• شنبه / ۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-00355.133229
  • خبرنگار : 71078

نقدي بر سريال تاريخي «در چشم باد»؛ شهرام جعفري‌نژاد: بسياري از سكانس‌هاي كشدار هستند «در چشم باد» وقايع تاريخي و فرهنگ عامه ايراني را به خوبي درآميخته است

نقدي بر سريال تاريخي «در چشم باد»؛
شهرام جعفري‌نژاد: بسياري از سكانس‌هاي كشدار هستند
«در چشم باد» وقايع تاريخي و فرهنگ عامه ايراني را به خوبي درآميخته است

يك منتقد ضمن تمجيد از سريال تاريخي «در چشم باد» گفت: متن اين مجموعه مانند بسياري از سريال‌هاي ايراني خيلي فشرده نيست و بسياري از سكانس‌هاي اين مجموعه، كـشدار است.

شهرام جعفري‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: به علت بودجه صرف شده و سختي‌هاي توليد «در چشم باد»، گروه سازنده يا مسؤولان سيما مايل نيستند كه اين سريال در 20، 30 قسمت به پايان برسد؛ اين درحاليست كه اين مجموعه، مي‌توانست اثري بسيار عالي در 26 قسمت باشد و خيلي از سكانس‌هاي آن در مرحله‌ي تدوين كوتاه‌تر شود.

صاحب‌امتياز و مديرمسؤول مجله «صنعت سينما» با اشاره به كارگرداني «در چشم باد» تأكيد كرد: يكي از امتيازات «در چشم باد» ميزانسن‌هاي كارگرداني آن است؛ علاوه بر آن مسعود جعفري جوزاني با وجود تعدد شخصيت‌هاي سريال و تنوع سبك نقش‌آفرينان آن، توانسته بازي آنان را يكدست كند.

او اضافه كرد: برخلاف بسياري از سريال‌هاي تاريخي و پرهزينه سيما كه كارگرداني در مقايسه با جلوه‌هاي ويژه و صحنه‌پردازي چندان به چشم نمي‌آيد و كارگردان در حد تكنسيني عمل مي‌كند كه صحنه‌ها را رفع و رجوع مي‌كند، جعفري جوزاني عملكرد خيلي خوبي در «در چشم باد» داشته است.

جعفري‌نژاد با اشاره به بازيگري، جلوه‌هاي ويژه و صحنه‌پردازي «در چشم باد» گفت: بازي‌هاي بازيگران اين سريال، حرفه‌يي و صحنه‌پردازي آن در حد مطلوبي است؛ البته خيلي از عناصر با جلوه‌هاي ويژه رايانه‌يي به صحنه‌ها اضافه شده كه بسيارخوب و باورپذير است. در واقع «در چشم باد» يكي از مجموعه‌هاي ماندگار سيماست.

او درباره‌ي ميزان رعايت شدن مرز آرايش و گريم در چهره‌پردازي بازيگران اين سريال تأكيد كرد: سازندگان «در چشم باد» به خوبي اين مرز را رعايت و متناسب با شخصيت‌ها چهره‌پردازي كرده‌اند. به عنوان نمونه نزديك بودن گريم نقش ايران (با بازي سحر جعفري جوزاني) به مرز آرايش به علت فرنگي مآب بودن اوست البته غليظ تر شدن چهره پردازي دختري سنتي مانند فخرالسادات (با بازي لاله اسكندري) در قسمت‌هاي اخير از نزديك بودن زمان عروسي نشات مي‌گيرد.

اين منتقد اضافه كرد: مهم است كه چهره‌پردازي به باورپذيركردن شخصيت كمك كند، بنابراين هر گونه‌ي پررنگي را نمي‌توان آرايش غليظ تلقي كرد.

او در ادامه با بيان اين‌كه «در چشم باد» مانند «هزار دستان» به مردم كوچه و بازار و آيين‌هاي سنتي پرداخته است، گفت: برخلاف بسياري از سريال‌هاي تاريخي ايراني، اتفاقات «در چشم باد» در كاخ‌ها، دربارها و طبقات بالا نمي‌گذرد و اين سريال به خوبي فرهنگ عاميانه و اوضاع اجتماعي دوران پهلوي را به تصوير كشيده است.

جعفري‌نژاد در پايان درباره‌ي عملكرد جوزاني در انتخاب عناصر فرهنگ عاميانه به منظور به تصويركشيدن براي مخاطب ميليوني سيما گفت: نحوه اين گزينش مهم است؛ اما در هيچ‌كدام از آيين‌هاي به تصوير درآمده در اين سريال تاكنون خطايي صورت نگرفته و واقعيت‌ها بيان شده است. درواقع «در چشم باد»وقايع تاريخي و فرهنگ عاميانه را به خوبي در آميخته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha