• یکشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-00602.150767

رييس كل بانك مركزي: * وضعيت مسكن در بسته سياستي مشخص مي‌شود * تورم بدون هدفمندكردن يارانه‌ها تا پايان سال به 10.5 درصد مي‌رسد

رييس كل بانك مركزي:
* وضعيت مسكن در بسته سياستي مشخص مي‌شود
* تورم بدون هدفمندكردن يارانه‌ها تا پايان سال به 10.5 درصد مي‌رسد

رييس‌كل بانك مركزي گفت: اگر اجراي هدفمند‌كردن يارانه‌ها به سال آينده موكول شود تا پايان سال نرخ تورم به 10.5 درصد مي‌رسد .

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمود بهمني درباره افزايش تسهيلات خودروهاي فرسوده از هفت به 10 ميليون تومان گفت: شوراي پول و اعتبار افزايش تسهيلات خودروهاي فرسوده را براي موارد خاص تصويب كرده است؛ برخي از دارندگان خودروهاي فرسوده امكان تبديل خودروي خود ندارند كه با افزايش تسهيلات، امكانات مناسبي براي آن‌ها فراهم مي‌شود.

وي تصريح كرد: ‌به عنوان مثال اگر واحدهاي توليدي خودرو به سيستم بانكي بدهي داشته باشند قرار است 10 ميليون تومان تسهيلات به كارخانه‌ها توليد خودرو پرداخت نمي‌شود بلكه بدهي آن‌ها را از سيستم بانكي كم مي‌كنيم.

وي گفت: اين امر نظم سيستم بانكي را افزايش مي‌دهد و اين امكان وجود دارد كه كارخانه‌هاي توليدي امكان بازپرداخت بدهي را نداشته باشند اما مي‌توانند محصولات توليدي خود را به طور معاوضه ارائه كنند؛ بانك مركزي در اين صورت به كارخانه‌هاي توليدي اعلام مي‌كند كه خودرو را به افراد معرفي شده واگذار كرده و پول حاصله به حساب بانك مركزي واريز شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه اين كار بانك مركزي را تبديل به يك بنگاه‌دار مي‌كند گفت:‌ اين امر بنگاه‌داري نيست بلكه بانك مركزي به عنوان يك تسهيل‌كننده امور عمل مي‌كند و اين يك مكانيسم براي وصول مطالبات است.

* افزايش تسهيلات مسكن

رييس كل بانك مركزي با اشاره به برنامه‌هايي كه براي بخش مسكن تدوين شده است، ‌گفت:‌ همان طور كه در گذشته تسهيلات بخش مسكن را در گذشته افزايش داده‌ايم در آينده نيز رشد خواهد داشت همچنين تسهيلات خريد مسكن براي نخبگان را آزاد كرده‌ايم و سه هزار واحد مسكوني براي آن‌ها در نظر گرفته‌ايم.

وي افزود: بايد بخش مسكن را براي افزايش ميزان توليد در ساير بخش‌ها تحريك كرد و رونق مسكن مي‌تواند رونق مناسبي را در بخش‌هاي مختلف ايجاد كند.

رييس‌كل بانك مركزي به افزايش تصاعدي نرخ مسكن در سال‌هاي گذشته اشاره كرد و گفت: با پيش‌بيني‌هاي انجام شده اين امر كنترل شده است و در بسته سياستي بانك مركزي كه در زمان حاضر كارشناسان بانك مركزي در حال تدوين آن هستند و در بهمن‌ماه سال جاري نيز اعلام مي شود وضعيت مسكن مشخص خواهد شد.

* شفاف‌سازي براي مطالبات معوق

بهمني گفت: اقدام جديد سيستم بانكي در مورد مطالبات معوق، شفاف‌سازي آن‌ها بوده است كه اين امر وضعيت مطالبات را مشخص كرده به نحوي كه مطالبات سررسيد گذشته را طبقه‌بندي كرده‌ايم و در دو تا سه ماه آينده روند نزولي مطالبات معوق را خواهيم داشت.

* مهم‌ترين اولويت‌هاي كاري بانك مركزي تا پايان سال

وي مهم‌ترين اولويت‌هاي كاري بانك مركزي تا پايان سال جاري را حفظ ارزش پول، كنترل نقدينگي و مصرف درست آن اعلام كرد و افزود:‌ اگر اجراي هدفمندكردن يارانه‌ها به سال آينده موكول شود و تورم رواني نيز كاهش يابد، نرخ تورم در تا پايان سال 10.5 درصد خواهد بود.

بهمني انتشار اوراق مشاركت، هدايت پول و كنترل نقدينگي را از راهكارهاي كاهش نرخ تورم در ماه‌هاي آينده اعلام كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha