• جمعه / ۲۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-01661.141086
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

معاون وزير اقتصاد: بايد فضاي عملياتي‌شدن هدفمندكردن يارانه‌ها را به وجود آورد

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و عضو كار گروه تحول اقتصادي گفت: اختلاف نظر مسوولان در اجراي طرح تحول اقتصادي در خصوص نحوه توزيع يارانه‌هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايسنا، علي عسگري در همايش هدفمندكردن يارانه‌ها در بجنورد با مهم خواندن اجراي اين طرح در مجامع سياسي و اقتصادي كشور اظهار كرد: بايد بتوان براي عملياتي شدن اين طرح فضاي لازم را به وجود آورد.

وي افزود: هدفمند كردن يارا نه‌ها داراي سه بعد است که شامل روش و نحوه قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي، نحوه توزيع درآمد حاصل از منابع و ترتيبات اجرايي است. اكنون تعيين قيمت‌ها به مرحله عملي رسيده و در نتيجه در اين طرح اختلاف نظري وجود نداشته است.

او عمده تغييرات را بر روي سهم منافع دانست و ادامه داد: اين سهم از طريق عاملاني از قبيل مردم كه يارانه‌بگير هستند، توليدكننده‌ها و بودجه دولت توزيع خواهد شد.

عسگري منابع بخش خانوار را 60 درصد، بخش توليد 30 درصد و بودجه را 20 درصد عنوان و اضافه كرد: نتيجه تغييرات اين بوده كه جامعه هدف به پنج دهك رسيده است.

رييس سازمان امور مالياتي نگراني دولت را از رديف درآمد و هزينه‌ها ذکر و تاکيد کرد: درصورت ايجاد انحراف در اين امر چگونگي مديريت مطرح مي‌شود كه اگر مسئله حل نشود در هدف طرح مشكل ايجاد مي‌شود.

معاون وزير اقتصاد بيان کرد: اصل اين طرح هدفمند كردن يارانه‌هاست و اگر شاخص‌ها مشخص شود هر كسي متناسب با شان خود از آن برخوردار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، استاندار خراسان شمالي نيز در اين همايش گفت: افتخارهاي بزرگي از سوي دولت نهم و دهم براي كشور بدست آمده است كه قدم گذاشتن در عرصه هدفمند كردن يارانه‌ها نيز يكي از اين افتخارات است.

محمدحسين جهانبخش افزود: شاخص‌هاي اقتصادي خراسان شمالي رو به رشد است و با تلاش مسوولان سعي مي‌شود تا موفقيتهاي اقتصادي و فرهنگي استان افزايش يابد.

به گزارش ايسنا رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي خراسان شمالي نيز در اين همايش گفت: يارانه يكي از ابزارهاي مهم حمايتي دولتها است که براي حمايت از مصرف كننده، توليدكننده و صادركننده پرداخت مي‌شود.

عادل علي‌پور تصريح كرد: يارانه‌ها به‌عنوان كمكهاي دولتي تلقي مي‌شود كه به مصرف‌كننده‌ها اجازه داده مي‌شود كالا و خدمات را با قيمت‌هاي پايين‌تر از قيمت‌هاي بازار خريداري كنند و در آمد توليدكنندگان را در مقايسه با حالت عدم مداخله افزايش دهند.

وي پرداخت همگاني و كاهش اثر بخش يارانه‌ها، افزايش بي‌رويه مصرف، كاهش رقابتمندي توليدات داخلي در بازارهاي جهاني، رشد جمعيت و افزايش تقاضاي براي خدمات عمومي، فراهم شدن فساد اقتصادي، كاهش تورم كنوني در مقابل افزايش تورم آينده، افزايش مقاومت در برابر تغيير و مشكل شكل اصلاح نظام پرداخت يارانه‌ها، افزايش هدررفت منابع و تشديد تخريب محيط زيست را از معايب پرداخت يارانه‌هاي سنتي گذشته عنوان كرد.

نماينده مردم خراسان شمالي در مجلس خبرگان رهبري نيز گفت: بايد براي ارتقاي بعد فرهنگي و مسايل اقتصادي كشور تلاش مضاعف شود به دليل اينکه بعد فرهنگي زير بناي بعد اقتصادي مردم است.

آيت‌الله حبيب مهمان‌نواز افزود: در كنار طرح تحول اقتصادي بايد طرح تحول فرهنگي نيز اجرا شود.

وي هدف از اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها را اجراي قسط و عدل دانست و افزود: عدل از برنامه‌هاي مهم اسلامي است و بايد به افراد نيازمند كمك شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha