• جمعه / ۱۵ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-01350.139538

عضو هيات اجرايي انجمن اقتصاددانان: روند بررسي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها در مجلس بسيار پرشتاب است

عضو هيات اجرايي انجمن اقتصاددانان:
روند بررسي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها در مجلس بسيار پرشتاب است

عضو هيات اجرايي انجمن اقتصاددانان ضمن آنكه روند بررسي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها را در مجلس بسيار پرشتاب ارزيابي كرد، اين لايحه را با عزت و كرامت مردم و قدرت و عظمت ايران در ارتباط دانست و خواهان تعقل بيشتر در اين لايحه شد.

محمدباقر صدري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: هدفمند كردن يارانه‌ها يكي از ضروريات اقتصاد ملي است به شرطي كه با دقت و وسواس زياد و در زمان معقول كه به گروه‌هاي كم درآمد فشار نيايد، اجرا شود.

صدري با اعتقاد به اينكه پنج سال براي اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها كم است، گفت: هدفمند كردن يارانه‌ها بايد درون يك برنامه‌هاي منسجم از جمله برنامه‌ پنجم توسعه و در يك زمان پنج تا 10 سال اجرايي شود.

وي با بيان اينكه كالاهايي كه داراي اولويت خاص هستند و يا بايد در هدفمند كردن آن‌ها سرعت به كاربرد، بايد دقيقا مشخص شوند، توضيح داد: اگر چه بهداشت از اين لايحه حذف شده است اما برخي كالاها از جمله كالاهاي استراتژيك مانند نان نياز به زمان بيشتري براي هدفمندشدن يارانه دارد چرا كه نان قوت لايموت مردم است.

صدري ادامه داد: پوكي استخوان، كوتاهي قد كودكان و نوجوانان و چاقي و لاغري مفرط نشانه تغذيه نامناسب در كشور است كه بايد اين مورد را در هدفمند كردن يارانه‌ها لحاظ كرد چرا كه بايست شرايط بهينه زيستن را براي مردم فراهم كرد.

اين كارشناس اقتصادي هدفمند كردن يارانه‌هاي سوخت و انرژي را نيازمند بررسي دقيق‌تري دانست و گفت: تغيير در قيمت بنزين به طور مستقيم و غير مستقيم در زندگي مردم اثر مي‌گذارد. زيرا كه شايد گروه‌هاي كم درآمد از بنزين بهره‌ نگيرند ولي از وسايل نقليه عمومي استفاده مي‌كنند نبايد با هدفمند كردن يارانه ها مردم را در تنگنا قرار داد.

عضو هيات اجرايي انجمن اقتصاددانان با تاكيد بر اينكه 30 درصد از مردم 70 درصد از يارانه‌ها را استفاده مي‌كنند يادآور شد: اين افراد نيز جزو همين كشور و از هم وطنان ما هستند و بايد استفاده از يارانه‌ براي آن‌ها نيز برنامه‌ريزي شود.

صدري مصوبه مجلس مبني بر اينكه يارانه‌ها به تمام گروه‌هاي درآمدي تعلق گيرد را معقول دانست و با ستودن جسارت دولت در انجام اين لايحه بر محاسبه دقيق ميزان يارانه‌هاي پرداختي تاكيد كرد و گفت: سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي اعلام كرده است كه فرم‌هاي پر شده از سوي مردم داراي خطاهايي است كه بايد در اين زمينه وقت بيشتري صرف شود.

صدري قيد كردن يارانه پرداختي دولت در قبوض آب و برق را در جهت فرهنگ سازي و اطلاع رساني مردم عنوان كرد و گفت: براي اجراي اين لايحه نيازمند فرهنگ سازي صحيح در اين زمينه هستيم كه متاسفانه نهادها نتوانسته‌اند اين وظيفه مهم را به خوبي انجام دهند.

وي در پايان هرگونه تبليغات و سخنان منفي در مورد لايحه‌ هدفمند كردن يارانه‌ها را بي‌تاثير ندانست و افزود: اين سخنان باعث مي‌شود قبل از آنكه لايحه اجرا شود قيمت كالاها افزايش يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha