• شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-02730

آيا برقرار بودن سكوت در استان تهران مورد پسند است؟ حميد بقايي: عملكرد رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران را خوب مي‌دانم

آيا برقرار بودن سكوت در استان تهران مورد پسند است؟
حميد بقايي:
عملكرد رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران را خوب مي‌دانم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با وجود ارائه‌ نشدن هيچ گزارشي از عملكرد محمد بهرام‌زاده ـ رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ او را يكي از مديران موفق اين سازمان مي‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهرام‌زاده درحالي كرسي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران را پس از يك‌سال و هفت‌ماه ترك كرد كه هيچ گزارشي از عملكردش در اين سازمان ارائه نكرد و پرسش‌هاي خبرنگاران و علاقه‌مندان را درباره‌ي سرانجام طرح‌ها و برنامه‌هايي كه قرار بود، اجرايي شوند، بي‌پاسخ گذاشت.

در مقابل اصرار كارشناسان و خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي ناموفق بودن محمد بهرام‌زاده در رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و وجود يك گره ناگشوده در مديريت استان تهران، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ رضايت كامل خود را از عملكرد او اعلام كرد و گفت: در كمال ناراحتي و به‌دليل مكاتبه‌ي پي‌درپي دانشگاه آزاد، با بازگشت او موافقت كرديم.

وي به خبرنگار ايسنا توضيح داد: بهرام‌زاده، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين است و به نظر من، خوب كار مي‌كرد و چون محدوديت‌ها و تنگناهاي مالي در استان تهران زياد هستند و از سوي ديگر، اداره‌هاي ستادي همواره معضلات و درگيري‌هاي بيش‌تري با ديگر بخش‌ها دارند، علاقه داشتيم بهرام‌زاده در سيستم باقي بماند.

بقايي با بيان اين‌كه امكان انتقال بهرام‌زاده از دانشگاه آزاد به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وجود نداشت، اظهار داشت: عملكرد او را در حد خودش و با توجه به گستردگي استان تهران، خوب مي‌دانم.

معاون رييس‌جمهور درباره‌ي شائبه‌ي نبودن استقلال كاري در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و سلطه‌ي سازمان مركزي بر عملكرد آن، تأكيد كرد: اصلا چنين چيزي صحت ندارد.

وي با اشاره به تفويض اختيارات به رؤساي سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: اتفاقا در چهارسال گذشته، هر اختياري را كه امكان داشت، به استان‌ها تفويض كرديم تا كارها بهتر و سريع‌تر انجام شوند. در گذشته، احكام كارگزيني، بودجه‌هاي تن‌خواه و بسياري از امور بايد در تهران انجام مي‌شدند؛ اما اكنون هيچ موردي در سازمان مركزي وجود ندارد كه امكان تفويض آن به استان‌ها وجود داشته و مورد غفلت واقع شده باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه تمام سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري از آزادي عمل برخوردارند، ادامه داد: استان تهران نيز حتا در زمان بكتاش كه رييس پيشين اين سازمان بود، تمام اختيارات را داشت.

بقايي بار ديگر بر رضايت خود از عملكرد بهرام‌زاده تأكيد كرد و گفت: متأسفانه اگر از مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران مراقبت نكنيم، در جريان‌هاي سياسي مي‌افتند. بيش‌تر مديران پيشين اين سازمان نيز خودشان علاقه داشتند و به وادي مجموعه‌هاي سياسي مي‌رفتند يا حتا برخي به وادي مديريت شهري كه يكي از رقباي اصلي در مديريت تهران است، كشيده مي‌شوند.

معاون رييس‌جمهور با بيان اين‌كه بهرام‌زاده در حوزه‌ي اجرا مشكلي نداشت و يكي از مديران خوب بود، اظهار كرد: به‌نظر من، در استان تهران اگر واقعا مديري كاركن باشد و به كار بچسبد، خيلي موفق است، چون اين استان، ظرفيت و قابليت زيادي دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأكيد بر اين‌كه رؤساي استاني بايد مصاديق دخالت سازمان مركزي را اعلام كنند، اضافه كرد: متأسفانه اين يك روش شده است كه وقتي كسي نمي‌تواند كار كند، تقصير را به گردن ديگران مي‌اندازد. به همين دليل، من از مديران سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها مي‌خواهم تا مصاديق تنگناهاي مديريتي خود را براي ما روشن كنند تا ما در مركز به آن‌ها رسيدگي كنيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، حميد بقايي در حالي بر عملكرد مديريتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مهر تأييد زد كه تا به‌حال به‌جز تغيير پي‌درپي مديران اين سازمان تا پيش از بهرام‌زاده و استعفاي برخي مديران و معاونان، گزارشي از آنچه در اين چهارسال در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران رخ داده، منتشر نشده است.

پيش از محمد بهرام‌زاده، در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران حسين طريقت‌ تهراني، مهدي ناظم‌رضوي و سعيد بكتاش مديريت كردند و بدون ارائه‌ي گزارشي از آنچه در چندماه مديرت‌شان انجام دادند، اين سازمان را ترك كردند.

نكته‌ي جالب توجه در تغيير مديريت پي‌در‌پي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، اشاره‌ي مديران مستعفي به شرايط نامناسب مديريتي، انديشه‌ها، تنگناهاي موجود و فضاي حاكم بر اين سازمان است كه در استعفا‌نامه‌هاي سيف‌الله جوان ـ معاون پيشين گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ و سعيد بكتاش ـ رييس پيشين اين سازمان ـ بر آن‌ها تأكيد شد.

ارتباط نامناسب رسانه‌يي محمد بهرام‌زاده و تعويق‌هاي پي‌درپي نشست‌هاي رسانه‌يي وعده داده‌شده از سوي روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز شايد تأييدي بر صلاح‌ديد مديران براي كم‌حرف بودن رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران باشد.

در سال‌هاي گذشته، پروژه‌هاي گردشگري تعريف‌شده در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از جمله سامان‌دهي سايت‌هاي گردشگري اطراف تهران، پياده‌رو كردن خيابان 30 تير، احياي ميدان مشق، طرح‌هاي مربوط به محله‌ي عودلاجان با هدف ايجاد يك محور گردشگري، اجراي طرح حرم تا حرم، سناريوي منقطع سامان‌دهي تورهاي تهران‌گردي، تهيه‌ي طرح جامع گردشگري استان، تبديل تهران به كريدور گردشگري و احياي محور گردشگري حسينيه‌ي جماران تا كاخ نياوران، نمونه‌هايي از طرح‌هايي هستند كه در گردشگري استان تهران فقط نامي از آن‌ها برده شد، ولي گزارشي از روند اجرايي آن‌ها ارائه نشد.

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در چهارسال فعاليت‌اش، هيچ برنامه‌ي عملي و اجرايي در حوزه‌ي ميراث فرهنگي ارائه نكرد و فقط هرگاه لازم بود و به‌اصطلاح كارد به استخوان آثار و بناهاي تاريخي مي‌رسيد، اعلام موضع مي‌كرد.

فروريختن ضلع غربي مدرسه‌ي شهيد مطهري، گودبرداري آتش‌نشاني در پشت مجموعه‌ي امامزاده زيد، سوختن تيمچه‌ي صدر‌ اعظم، تخريب دو خانه‌ي قاجاري توسط شهرداري، ادامه‌ي فعاليت هيأت امناي مسجد‌جامع تهران براي تبديل شبستان‌هاي اين مسجد به مغازه و اجراي طرح توسعه‌ي آن، تخريب مساجد همت و سلمان و پرونده‌هاي هم‌چنان باز آن‌ها، وضعيت بلاتكليف خانه‌ي مدرس، خانه‌ي جلال آل احمد و كاروانسراي خاتون‌آباد و وضعيت اسفناك دژ رشكان و قلعه‌ي گبري نيز نمونه‌هايي از چالش‌هاي حوزه‌ي ميراث فرهنگي در استان تهران بودند كه با وجود اين‌كه در بيش‌تر آن‌ها سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف جلب همكاري‌هاي فرابخشي ديگر دستگاه‌ها و بخش‌ها، درباره‌ي شكايت از مقصران كوتاه آمد، اما هنوز دامنه‌ي اين معضلات ادامه دارد.

ليلي رتبه‌اي ـ معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ از مديران اسبق اين سازمان است. او نيز مانند ديگر معاونان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تا به‌حال گزارشي را از آنچه در اين مدت در صنايع دستي تهران رخ داده يا ميزان پيشرفت برنامه‌هاي اجرايي كلان و زيرساختي مانند احداث بازارچه‌ها و شهرك‌هاي صنايع دستي يا برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي و سراسري ارائه نكرده است.

به گزارش ايسنا، روند مديريتي حاكم بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران برخلاف تأكيدهاي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، كارنامه‌ي قابل قبولي را براي اين سازمان ايجاد نكرده است.

انتخاب رمضان‌علي عليزاده شيرواني به‌عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران كه پيش از اين، يكي از كارشناسان امور استان‌هاي سازمان مركزي بوده است و سابقه‌اي در مديريت‌هاي كلان ندارد، از ادامه يافتن همين روند مديريتي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران نشان دارد و اميد به بهبود اوضاع اين سازمان را كم‌رنگ مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha