• چهارشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-00022.146953
  • خبرنگار : 71021

عربستان چگونه از زائران در برابر آنفلوآنزاي نوع «آ» محافظت مي‌كند؟

عربستان چگونه از زائران در برابر آنفلوآنزاي نوع «آ» محافظت مي‌كند؟

با فرارسيدن ايام تشريق و تجمع هم‌زمان حجاج در مناطق محدود، اين پرسش مطرح است كه عربستان براي محافظت از زائران در برابر آنفلوآنزاي نوع «آ» چه تدابيري را انديشيده است؟

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه مسؤولان هيأت پزشكي و سازمان حج و زيارت با اشاره به تعداد بيماران حج امسال و خالي بودن بيمارستان‌هاي ايران در مكه و مدينه اعلام كردند، هيچ نگراني درباره‌ي آنفلوآنزاي نوع «آ» و خطر شيوع آن در ميان حجاج ايراني وجود ندارد و حتا حلي‌ساز ـ رييس هيأت پزشكي حج و زيارت ايران ـ اطمينان داد كه نياز نيست زائران، واكسن آنفلوآنزاي نوع «آ» را استفاده كنند؛ اما قطعا بيان اين مسايل، دليلي بر نبود خطر شيوع و ابتلا به ويروس آنفلوآنزاي نوع «آ» در ايام تشريق كه تجمع زائران بيش‌تر از هميشه و در مناطق محدود اتفاق مي‌افتد، نيست.

در روزهاي نخست اعزام حجاج به عربستان، درحالي‌كه انتظار مي‌رفت، اين كشور تدابير جدي‌تري را براي مقابله با گسترش اين ويروس اتخاذ كند، اما برخلاف برنامه‌ها و محدوديت‌هايي كه عربستان پيش از آغاز حج اعلام كرده بود، تاكنون اجراي برنامه‌اي خاصي در نقاطي كه حجاج حضور دارند، ديده نشده است.

يكي از مقامات وزارت حج عربستان پيش از حج اعلام كرده بود، با هدف جلوگيري از ورود زائران آلوده به ويروس آنفلوآنزاي نوع «آ» به اين كشور براي شركت در مراسم حج امسال، از دستگاه‌هاي پيشرفته‌اي با عنوان اسكنرهاي حرارتي يا تب‌سنج در فرودگاه‌هاي اين كشور، بويژه در شهر جده استفاده مي‌شود تا به اين وسيله، زائراني كه امكان دارد، به ويروس آنفلوآنزاي نوع «آ» آلوده باشند، شناسايي شوند.

اگرچه در زمان طرح اين موضوع، بسياري از كارشناسان بهداشتي در استفاده از اسكنرهاي حرارتي براي تشخيص اين بيماري ترديد داشتند، اما هنگام ورود زائران، از اين دستگاه‌ها و كنترل‌هاي شديد در عربستان خبري نبود.

اداره‌ي‌ غذا و داروي عربستان نيز با تأييد يك نوع از واكسن‌هاي توليدشده براي مقابله با آنفلوآنزاي نوع «آ»، پيش از فرارسيدن موسم حج اعلام كرده بود: به مقدار كافي، واكسن براي محافظت از زائران و مردم اين كشور در برابر ابتلا به اين بيماري تهيه خواهد كرد.

رويترز در اين گزارش كه پيش از آغاز حج منتشر كرده، آورده بود كه عربستان حدود 25ميليون نفر جمعيت دارد و حدود دوميليون زائر هم براي انجام مراسم حج در مكه و مدينه حضور مي‌يابد. به‌ همين دليل، 10ميليون واكسن به كشورهاي بلژيك، انگليس و آمريكا سفارش داده و نخستين محموله‌ي آن را تحويل گرفته است.

مسعود مجردي ـ رييس ستاد حج و زيارت در مدينه ـ در همان روزهاي نخست ورود زائران به عربستان، با مشاهده‌ي وضعيت موجود در اين كشور، گفت: به اندازه‌اي كه ما آنفلوآنزاي نوع «آ» را جدي گرفتيم، كشور ميزبان اين امر را جدي نگرفته و در مراكز مختلف زيارتي در اين‌باره از سوي عربستان كار جدي انجام نشده است. هم‌چنين تاكنون از تزريق واكسن آنفلوآنزاي نوع «آ» توسط كشور عربستان خبري نبوده است.

مصطفي خاكسار قهرودي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ هم آن زمان گفت: كشور ميزبان اين امر را جدي نگرفته و در مراكز مختلف زيارتي، در اين‌باره از سوي عربستان كار جدي نشده است.

البته دولت عربستان اعلام كرده است كه بيمارستان‌هاي اين كشور براي پذيرش افراد مبتلا به آنفلوآنزاي نوع «آ» آماده‌اند.

اما در ميانه‌ي حج، خبر مرگ چهار زائر بر اثر آنفلوآنزاي نوع «آ» نگراني‌هايي را در ميان حجاج ديگر كشورها ايجاد كرد. البته وزير بهداشت عربستان سعودي اعلام کرد: ترس از آنفلوآنزاي نوع «آ» بي‌مورد است و از اين نظر، خطري هيچ‌يک از زائران بيت‌الله الحرام را تهديد نمي‌کند.

در ادامه‌ي بروز اين نگراني‌ها، قهرودي هم با بيان اين‌که براساس اعلام مقامات بهداشتي سعودي، وضعيت بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» به‌طور عمومي نگران‌کننده نيست، گفت: مجموع آمار مبتلايان 29 نفر است و خوشبختانه هيچ موردي از ابتلا به آنفلوآنزاي نوع «آ» در بين زائران ايراني ديده نشده است. البته آمادگي کامل براي مقابله با شرايط احتمالي وجود دارد و به‌محض مواجه با موارد مشکوک، با حساسيت بسيار بالا، موضوع بررسي و پي‌گيري مي‌شود و با وجود توانايي، تجهيزات و تخصص، به موضوع‌ها با فوريت رسيدگي مي‌شود.

عربستان پيش از آغاز حج از كشورهاي اعزام‌كننده‌ي زائر درخواست كرده بود، دست كم 10 روز پيش از اعزام زائران، آن‌ها را در برابر آنفلوآنزاي فصلي واكسينه كند تا خطر شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» در بين حجاج كم‌تر باشد. به‌نظر مي‌رسد، اين كشور در موسم حج با اطمينان از اين‌كه زائران توصيه‌هاي بهداشتي و درماني پيش از حج را جدي گرفته‌اند، در زمان برپايي مناسك حج، اقدام خاصي را انجام نداده است.

اين درحالي است كه بسياري از زائران، بويژه حجاج كشورهاي فقير در محله‌هاي فقيرنشين مكه و مدينه كه از امكانات بهداشتي مناسبي برخوردار نيستند، ساكن‌اند و در ايام تشريق و در سرزمين‌هاي عرفات، مشعر و منا كه تجمع زائران در محيط‌هاي محدودي اتفاق مي‌افتد، به‌دليل موقعيت خاص اين مناطق و نبود امكانات بهداشتي به‌صورت گسترده براي تمام زائران، خطر سرايت بيماري‌هايي مانند آنفلوآنزاي نوع «آ» در ميان حجاج وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha