• سه‌شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-00017.146752

رييس سازمان حج و زيارت: كاروان‌هاي آزاد مشروط به امكان جذب زائر مجوز مي‌گيرند جبران نوسان ظرفيت زائران امسال را براي سال آينده درخواست كرده‌ايم

رييس سازمان حج و زيارت:
كاروان‌هاي آزاد مشروط به امكان جذب زائر مجوز مي‌گيرند
جبران نوسان ظرفيت زائران امسال را براي سال آينده درخواست كرده‌ايم

رييس سازمان حج و زيارت گفت: از فردا (چهارشنبه، 11 آذرماه) حركت نخستين گروه حجاج به ايران آغاز مي‌شود و بازگشت زائران از فرودگاه جده تا 24 آذرماه و از فرودگاه مدينه تا 21 آذرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مكه‌ي مكرمه، مصطفي خاكسار قهرودي در نشست خبري كه صبح امروز به‌طور مشترك با آيت‌الله ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ برگزار شد، با اشاره به تبليغات مسموم پيش از حج، بيان كرد: در حج امسال، شاهد نمايش و تجلي وحدت و يكپارچگي مردم و هماهنگي بخش‌هاي اجرايي براي برگزاري حجي باشكوه بوديم. برگزاري موفق حج امسال، نشانه‌ي تلاش همه‌ي مسؤولان و دست‌اندركاران براي ارائه‌ي خدمات به بهترين وجه به حجاج بيت‌الله الحرام در پرتو تلاش براي اطاعت و تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري بود. اين نگاه در تمام رفتار و كردار مسؤولان و زائران موج مي‌زد و ايجاد فضاي روحاني را موجب شد.

او اظهار داشت: اميدوارم عمليات حج در روزهاي باقي‌مانده‌ به‌خوبي پايان يابد و همه‌ي حجاج به سلامت به ميهن اسلامي برگردند و در سال‌هاي آينده نيز موسم حج تمتع را بهتر و باشكوه‌تر بتوانيم برگزار كنيم.

قهرودي يادآور شد: در موسم حج تمتع امسال، 64هزار و 400 نفر از ايران در قالب 494 كاروان از 11 تا 27 آبان‌ماه به عربستان وارد شدند. امسال با هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته با عربستان، مشكلات براي ورود و استقرار حجاج، كم‌تر از سال‌هاي گذشته بودند.

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به اين‌كه حجاج از امكانات رفاهي و آسايشي بيش‌تري بهره‌مند بودند، گفت: مشكلات جزيي وجود داشتند كه برخي از آن‌ها از عهده‌ي ما خارج بودند؛ ولي در مجموع، با توجه به ارائه‌ي خدمات بيش‌تر توانستيم آسايش بهتري را براي زائران فراهم كنيم.

وي ادامه داد: درباره‌ي شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» پيش‌بيني‌هاي سنگيني شدند كه به لطف خدا درصدي از آن پيش‌بيني‌ها تحقق نيافت. تيم پزشكي با آمادگي بسيار خوبي حضور داشت. هم‌چنين مراجعه‌ي زائران براي ابتلا به بيماري‌هاي معمولي نسبت به سال‌هاي گذشته كم‌تر بود و نگراني در اين زمينه وجود نداشت، به‌طوري كه هيچ سالي اين آمار را در حوزه‌ي سلامت نداشتيم.

رييس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: 42هزار نفر از زائران، مدينه قبل بودند كه اين تعداد از فرودگاه جده به كشور عزيمت مي‌كنند و 15هزار نفر نيز از فرودگاه مدينه به كشور بازمي‌گردند.

او اعلام كرد: برنامه‌ي بازگشت حجاج آماده شده است. البته اختلاف‌هايي براي بازگشت وجود داشتند، ولي با پي‌گيري‌هاي جدي و هماهنگي‌ها و همكاري عربستان، بخشي از آن‌ها در حال حل شدن است. اميدواريم اين بخش جزيي به‌زودي مرتفع شود.

قهرودي درباره‌ي كاروان‌هايي كه بدون زائر به حج مي‌آيند و در حج امسال براي پوشش زائران دچار مشكل شده‌اند، گفت: اين كاروان‌ها مشروط به امكان جذب زائر مجوز مي‌گيرند و مسؤوليت جذب زائر برعهده‌ي خود كاروان‌هاست. ما با آمار و تضميني كه مي‌گيريم، نسبت به تعداد زائراني كه مي‌توانند جذب كنند، به آن‌ها خدمات مي‌دهيم و امكان جذب زائر را بايد خودشان فراهم كنند؛ اما امسال با توجه به بحث بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» شرايط براي كاهش تعداد زائر به‌طور طبيعي وجود داشت.

وي ادامه داد: ما در برخي مواقع نسبت به اين كاروان‌ها سختي به خرج مي‌دهيم تا مجوز ندهيم؛ ولي با اصرار آن‌ها مواجه مي‌شويم كه شما مجوز بدهيد و همه‌ي مسؤوليت را خودمان برعهده مي‌گيريم. اين گروه از كاروان‌ها سال‌هاي گذشته، هزينه‌ها و سود خوبي را دريافت كرده‌اند و قطعا با توجه به سود سال‌هاي گذشته، ضرر امسال آن‌ها جبران خواهد شد.

قهرودي درباره‌ي تصميم‌گيري در زمينه‌ي اعزام سريع‌تر افرادي كه براي نخستين‌بار به حج تمتع بايد مشرف شوند، اظهار كرد: شيوه‌اي كه اكنون وجود دارد، عادلانه تشخيص داده‌ شده است و كساني كه زودتر ثبت نام كنند، به‌طور طبيعي وقتي نوبت‌شان برسد، به حج اعزام مي‌شوند؛ ولي اعزام گروهي از افراد كه در حج گذشته، اجازه‌ي آن دريافت شد، بر اين اساس بود كه درصدي از ظرفيت حجاج متناسب با افزايش آمار، با قرعه‌كشي تكميل شود. به اين ترتيب، ظرفيت حج را مي‌توان با تركيبي از انتخاب ثبت نام‌شدگان در اولويت اعزام و درصد كمي هم به شيوه‌ي قرعه‌كشي تكميل كرد تا به اين وسيله، نگراني ثبت نام‌كنندگاني كه براي نخستين‌بار قصد تشرف دارند، تا حدي رفع شود.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي حل مشكل پروازها و بازگشت زائران به كشور با توجه به محدوديت در فرودگاه جده، گفت: دريافت مجوز بيش‌تر براي پرواز از فرودگاه جده و مدينه موجب شد، بتوانيم مدت طولاني اقامت را كاهش دهيم. تاكنون برقراري سه پرواز از فرودگاه جده قطعي شده و تاريخ برگشت زائران برخي استان‌ها قدري جلوتر افتاده است؛ ولي چند استان ترجيح دادند، در مكه بمانند و طبق برنامه‌ي قبلي از جده خارج شوند. ما پي‌گيري مي‌كنيم، اگر بتوانيم از جده و مدينه پرواز‌هاي بيش‌تري دريافت كنيم، اعزام اين گروه از حجاج نيز زودتر انجام شود.

وي افزود: درباره‌ي كساني كه مدت اقامت آن‌ها كم‌تر شده است، با توضيح‌هايي كه به اين زائران داده شد و اين‌كه اگر بخواهند چند روز بيش‌تر بمانند، بايد جابه‌جا شوند، خودشان موافقت كردند تا در تاريخ‌هاي مقرر ما بازگردند.

او درباره‌ي كاهش تعداد زائران امسال و اين‌كه برنامه‌ي سال‌هاي آينده‌ي سازمان حج چگونه خواهد بود؟ بيان كرد: ايران تنها كشوري نبود كه درباره‌ي كاهش حجاج خود تصميم گرفت و ديگر كشورها نيز چنين اقدامي را انجام دادند. از ميان حدود 183 كشور كه در حج تمتع حضور دارند، حدود 119هزار نفر كاهش به ديگر كشورها مربوط بود، يعني نزديك به 40 درصد تعداد حجاج ديگر كشورها كاهش پيدا كرد.

وي يادآور شد: سازمان حج و زيارت اين تصميم و اتفاق را به مسؤولان حج عربستان اعلام كرد و بيان داشت كه اين كاهش مختص امسال است و براي سال‌هاي آينده درخواست كرديم، اين نوسان را جبران كنيم و در مذاكره‌هاي بعدي هم اين مسأله را پي‌گيري مي‌كنيم. ما آمادگي داريم بيش از حد ظرفيت، حجاج خود را به عربستان براي انجام مناسك حج اعزام كنيم.

قهرودي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه چرا زماني كه حدود 40 درصد از زائران را كم كرديد، افراد جوان را جايگزين اين تعداد نكرديد؟ گفت: به‌دليل بيماري و شرايط درماني، البته اين مسأله به تمام افراد مربوط مي‌شد و فقط مختص افراد مسن نبود و صرفا به‌دليل كاهش خطر، براي كاهش تعداد زائران تصيم گرفته شد.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: امسال ارتباط قوي و هماهنگي بيش‌تري با مسؤولان عربستان انجام شد و اين موفقيت خوب و حسن برگزاري مراسم مختلف بر اثر اصلاح تغيير ديدگاه نسبت به حج و ايراني‌ها بود. در تمام تماس‌هاي مستقيم كاري كه اتفاق افتادند، اصلاح باور مسؤولان عربستاني نسبت به حج ايران و حجاج كشور ما ديده مي‌شود.

قهرودي اضافه كرد: توجه به بررسي‌ها و برداشت‌هاي مختلف در حوزه‌ي اجرايي و نگاه علمي و تخصصي نسبت به عرصه‌هاي مختلف، از برنامه‌هاي جدي اين سازمان در حج امسال بود. ما با حضور ميداني و از نزديك، مسائل را بررسي كرديم. تلاش ما اين است كه به سمتي حركت كنيم تا بتوانيم برنامه‌ريزي‌ها را تخصصي و علمي پيش ببريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha