند، چون آن‌ها اصلا براي خريد زمين غرفه در اين نمايشگاه اقدام نكردند. درحالي‌كه براي اين زمين، با نمايشگاه قرار‌داد داشتند و آژانس‌هاي ايراني نيز پول‌هاي خود را واريز كرده بودند. آن‌ها درحالي‌كه پول را از ارديبهشت‌ماه از تمام شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه براي خريد زمين گرفته بودند، اصلا زميني نخريدند، حتا تقاضا هم نداده بودند، پس به چه منظوري اين پول‌ها را گرفته بودند؟

وي بيان كرد: اگر ما در اين نمايشگاه زميني داشتيم، دست كم مي‌توانستيم آن را به بهترين شكل آماده كنيم و اين‌گونه بيش‌تر وقت ما صرف رايزني براي خريد زمين نمي‌شد.

پور‌فرج ادامه داد: پيش از سفر به لندن با ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها تماس تلفني گرفتم تا با رابط اين ستاد با مسؤولان نمايشگاه WTM صحبت كنم، چون اين رابط به مسؤولان نمايشگاه WTM براي روشن شدن وضعيت زمين ايران گفته بود كه گروهي از ايتاليا براي آماده كردن غرفه‌ي ايران مي‌آيد. اين درحالي بود كه هنوز پول زمين را پرداخت نكرده بودند. اين مطالب را مسؤول نمايشگاه گردشگري لندن به ما اطلاع داد؛ اما رابط ستاد با WTM اين صحبت‌ها را در گفت‌وگو با ما رد كرد و گفت، اصلا از اين گروه خبري نيست.

وي اظهار داشت: رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها دوماه پيش از افتتاح نمايشگاه لندن با شركت‌كنندگان ايراني نشستي داشت كه در آن تفاهم شد، ستاد زمين ايران را خريداري و غرفه‌آرايي كند و اگر نتوانست اين كارها را انجام دهد، چون سفارت انگليس اعلام كرده بود، بخش صدور رواديد در ايران را تعطيل كرده است، ما (بخش خصوصي) به جاي آن‌ها به امور اين نمايشگاه رسيدگي كنيم، چون در آن زمان، حدود 12 آژانس رواديد انگليس را داشتند؛ اما رييس ستاد خيلي جدي گفت كه زمين را گرفته‌ و همه‌ي كارها را هم كرده است.

پورفرج توضيح داد: وقتي به لندن رسيديم، نمي‌دانستيم زمين نداريم. فكر مي‌كرديم ايران زمين دارد؛ اما غرفه‌ي آن ساخته نشده است. البته اطلاع داشتيم كه مسؤولان ستاد نتوانسته‌اند رواديد انگليس را بگيرند. به همين دليل، ما جلوتر به لندن رفتيم تا غرفه‌ي خود را در زمين ايران آماده كنيم؛ اما متوجه شديم كه اصلا زمين نداريم. درحالي‌كه طبق قرار‌داد، مسؤولان WTM حق فروش زمين ما را نداشتند؛ اما به‌دنبال پي‌گيري‌ها مشخص شد كه مسؤولان نمايشگاه تا پنج روز پيش از برگزاري آن منتظر مانده بودند، ولي به‌دليل اقدام نكردن ايران، زمين ما را به يمن فروختند و به آژانس‌هايي كه هر سال در اين نمايشگاه شركت مي‌كردند، ايميل فرستادند و گفتند، ايران در نمايشگاه امسال زمين ندارد و اگر مي‌خواهيد شركت كنيد، براي خريد زمين خود اقدام كنيد.

وي ادامه داد: اگر ستاد زمين را مي‌خريد و غرفه‌آرايي آن را به ما واگذار مي‌كرد، براساس تجربه‌ي ديرينه‌اي كه در زمينه‌ي برپايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داريم، حتما غرفه را بهتر از آنچه بود، آماده مي‌كرديم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه نخريدن زمين دليلي بر نداشتن رواديد ستاد نبوده است، بلكه آن‌ها اصلا تصميمي براي حضور نداشتند.

اين تورگردان معتقد است: طراحي غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري لندن خيلي نامناسب نبود، فقط محل غرفه خيلي بد بود، چون وقتي ما براي زمين اقدام كرديم، ديگر زميني باقي نمانده بود. ما نمي‌خواستيم آژانس‌ها پراكنده شوند و براي جمع شدن دست كم به 100 متر فضا نياز داشتيم. بنابراين مجبور شديم، زمين نامطلوبي را بخريم و غرفه را با ابزار بسيار ابتدايي آماده كنيم، چون اصلا قرار نبود ما اين كار را انجام دهيم و ابزار حرفه‌يي نداشتيم. علاوه بر اين، زماني هم تا افتتاح باقي نمانده بود و در نهايت، فضايي براي گفت‌وگو با آژانس‌هاي همكار خارجي توانستيم آماده كنيم.

او با اشاره به بي‌نشان بودن غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري لندن، گفت: از ستاد به ما گفتند كه نمي‌خواهند پرچم ايران در غرفه‌ نصب شود، درحالي‌كه مسؤولان سفارت ايران در انگليس براي ديدن غرفه‌ي ما آمدند و حتا ما را براي شام به سفارتخانه دعوت كردند. آن‌ها و تمام بازديد‌كنندگان اين غرفه متوجه وضعيت ما در برابر غرفه‌ي كشورهايي مانند لبنان و فلسطين مي‌شدند.

پورفرج ادامه داد: ما براي اين نمايشگاه به ستاد پول داده بوديم، دليلي نداشت اين‌طور برخورد كنند، چون با اين وضعيت در گردشگري به جايي نمي‌رسيم. وقتي نماينده‌اي نمي‌تواند در نمايشگاه بين‌المللي شركت كند، دست كم امور را به نماينده‌ي ديگري در سفارتخانه‌ي ايران بسپارد تا يك نفر به كارها رسيدگي كند.

رييس جامعه‌ي تورگردانان در ادامه اظهار كرد: نامه‌اي براي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده‌ايم، چون با اين شرايط، نگران وضعيت ديگر نمايشگاه‌هاي بين‌المللي‌ هستيم. ما بايد با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صحبت كنيم، چون اگر اين روند ادامه يابد، روش قبلي خود را براي شركت در نمايشگاه‌ها به كار مي‌گيريم و مستقل اقدام مي‌كنيم.

وي افزود: وقتي ما پول زمين نمايشگاه‌ها را مي‌دهيم و كارها را پي‌گيري مي‌كنيم، نمي‌دانيم وجود واسطه‌اي مانند ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چه معني مي‌تواند داشته باشد، اگر قرار است ما هزينه كنيم و ستاد پول بگيرد و كاري نكند، چه معني دارد؟ مگر اكنون وزارت بازرگاني درباره‌ي صادرات كالا چه مي‌كند؟ يك مجوز به صادر‌كننده مي‌دهد تا مستقيم اقدام كنند، آيا آن‌ها همه‌ي كارها را خود انجام مي‌دهند؟

او با بيان اين‌كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سال گذشته هم نزديك بود، زمين نمايشگاه WTM را از دست بدهد، گفت: اين مسؤولان بايد توجه كنند كه شركت‌هاي تورآور با جذب گردشگر پول درمي‌آورند. بنابراين بايد بازار خود را حفظ كنند. در اين شرايط كه صنعت گردشگري ايران به‌دليل لغو بسياري از تورها آسيب ديده است، بايد باشكوه‌تر در بازارهاي هدف حضور يابيم.

پورفرج تأكيد كرد: WTM، نمايشگاهي بين‌المللي است كه فقط محل برپايي آن لندن است و اين دليلي بر انگليسي بودن نمايشگاه نيست. همان شركتي كه WTM را برگزار مي‌كند، در امارات هم ATM را برپا مي‌كند. به‌نظر مي‌رسد، آقايان مسائل را سياسي مي‌كنند، نبايد گردشگري را با سياست درهم آميخت.

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ادامه داد: اين نمايشگاه، محل بازاريابي گردشگري دنياست و در كنار نمايشگاه آلمان، از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي گردشگري دنيا به‌شمار مي‌آيد و شايد تعداد محدودي از شركت‌هايي كه با آن‌ها معمولا در اين نمايشگاه ديدار مي‌كنيم، انگليسي باشند. WTM خاص انگليس نيست و متعلق به تمام توراپراتورهاي دنيا و فضايي كاملا تخصصي و حرفه‌يي است.

وي اظهار كرد: اگر ما واقعا قصد توسعه‌ي گردشگري را داشته باشيم و شرايطي پيش آيد كه نماينده‌ي رسمي و دولتي ما نتواند رواديد كشوري را كه محل برپايي نمايشگاه مهمي است، دريافت كند، بايد از كمك ديگران استفاده كند. پس همكاري بخش خصوصي و دولتي يعني چه؟ در جايي كه بخش خصوصي مي‌تواند كاري انجام دهد، بخش دولتي، سياست خود را مي‌تواند اعمال كند و بخش خصوصي را در اجراي اين سياست‌ها، نماينده‌ي خود بداند.

اين تورگردان يادآور شد: بخش خصوصي گردشگري تجربه‌ي زيادي در برپايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دارد. درست است كه در گذشته پراكنده در نمايشگاه‌ها حضور داشته، اما دليل نمي‌شود، مسؤولان اين ستاد مدعي شوند كه تجربه‌ي بيش‌تري نسبت به ما دارند. ما به آن‌ها پول داده‌ايم، آيا نمي‌توانيم از عهده‌ي كار برآييم. براي ما اين كار خيلي مهم است، چون بايد پول درآوريم تا ادامه دهيم. اگر قرار است اين بازارها را از دست بدهيم و به نمايشگاه‌هاي حيدر‌آباد، تايلند، آذربايجان و سوريه كه مورد نظر ستاد هستند، برويم كه بايد آژانس‌هاي خود را تعطيل كنيم.

احمد سبط حسيني نيز با اشاره به اين‌كه سه چهار ماه پيش، پول زمين نمايشگاه لندن را پرداختم و تا آخرين لحظه‌ها از حضور نداشتن ستاد نمايشگاه‌هاي گردشگري ايران در WTM و حتا نداشتن زمين در اين نمايشگاه اطلاعي نداشتم، به خبرنگار ايسنا گفت: پيش از رفتن، مدام از ستاد پي‌گير بوديم و آن‌ها هيچ زماني نگفتند كه به لندن نمي‌روند. حتا گفتند، اقلام تبليغاتي درباره‌ي جاذبه‌هاي گردشگري ايران نياوريد و ما هم طبق گفته‌هاي آن‌ها فقط اقلام تبليغاتي مربوط به آژانس گردشگري خود را برديم.

وي ادامه داد: وقتي وضعيت غرفه‌ي ايران را يك روز پيش از آغاز نمايشگاه لندن ديدم، بسيار متعجب شدم. آژانس‌هاي حاضر گفتند كه ايران اصلا در نمايشگاه امسال زمين نداشته و اين زمين هم نتيجه‌ي پي‌گيري آژانس‌هاي ديگر بوده است كه زودتر آمده‌اند.

عضو جامعه‌ي تورگردانان بيان كرد: در هر صورت آمده بوديم و بايد ايران را معرفي مي‌كرديم، چون ما هم نماينده‌ي اين كشور هستيم. براي آماده كردن اين فضا كه از حداقل امكانات هم برخودار نبود، بسيار تلاش كرديم؛ اما موقعيت آن، نشان‌دهنده‌ي افت جايگاه ما بود. زمين قبلي ايران به يمن واگذار شده بود و همه از وضع پيش‌آمده بسيار ناراحت بودند. مخصوصا كه بايد در اين شرايط، كشور خود را بهتر هم معرفي مي‌كرديم.

سبط حسيني افزود: وقتي مسؤولان ستاد قول مي‌دهند، ما به آن‌ها اعتماد مي‌كنيم. درحالي‌كه امسال نحوه‌ي حضور در نمايشگاه لندن بسيار رنج‌آور بود و فضاي غيرقابل اعتمادي را ايجاد كرد.

عباسعلي علي‌جاني نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: وضعيت غرفه‌ي ايران در نمايشگاه لندن اصلا تعريفي نداشت، چيزي شبيه قفس كه موجب خجالت و شرمندگي ما در مقابل كشورهايي مانند مصر، سوريه، امارات و حتا فلسطين مي‌شد كه بسيار باشكوه شركت كرده بودند.

وي تأكيد كرد: غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري امسال لندن، موقتي و براي گذران امور بود. درحالي‌كه بايد غرفه‌اي در شأن ايران ساخته مي‌شد. بايد در اين شرايط سياسي و تبليغات سياه عليه كشور براي غرفه‌ي ايران بيش‌تر تلاش و هزينه مي‌شد تا جبران شود.

اين تورگردان با بيان اين‌كه براي زمين و ديگر نيازهاي غرفه حدود دوميليون تومان و كم‌تر از پولي كه به ستاد نمايشگاه داده، هزينه كرده است، اظهار داشت: ما كه پول را قبلا داده بوديم و اگر ستاد نمي‌توانست بيايد، دست كم توسط نماينده‌اي زمين مناسب را اجاره مي‌كرد. بايد براي كشوري كه قصد دارد، گردشگرپذير شود، بيش‌تر كار كنيم و در نظر بگيريم كه ما فقط براي جذب گردشگران انگليسي به اين نمايشگاه نمي‌رويم. WTM، بازار گردشگري جهان است و كشورهاي زيادي در آن حضور مي‌يابند، معمولا قرارهاي مهمي در آن گذاشته مي‌شود و تريبوني مهم‌تر از اين در دنيا وجود ندارد كه تمام كشورها تلاش مي‌كنند، حتما در آن حضور يابند.

كريمي ـ از ديگر شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري لندن ـ هم به خبرنگار ايسنا گفت: آخرين لحظه متوجه شديم، ستاد حضور نمي‌يابد و هنگامي كه دنبال پاسخ بوديم، با تعطيلي آخر هفته در ايران مواجه شديم. بنابراين امكان دريافت پاسخ مناسب وجود نداشت. براي همين مجبور شديم، پول زمين را يك‌بار ديگر بپردازيم و در WTM شركت كنيم.

او با اشاره به استقبال كم‌تر از نمايشگاه امسال، بيان كرد: اين نمايشگاه نسبت به سال‌هاي پيش خلوت‌تر بود. موقعيت خاص غرفه‌ي ايران هم موجب شد، استقبال زيادي از ما نشود. البته قرارهايي كه پيش‌تر گذاشته بوديم، برقرار شدند.

سيروس اعتمادي نيز به خبرنگار ايسنا گفت: ايران بين فلسطين و لبنان قرار داشت و بسياري از بازديدكنندگان تعجب مي‌كردند كه چرا ايران در برابر كشورهايي كه كمك‌دهنده به آ‌ن‌هاست، اين‌قدر حقير و فقير حضور دارد. ما به ناچار به آن‌ها پاسخ مي‌داديم، سفارت انگليس به نماينده‌ي رسمي ايران رواديد نداده است.

وي ادامه داد: من شش‌ماه پيش پول اين نمايشگاه را واريز كرده بودم. ديگر شركت‌كنندگان هم اين‌طور بودند؛ اما ستاد نمايشگاه‌ها چون رواديد نداشت، زمين را نخريد و ما آن را از دست داديم. ما هيچ سالي در نمايشگاه لندن چنين حضور حقيري نداشتيم.

اعتمادي با اشاره به استقبال اندك مردم عادي از غرفه‌ي ايران، اضافه كرد: تحريم كشورهايي مانند فرانسه و ژاپن براي سفر كردن مردم‌شان به ايران، در اين نمايشگاه كاملا مشهود بود؛ اما انگليسي‌هاي زيادي براي سفر به ايران علاقه نشان مي‌دادند.

گزارش از خبرنگار ايسنا: سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha