• شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8808-01006.137505
  • خبرنگار : 71191

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: دبيرخانه‌ي شخصيت‌ها و مفاخر تاريخي تأسيس مي‌شود فنس‌كشي منطقه‌ي آزاد ارس اولويت نخست است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به‌لحاظ امكانات ساختماني، ساختمان موزه‌ي ملي قرآن كريم بسيار مجهز است و امكانات كاملي را براي برگزاري نمايشگاه و نمايش آثار خطي دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي امروز (شنبه، 16 آبان‌ماه) در حاشيه‌ي مراسم بازگشايي موزه‌ي ملي قرآن كريم و نمايشگاه قرآن و عترت با موضوع نگارگري، تذهيب و خوش‌نويسي، بيان كرد: نسخ خطي موجود در موزه‌ي قرآن كريم حدود 300 نسخه‌اند؛ ولي در ديگر موزه‌ها مانند موزه‌ي گلستان، آثار خطي زيادي داريم.

وي ادامه داد: ‌با بازگشايي موزه‌ي قرآن قصد داريم، آثار خطي را از بقيه‌ي موزه‌ها به اين موزه منتقل كنيم تا بتوانيم موزه‌اي واحد را در زمينه‌ي قرآن داشته باشيم.

معاون رييس‌جمهور در توضيح وضعيت مخزن موزه‌ي ملي قرآن كريم، اظهار داشت: بيش‌تر آثاري كه در مخزن وجود دارند، نسخ خطي سده‌ي چهارم هجري قمري و از دوره‌ي تيموري تا صفوي هستند؛ اما تعدادي از اين نسخه‌ها به‌صورت امانت در موزه نگهداري مي‌شوند. اگر بتوانيم شرايط را تنظيم كنيم، بسياري از شخصيت‌هاي روحاني كه داراي آثار خطي هستند، مي‌توانند در ايامي از سال، اين آثار را در موزه به‌نمايش بگذارند.

بقايي گفت: موزه‌ي قرآن به‌لحاظ مخزن نگهداري آثار، وضعيت خوبي دارد؛ اما به تعداد آثار بايد مخازن را نيز توسعه دهيم. هم‌چنين قرآن فقط در قالب كتابت نبايد در موزه باشد، بلكه تابلوها، نوشته‌ها و موارد ديگر نيز در موزه‌ي قرآن كريم مي‌توانند در ايامي از سال به‌نمايش درآيند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي وضعيت پرونده‌ي ثبت جهاني بازار تبريز پس از آتش‌سوزي، بيان كرد: ثبت بازار تبريز در فهرست ميراث جهاني، پس از آتش‌سوزي منتفي نيست. در بازديدي كه پنجشنبه از محل آتش‌سوزي داشتم، ديديم، بخش‌هايي از بازار آسيب ديده‌اند و آسيبي كه به آن وارد شده است، آسيب كمي نيست؛ اما شرايط به‌گونه‌اي نيست كه نتوانيم مرمت كنيم و براي ثبت آن در فهرست ميراث جهاني مانعي باشد. قرار شده است، با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌سرعت نقشه‌هاي مرمت، تأييد و مرمت گذرهاي عبوري اجرا شود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي تمهيداتي كه براي حفاظت از بازارهاي تاريخي پس از آتش‌سوزي دو بازار تاريخي تهران و تبريز انديشيده شده‌اند، گفت: درباره‌ي بازار تبريز، هيچ دستگاهي را متهم نمي‌كنيم؛ ولي حفاظت از آتش‌سوزي برعهده‌ي ما نيست. چندبار با دستگاه متولي بازار تبريز مكاتبه كرده‌ايم كه تمهيداتي انديشيده شوند. در جلسه‌اي نيز كه شب جمعه در اين زمينه در تبريز برگزار شد، اين نكته بيان شد كه شهرداري و آتش‌نشاني اين استان، اقدامي در اين زمينه انجام دهند، ما نيز حاضر به همكاري هستيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: شايد يكي از روش‌هاي جلوگيري از بروز چنين وضعيت‌هايي، نصب كپسول‌هاي آتش‌نشاني در فاصله‌هاي كوتاه در بازارها باشد. اين مشكل را بازار تهران نيز دارد. به شهرداري اعلام مي‌كنيم كه مشكل بازار تهران فقط نصب سيستم‌هاي مجهز آتش‌نشاني نيست. اگر بتوانيم در فاصله‌هاي كوتاه 50 تا 100 متر، امكانات اوليه‌ي اطفا حريق را نصب كنيم، مردم نيز مي‌توانند در اين‌گونه موارد وارد عمل شوند.

بقايي گفت: امروز در جلسه‌اي كه با مديران استاني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داريم، اعلام مي‌كنم، شهرهاي مهم و تاريخي به شهرداري‌ها و آتش‌نشاني‌هاي محل خود ابلاغ كنند تا اين سازمان‌ها حتما كارهاي مطالعاتي در اين زمينه انجام دهند تا روش‌هاي جلوگيري از آتش‌سوزي‌هاي گسترده براي حفظ وضع موجود بررسي شوند. ضمن اين‌كه دست كم با يكسري دستگاه‌هاي اطفا حريق در فاصله‌هاي تعيين‌شده بتوانيم از بروز حوادثي مانند آتش‌سوزي مانع شويم.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درباره‌ي وضعيت مجموعه‌ي سردر باغ ملي در وزارت امور خارجه در تهران، اظهار داشت: دولت مصوبه‌اي را مبني بر آغاز فعاليت مديريت سازمان ميراث فرهنگي در مجموعه‌ي باغ ملي ابلاغ كرد. اكنون يكسري مشكلات با دستگاه‌هاي موجود در اين مجموعه وجود دارند. اين دستگاه‌ها معتقدند، به ازاي خروج آن‌ها از محل يا بايد ساختماني به آن‌ها داده شود يا هزينه‌اي پرداخت شود. اكنون درحال مذاكره‌ايم تا اعتباري را در بودجه‌هاي سنواتي قرار دهيم تا اين دستگاه‌ها با دريافت هزينه، آمادگي تخليه داشته باشند.

معاون رييس‌جمهور اين پروژه را بسيار بزرگ دانست و تأكيد كرد: آن را دست كم 10 ساله مي‌بينم. چند دستگاه بزرگ در اين مكان وجود دارند كه جابه‌جايي هر كدام از آن‌ها مشكل است. ضمن اين‌كه يكسري هماهنگي‌ها بايد انجام شوند.

بقايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درباره‌ي واگذاري موزه‌هاي خصوصي به كانون جهان‌گردي و اتومبيل‌راني و اين‌كه آيا از نظر قانوني اين كار امكان‌پذير است، بيان كرد: موزه‌ها واگذار نمي‌شوند. در هر موزه‌اي، يكسري اماكن با جنبه‌هاي تفريحي، اقامتي و ورزشي وجود دارند كه عمده‌ي آن‌ها در كاخ‌هاي سعدآباد و نياوران از گذشته بوده‌اند و در گذشته به‌صورت غيرمنطقي به افراد خاص اجاره داده مي‌شدند و اين براي ما معضلاتي را ايجاد كرده بود. پس در دوره‌ي جديد به اين جمع‌بندي رسيديم كه يك مزايده، فقط براي آن اماكن در قالب قيمت‌هاي كارشناسي برگزار شود.

وي اظهار كرد: درآمد اين مزايده‌ها به خزانه‌ي دولت واريز مي‌شود و از خزانه نيز به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي هزينه كردن بازمي‌گردد.

او كانون جهان‌گردي و اتومبيل‌راني را زيرمجموعه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و گفت: در گذشته، دليل اين تخلف‌ها انجام اين كارها توسط خود موزه‌ها بوده است. پس تصميم گرفتيم، براساس ماده‌ي 88 كانون جهان‌گردي و اتومبيل‌راني را كارگزار اين طرح كنيم تا پروسه‌ي مزايده را براي ما اجرا كند.

وي تصريح كرد: تشكيلات كانون جهان‌گردي و اتومبيل‌راني به ما وابسته است و تشكيلات خصوصي نيست كه بگوييم مي‌خواهد فعاليت ديگري را انجام دهد. آن‌ها به‌عنوان كارگزار، مزايده را انجام مي‌دهند كه آن‌هم به‌طور رسمي و قانوني طبق اعلاميه‌اي كه وجود دارد، اتفاق مي‌افتد و درآمد حاصل از آن، براساس قانون به حساب خزانه‌ي دولت واريز مي‌شود.

بقايي در ادامه با اشاره به تأسيس دبيرخانه‌اي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با عنوان دبيرخانه‌ي شخصيت‌ها و مفاخر تاريخي كشور، گفت: قصد تأسيس دبيرخانه‌اي را داريم تا در آن، شخصيت‌ها و مفاخر تاريخي كشور را در حوزه‌هاي مختلف مانند رياضيات، نجوم و پزشكي تقسيم‌بندي كنيم تا به اعتبار هر كدام از آن‌ها، سالانه همايشي برگزار شود و به اين روش، مفاخر خود را مطرح كنيم.

وي ادامه داد: مجموعه‌ي فرهنگي سازمان، متولي كارشناسي اين بحث شده است تا از اين به بعد با معرفي مفاخر و اعلام جوايز آن‌ها، شخصيت‌هاي‌مان را معرفي كنيم تا از اين طريق، ديگر شاهد معرفي هريك از مفاخر ايراني توسط كشورهاي ديگر نباشيم. در اين زمينه، با يونسكو هم مذاكره‌هايي انجام شده‌اند تا جايزه‌ي تعدادي از اين مفاخر در سطح بين‌المللي مطرح شود.

او هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي افتتاح دو طرح حوزه‌ي گردشگري در منطقه‌ي آزاد ارس در روزهاي گذشته، اظهار داشت: يكي از پتانسيل‌هاي بزرگ ما، گردشگري تاريخي در منطقه‌ي آزاد ارس است. كليساي سنت استپانوس در اين مكان قرار دارد. هم‌چنين پارك جنگلي اين محوطه به‌عنوان يك منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري بي‌نظير است.

وي بيان كرد: سال پيش، حدود 700هزار گردشگر در منطقه‌ي جلفا بودند. اين گردشگران به اقامت، كمپينگ و بازديد نياز داشتند. تلاش مي‌كنيم، با ايجاد چنين فضاهايي در منطقه‌ي جلفا، اين مسأله را تا حد زيادي برطرف كنيم تا پارك بزرگ جنگلي در اين منطقه به اين منظور افتتاح شود.

معاون رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درباره‌ي ساخت رباط بوعلي‌سينا در كشور امارات و اقدامات و كوتاهي‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه، گفت: موارد و حوادث اين‌چنيني برعهده‌ي دستگاه‌هاي سياسي كشورند. اگر موضوع، مسأله‌ي فرهنگي و سياسي است، اين دستگاه‌ها بايد جوابگو باشند؛ اما در اين دوره، ما نيز وارد شديم، اطلاعيه داديم، مكاتبه كرديم و از بروز چنين اتفاق‌هايي مانع شديم.

بقايي اظهار داشت: سياست‌هاي جديد ما در اين زمينه، با رعايت مسايل سياسي، اعتراض به اين مسايل است تا به سازمان‌هاي جهاني و كشور طرف مقابل بگوييم، اگر سياست آن‌ها معرفي يك شخصيت خارجي است، اشكالي ندارد؛ ولي اگر بخواهند قيد كنند كه اين شخصيت و مليت آن متعلق به آن كشور است، حتما اعتراض خود را اعلام مي‌كنيم.

وي تأكيد كرد: بررسي مي‌كنيم، اگر كشوري يكي از شخصيت‌هاي ما را متعلق به خود بداند و هويت جديدي براي آن بسازد، حتما اعتراض كنيم. در اين‌باره، به دبيرخانه‌ي مفاخر تاريخي اعلام كرده‌ايم كه اولويت ما، مفاخري خواهند بود كه در خارج از مرزها دفن شده‌اند.

در ادامه‌ي اين جلسه‌ي پرسش و پاسخ، خبرنگاري از رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرسيد، گاهي در شهرك‌هاي صنعتي، قوانين حاكم بسيار به قوانين مناطق آزاد نزديك هستند كه از سرمايه‌گذاري بهتر در اين مناطق مانع مي‌شود. آيا اين زمينه، مشكلاتي را در آينده ايجاد نمي‌كند؟

بقايي بيان كرد: در بازديدي كه از منطقه‌ي آزاد ارس داشتم، سرمايه‌گذاري در آن منطقه رونق داشت و پتانسيل آن به‌گونه‌اي بود كه فكر نمي‌كنم، نمونه‌ي ديگري مانند اين، در منطقه وجود داشته باشد كه توان رقابت با منطقه‌ي آزاد ارس را داشته باشد و اين به مديريت صحيح ما برمي‌گردد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي نتيجه‌ي سفر سفراي خارجي به منطقه‌ي ارس و تأثير آن در روند گردشگري، اظهار كرد: منطقه‌ي آزاد ارس، عمليات خود را تقريبا از چهارسال پيش آغاز كرده است. در اين چهارسال اگر ارزيابي انجام شود، مي‌بينيم، با توجه به مشكلاتي كه دستگاه‌ها دارند، به نسبت پيش رفته است. ضمن اين‌كه اين منطقه بزرگ‌ترين منطقه‌ي گردشگري ماست. زيرساخت‌ها در اين منطقه درحال تكميل‌اند، سرمايه‌گذاري نيز در اين بخش يكسري مشكلات كوچكي دارد كه درحال برطرف كردن آن‌ها هستيم.

او بيان كرد: در حوزه‌ي گردشگري، چند سرمايه‌گذار داخلي داريم كه آغاز به كار كرده‌اند؛ اما سياست اصلي ما در مناطق آزاد در شرايط كنوني به‌جز توسعه‌ي سرمايه‌گذاري داخلي، جذب سرمايه‌گذاري خارجي است. در ملاقاتي هم كه با مسؤولان نخجوان داشتيم، ديديم اين منطقه درحال رشد اقتصادي است.

بقايي گفت: در اين زمينه، پيشنهاد داديم كه باراندازها و كارهاي توليدي خود را منتقل كنند كه مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد، در قالب كارگروه يا كميته‌اي اين بحث را تقويت كنند. ضمن اين‌كه خواستار باز شدن مسير هستيم و اگر خط آهن جلفا به نخجوان باز شود، در عمل، منطقه‌ي آزاد ارس به‌جز نخجوان و جمهوري آذربايجان، مركز تركيه را نيز مي‌تواند پوشش دهد.

وي در توضيح آماده بودن زيرساخت‌ها در منطقه‌ي آ‌زاد ارس، اظهار داشت: اين منطقه حدود سه‌سال است كه كار خود را آغاز كرده است و هنوز كار دارد. فنس‌كشي اين منطقه كامل نشده است و گردشگر خارجي اگر بخواهد، راحت مي‌تواند به داخل كشور وارد شود.

او ادامه داد: در آن جلسه اعلام كرديم، فنس‌كشي يك پروژه‌ي دوساله است و تقريبا 12ميليارد تومان هزينه دارد و نقشه‌هاي آن به‌تازگي تصويب شده است. ما فنس‌كشي را اولويت نخست اعلام كرديم تا پس از آن تعيين حريم بين منطقه‌ي آزاد و سرزمين اصلي بتوانيم گردشگر خارجي وارد كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در ديگر مناطق آزاد، امكان ورود گردشگر بدون رواديد وجود دارد؟ بيان كرد: در مناطقي مانند كيش، قشم و چابهار اين محدوديت‌ها وجود ندارند و مناطق تازه‌تأسيس درحال شكل‌گيري‌اند. آن مناطق، بيش از 15سال است كه درحال كار هستند و به تعيين مرز نياز ندارند و به‌جز چابهار، همه جزيره هستند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: براي اين‌كه مانع رشد سرمايه‌گذاري صنعتي نشويم، سريع درحال تعيين حريم براي مناطق صنعتي هستيم تا دست كم در اين مناطق، گردشگران خارجي راحت رفت‌وآمد كنند؛ اما در حوزه‌ي گردشگري، الزاما مسير بايد بسته شود. جلفا حدود 24هزار هكتار و داراي چند شهر و منطقه است. حتما بايد ديوار داشته باشد تا گردشگر خارجي كه به اين مناطق وارد مي‌شود، نتواند راحت به شهرهاي ديگر برود تا مشكل‌ساز شود.

وي هم‌چنين درباره‌ي اين‌كه آيا براي گردشگران خارجي امكان داشتن ويلا در مناطق آزاد وجود دارد؟ گفت: منطقه‌ي آزاد در زمينه‌ي سرمايه‌گذاري خارجي و حتا خريد ويلا منعي ندارد. ارس تازه‌تأسيس است و نبايد آن را با كيش و قشم مقايسه كرد.

او درباره‌ي وجود محدوديت‌هايي مانند گشت ارشاد در مناطق آزادي مانند كيش، تأكيد كرد: ما اصلا دنبال اين‌گونه گردشگران نيستيم، چون اگر گشت ارشاد هم نباشد، فرهنگ ما پوشش اين افراد را نمي‌پذيرد. اگر من نيز به كشور ديگري بروم، بايد محدوديت‌هاي آن كشور را رعايت كنم.

به گفته‌ي بقايي، ما گردشگر فرهنگي مي‌خواهيم و قيمت و ارزش يك گردشگر فرهنگي مساوي ده‌ها گردشگر غيرفرهنگي است، يعني گردشگران تفريحي اصلا قابل مقايسه با گردشگر فرهنگي نيستند.

وي اضافه كرد: گردشگران خارجي در زمينه‌ي مسايل اقتصادي و حضور در مناطق آزاد، محدوديتي ندارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha