• یکشنبه / ۸ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8809-00397.149744

*هدفمند كردن يارانه‌ها و حمل و نقل ريلي* زياري: با اجراي لايحه سيستم حمل و نقلي كه صرفه اقتصادي دارد انتخاب مي‌شود

*هدفمند كردن يارانه‌ها و حمل و نقل ريلي*
زياري:
با اجراي لايحه سيستم حمل و نقلي كه صرفه اقتصادي دارد انتخاب مي‌شود

با هدفمند كردن يارانه‌ها و متعادل شدن قيمت سوخت، حمل و نقل عمومي ارزان‌تر و سيستم حمل و نقلي كه صرفه اقتصادي دارد انتخاب مي‌شود.

حسن زياري ـ مديرعامل سابق راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره تاثير لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها بر صنعت حمل و نقل ريلي اظهار كرد: قيمت سوخت يكي از عوامل تاثيرگذار بر قيمت حمل و نقل و تعيين نوع حمل و نقل است.

وي افزود: در شرايطي كه به سوخت يارانه تعلق مي‌گيرد و قيمت آن پايين است، سفرهاي درون شهري و برون شهري با وسايل نقليه شخصي انجام مي‌شود و در واقع در چنين شرايطي گرايش به سيستم حمل و نقل جاده‌اي بيشتر است.

مديرعامل سابق راه‌آهن گفت: اگر اختصاص يارانه به سوخت ادامه يابد آنگاه بايد روز به روز سيستم حمل و نقل جاده‌اي را گسترش داد و جاده‌سازي كنيم اين در حالي است كه با هدفمند كردن يارانه‌ها سيستم حمل و نقل از رشد و توسعه مناسب برخوردار مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا هدفمند كردن يارانه‌ها گران شدن حمل و نقل ريلي را در پي دارد؟ خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي انجام شده نشان از آن دارد كه سوخت نقش چنداني در قيمت تمام شده حمل و نقل ريلي ندارد و تاثير آن حدود 10 درصد است اما ممكن است عواملي مانند تورم بر قيمت قطعات و تجهيزات لازم در اين نوع حمل و نقل تاثير بگذارد.

زياري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه براي پاسخگويي به افزايش حجم تقاضا براي حمل و نقل ريلي چه بايد كرد؟ اظهار كرد: برنامه‌ريزي و اصلاح زيرساخت‌ها و همچنين مهيا كردن شرايط براي ورود بخش خصوصي به سيستم حمل و نقل ريلي از راه‌كارهايي است كه مي‌تواند در جهت پاسخگويي به افزايش حجم تقاضا موثر باشد.

وي با اشاره به آمادگي بخش خصوصي براي ورود به اين حوزه تصريح كرد: لازم است درآمدهاي حاصل از صرفه‌جويي انرژي يا هدفمند كردن يارانه‌ها را به اصلاح و توسعه زيرساخت‌ها اختصاص دهيم، در غير اينصورت در درازمدت با فقدان تجهيزات و زيرساخت‌هاي مناسب روبرو مي‌شويم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha